среда, 13.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 00:18

Први поуздано идентификовани фосил неандерталца у Србији

четвртак, 18.04.2019. у 14:57

Горњи кутњак из пећине Пештурина у Јелашничкој клисури представља први поуздано идентификовани фосил неандерталца са територије Србије, саопштио је данас Филозофски факултет у Београду, преноси Танјуг.

То откриће српско-канадског тима о првом налазу неандерталаца у Србији објављено је данас у престижном научном часопису Џурнал ов Хјуман Евољушн (Journal of Human Evolution).

Међународни научни тим чине Предраг Радовић из Народног музеја у Краљеву, Џошуа Линдал и проф. Мирјана Роксандић са Универзитета у Винипегу (Канада) и проф. Душан Михаиловић са Филозофског факултета у Београду.

Фосилизовани кутњак је изванредно очуван, а припадао је индивидуи у касном стадијуму детињства, истакао је Линдал.

Како је навео, приликом анализе користили су тродимензионални виртуелни модел фосилног зуба, што им је омогућило да обаве врло прецизна мерења и поређења, без оштећивања фосила.

Радовић је нагласио да зуб из Пештурине показује низ анатомских специфичности - попут карактеристичног облика крунице, релативне величине појединачних квржица, релативно малог оклузалног басена и дебљине глеђи, а које недвосмислено показују да је у питању кутњак неандерталца.

„Ова архајска форма човека насељавала је Европу и део Азије у периоду између 400 и 40 хиљада година пре садашњости. Генетичке студије објављене током последњих десетак година показале су да су се неандерталци укрштали са анатомски модерним Х. сапиенс-ом, због чега већина данашњих људи изван Африке носи гене наслеђене од неандерталаца. Иако је присуство неандерталаца на територији наше земље још од раније претпостављано на основу остатака материјалне културе, налаз из Пештурине представља први директни доказ њиховог присуства”, навео је он.

Михаиловић је рекао да фосил неандерталца из Пештурине потиче из слоја који је радиометријски датован у период пре око 102 000 година.

„Реч је о почетку последњег глацијала, када је на територији данашње Србије још увек владала релативно блага клима. У слоју су констатовани окресани камени артефакти и остаци плеистоценске фауне (коња, бизона, мамута и носорога), а нађена је и једна кост са урезаним паралелним линијама”, навео је Михаиловић.

Према речима проф. Роксандић, Балкан је представљао изузетно важан коридор за миграције и насељавања људи у Европи.

Археолошка ископавања пећина у близини Ниша (Баланица, Пештурина) се реализују у сарадњи Филозофског факултета у Београду и Универзитета у Винипегу, а финансира их Министарство културе и информисања Републике Србије.

Специјалистичке палеоантрополошке анализе финансира канадски концил за природне науке и инжењерство (НСЕРЦ), наведено је у саопштењу београдског Филозофског факултета.

eb75a

Александар Ђорђевић
Па, канадски изговор речи “evolution” понајпре звучи као “ивлјушн”, али ни то не решава проблем који нам је оставио Вук својим “Пиши као што говориш”. А ако “Journal of Human Evolution” читамо како је написано, неће нас разумети ни Бог отац. Компромиси, па и половична решења су неизбежни, док нас време и живи језик не принуде да прихватимо нека нова правила, јер сваки правопис касни за променама језика, који стално прихвата и туђе речи. Узгред, туђу реч “концил” смо већ прихватили у смислу црквеног сабора упоредо са изразом “синод”. Али NSERC, који се помиње у овој вести није концил, него тело које одговара нашем Националном савету за научни и технолошки развој.
Раде
Од кад се то "Evolution" чита као "евољушн"?
Marko O.
Мени се чини да је "еволушн" добра транскрипција. Јер се ради о називу стране институције и управо тако се и транскрибује и пише. (предложите боље ако имате?) Иначе ми је врло драго што се правиал српског хезика лепо примењују у Политици, за разлику од "латиничара" који мешају бабе и жабе и трпају стране речи без транскрипције у српски текст. (намерно јер тако плаћају странци).
Препоручујем 2
Бранко Срб Козаковић
Ево доказа да смо најстарији народ.. у овом делу Галаксије (бар!). Хомо-Деретићевикус или како год.. сада имамо "доказ" - наш "мајмун" је бољи од свих осталих, и старији и лепши. Немањићи су, да кажем, од те лозе.. по линији са Нином Беловим.. Но, шта ли ће Црква рећи на ове "богохулне" налазе? Да ли ће га прогласити за православца, и захтевати да се сахрани по православним обичајима.. уз Николу Теслу?
Mirjana Savić
Čestitam celom timu, posebno Predragu Radoviću, jer iza ovog značajnog naučnog poduhvata stoje njegov veliki trud, kompleksno znanje i višemesečni rad.
Jovan