среда, 14.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 17.04.2019. у 12:20

САНУ: Жичара би поништила познате обрисе града

Наводећи да се пројектом Града Београда о изградњи жичаре „непосредно угрожавају вишевековни остаци прошлости”, Одељење за историјске науке САНУ је оценило да је „поразна чињеница да је пројекат о изградњи несрећне туристичке атракције одобрио управо Републички завод за заштиту споменика културе којем је старање о Тврђави
(Фото А. Васиљевић)

Одељење историјских наука Српске академије наука и уметности (САНУ) успротивило се најављеној изградњи гондоле на Калемегдану оцењујући да би тај пројекат „грубо нарушио целину јединственог споменика и визију положаја Београдске тврђаве на ушћу двеју великих река какав нема ниједан средњовековни град”. Наводећи да се пројектом Града Београда о изградњи жичаре „непосредно угрожавају вишевековни остаци прошлости”, Одељење за историјске науке САНУ је оценило да је „поразна чињеница да је пројекат о изградњи несрећне туристичке атракције одобрио управо Републички завод за заштиту споменика културе којем је старање о Тврђави, с обзиром на изузетан значај, поверено”, преноси Бета.

„Изградња тзв. гондоле, која поништава познате обрисе града, неочекиван је ударац настојању да Тврђава са Калемегданом буде неодвојиви, главни део урбаног амбијента који чине Универзитет са бројним факултетима, музејима, галеријама, концертним дворанама, библиотекама и другим културним установама”, стоји у саопштењу.

Додаје се да су обустављање изградње жичаре на Калемегдану раније затражили и Српско археолошко друштво, Друштво конзерватора Србије, Академија архитектуре Србије, Музеолошко друштво, Национални комитет ИКОМ-а, Одељење за археологију Филозофског факултета Универзитета у Београду, Национални комитет ИКОМОС-а и „већина стручњака самог Републичког завода за заштиту споменика културе”.

„А за питање приступа Тврђави, треба се присетити и недоумице грчких стручњака који су у време светског конгреса архитеката у Атини разматрали могућност да се вишевековни прилаз Акропољу пењањем по каменим громадама замени уклесаним степеницама, рампом ... или, помишљало се чак, успињачом. На то питање Корбизије, протагониста модерне архитектуре је одговорио: 'На коленима, господо”, навело је Одељење историјских наука САНУ.

Градоначелник Београда Зоран Радојичић изјавио је раније да ће градска жичара с кабинама („гондола”) преко реке Саве од тврђаве на Калемегдану, до парка „Ушће” бити дуга 1.000 метара, дуж којих ће се путници превозити у 25 кабина.

Жичара би требало да има капацитет од 3.000 путника на сат, у оба смера, а време путовања са једне обале реке на другу би било око пет минута.

Коментари48
65341
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bene
Još nije kasno da se sačeka izgradnja famozne kule od 200 m, pa da se turisti sa Kalemegdana gondolom penju na taj novi simbol Beograda na dve velike evropske vode.
вујица
Као и обично САНУ односно њено историско оделеље,"шире кишобран после престанка кише.То није први пут да САНУ касни са својим "мишљењем",јер мислим да сва обраћања САНУ своде се на то.Са друге стране било би добро да САНУ даје много више мишљења о много животнијим проблемима.Например нико од ових који су против изградње ГОНДОЛЕ,превиђају чињеницу да смо све старија нација и да приступ Тврђави--Калемедану отежан старим особама које би хтеле да у позним годинама прошетају овим простором...
Миљуш
@Дејан.Р.Тошић Па Ви сте горподине врело мудрости. IV Флавијева није била на "Калишу" већ код зграде САНУ? Јесте ли Ви икад прошетали тврђавом и чули за североисточни бедем? Јесте чули за Римску дворану у Градској библиотеци? Јел знате да је каструм ишао и данашњом Француском улицом а остаци истог нађени и пре 10 година при реконструкцији трамвајске пруге? Јел Вам пало напамет да ће Весићева жичара бити накалемљена управо на један део каструма без обзира што је чак упитно дал је и само тло погодно за такву конструкцију? Споменувши то, погледајте старе снимке предратног пејзажа тврђаве. Видећете да је испод Великог степеништа, код гробова народним херојима, постојала платформа, која је "проклизала" до ниво непоправљивости па је и уклоњена. На страну девастација културног наслеђа, забринут сам чак и за безбедност оних у гондоли и оних испод ње.
Bosa S
Ne valjaju vam zakoni gospodjo ministarka. O usaglasavanju sa Evropom nam svakodnevno pricate, a radite...?
Ivan M.
Izem ti struku i njihovo busanje nakon bitke, gde ste bili da sprečite izdavanje dozvole?
Gagi, dipl. ing. saobraćaja
Poštovani Ivane, struka je dala primedbe na Nacrt plan detaljne regulacije kabinske žičare Ušće – Kalemegdan i te primedbe obrazlagala na Javnoj sednici Komisije za planove Skupštine grada Beograda koja je bila 12.04.2018., pisala i govorila u medijima koji su te primedbe hteli i naravno smeli da objave, ali je sve bilo uzalud. Odluka o izgradnji kabinske žičare je politička i doneta je mnogo pre 29.06.2018. kada je Skupština grada Beograda kao jedina ovlašćena donela odluku o potvrdi Plana detaljne regulacije za kabinsku žičaru Ušće – Kalemegdan, a sam tim i dala »zeleno svetlo« za njenu izgradnju.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља