субота, 25.05.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:59
ИНТЕРВЈУ: ГОРАН ТРИВАН, министар заштите животне средине

Надам се забрани увоза возила са евро 3 стандардом у 2020.

Аутор: Вишња Аранђеловићсреда, 17.04.2019. у 22:55
(Фото Анђелко Васиљевић)

На путу ка Европској унији највише ће нас коштати питања из животне средине. Како бисмо се придружили породици европских народа, у наредних 20 година потребно нам је око 15 милијарди евра да би се задовољили бриселски еколошки стандарди. О коликој је суми реч најсликовитије показује чињеница да спољни дуг Србије износи око 23 милијарде евра. Министар заштите животне средине Горан Триван у разговору за „Политику” истиче да ћемо половину ових средства обезбедити из европских фондова и кроз јавно-приватно партнерство. Најављује и борбу како би се зауставила изградња мини-хидроелектрана у заштићеним срединама.

Да ли је Србији потребан пре супермен него министар како бисмо се изборили са свим проблемима у животној средини, почев од финансијских, и затворили поглавље 27?

Није то тако тешко. Тај новац је потребан кроз 20 година и мислим да ћемо кроз фондове ЕУ и сарадњу државе са приватним фирмама решити пре свега проблеме отпадних вода и регионалних депонија. Реч је о партнерима који би били спремни да потпишу уговоре са локалним самоуправама, инвестирају у изградњу система и кроз одређени рок не само да врате уложено, већ и да зараде. Подсетио бих да су најсигурнији послови они који се раде са државом.

Суочавамо се са низом проблема, попут дивљих депонија, загађеног ваздуха и пијаће воде. Да ли су то наше највеће еколошке „бољке”?

Не. Највећи је проблем отпадних вода. У читавој држави прерађује се мање од 10 одсто отпадних вода, што је апсолутно неприхватљиво, јер оне битно загађују земљиште и подземне воде. Неопходна је изградња око 350 система за прераду у општинама у Србији. И тај посао кошта између 4,7 и пет милијарди евра. Управо смо расписали конкурс за доделу 450 милиона динара општинама за израду пројектно-техничке документације. А до краја године моћи ћемо да користимо и кредит од око 200 милиона евра, чији је део намењен управо у те сврхе.

У медијима сте више пута истакли да је буџет одвојен за заштиту животне средине мали. Фискални савет је у својој анализи изнео да би требало да износи 500 милиона евра. Слажете ли се са том цифром?

Наш буџет је 6,7 милијарди динара. Свакако је знатно мањи од онога колико би требало да буде, међутим да бисте могли да имате жељени износ потребно је да имате пројекте на које ћете тај новац потрошити. Нама сигурно долази време када ће нам бити потребно све више, а поменути кредит много ће нам помоћи. Осим за отпадне воде, новац нам је неопходан и за збрињавање историјског отпада, као и за повећавање подстицајних средстава рециклерима који сакупљају део опасног отпада. Рецимо, трећина нашег буџета, односно 2,2 милијарде динара, одвојена је за рециклере из 22 предузећа. Потребно нам је и више новца како би се Србија очистила, процењујемо око 3,5 милијарде динара. Осим што на тај начин уклањамо отпад, подсетићу да рециклери запошљавају најосетљивије групе у друштву.

Ове зиме у појединим градовима Србије огласио се црвени аларм због загађености ваздуха. Да ли је грејање у домаћинствима главни кривац и које је решење?

Грејање је један од три најзначајнија фактора загађења нашег ваздуха. Кривци су градске топлане, али и индивидуална ложишта. Најчешће се користи угаљ, и то лигнит, који је најлошијег квалитета, а тај енергент драматично загађује животну средину. Београд као локална самоуправа већ годинама финансира гашење индивидуалних котларница у школама, вртићима и тако побољшава квалитет ваздуха. Ми ћемо морати да појачамо акцију у целој земљи.

Као један од највећих загађивача наводите половне аутомобиле и спомињете да ће Србија ускоро забранити увоз појединих возила?

Издувни гасови аутомобила су један од највећих загађивача ваздуха у Србији, нарочито у градовима. Идеја је да забранимо увоз аутомобила са ознаком ЕУРО 3, јер по технологији коју користе, емисија штетних гасова је на далеко вишем нивоу у односу на друге аутомобиле. Надам се да ћемо следеће године постићи договор да се забрани увоз тих аутомобила. То значи да ће власници возила са поменутом ознаком наставити да их возе, али њихов увоз више неће бити могућ. Подсетићу да су то већ урадиле земље из окружења, попут Црне Горе, Босне и Херцеговине...

Да ли ће држава, имајући у виду да је просечна плата у земљи око 450 евра, на неки начин подстицати куповину еколошких аутомобила?

То није економско питање, већ здравствено, еколошко и безбедносно. У Србији од последица лошег квалитета ваздуха годишње умре око 6.500 људи и то је чињеница која нас упозорава да ограничимо увоз најстаријих, најлошијих и најмање безбедних аутомобила. Недопустиво је да се Србија претвори у гробље најлошијих возила из целе Европе. Ми ћемо током године разговарати о евентуалном увођењу субвенција за куповину и увоз електричних и хибридних возила.

Најавили сте и измену закона који би подразумевао да се забрани изградња мини-хидроелектрана (МХЕ) у заштићеним подручјима. Мислите ли да ћете се на тај начин замерити моћним људима у сенци?

Не верујем. Ово је питање очувања животне средине у Србији. Забрана МХЕ не подразумева да ћете угасити све оне које раде у заштићеним добрима, већ да ће морати да раде у складу са пројектима. И ту ће контрола бити драконска. Заштићена добра морају да буду заштићена. Када причамо о МХЕ, говоримо пре свега о потоцима, не о рекама, а то су веома осетљиви екосистеми, јер су мали и свака изградња на тим местима није без последица. Немамо луксуз да наносимо себи ову врсту штете, јер, веровали или не, у региону Србија има најмању површину вода. Пошто је то тако, МХЕ су штетне у заштићеним добрима и нећемо одустати док то не решимо.

Успомена на Миру Марковић

Од самог почетка сте члан Социјалистичке партије Србије, како памтите Миру Марковић?

За Миру Марковић и Слободана Милошевиће везује ме пре свега пријатељство. Они су читаву плејаду младих људи учили да воле своју земљу и да, кроз посао којим се баве, размишљају о интересима своје државе.


Коментари6
a92d0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Cicka
18.04.2019 u 7:07 pa u 22:22Ko razmislja o zdravlju drzave i naroda onda ovako razmislja kao gospodin , manje zagusljivog vazduha i otrova zdraviji zivot svima tako i o fabrikama treba da se razmislja i o svemu sto se proizvede i izadje na trziste . Ko zeli da nabavi automobil bolje je da pristedi i nabavi nesto sto vredi nego neki krs a krseve neka prodaju tamo gde vlade drzava nisu odgovorne za zdravlje svog naroda . Secam se komsija je imao Vartburga koji je ispustao sve i svasta iz auspuha ... dimne bombe rekli su to vlasniku “Al ti se pusi covece pozadi ti to ni ne vidis ” on kaze pa sta me briga ja sam unutra .
geras
a ja se nadam da će na vlast doći ljudi koji će sa svojih visokih pozicija moći i hteti da pogladaju dole, u kaljugu koju su napravili , pa onda predlagati i usvajati propise primerene mogućnostima i standardu ljudi u ovoj razvaljenoj zemlji .
Srba
Dok se Ministar vozi u Audiju a ostali političari VW i Škoda SuperB, o trošku naroda, mi vozimo taljige! E sad će i taljige da nam zabrane!
jova
Zanimljivo kako ljudi u Beogradu ne poznaju stanje u unutrašnjosti Srbije. Mnogo ljudi u unutrašnjosti ima platu ispod proseka, u mnogim selima nema autobusa ili 1-2 puta dnevno. Kako će neko izdvojiti nekoliko hiljada evra za bolji auto od plate 20-30 000 dinara a autobuskih linija nema? Plus u unutrašnjosti autobuski prevoz je mnogo skuplji i ljudi se ne mogu švercovati kao u Beogradu gde ima na svakih nekoliko minuta autobus. Ne može se situacija u Beogradu primeniti na unutrašnjost Srbije.
Kristijan
Odavno je trebalo i treba da se pocne sa zastitom prirode dok jos malo pa ne bude kasno i treba svaki grad i svako mesto koje ima kanalalizaciju da ima fabriku za preciscavanje otpadnih voda a za automobile uvesti pa sistemu starosti a ne po euro standardu, nego 7-8 godina maximalno star auto i tacka! Svi ti automobili a to dileri veoma dobro znaju su najmanje presli 150-250hilj. km, tako da njihova cena nije velika preko u EU... !

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља