среда, 11.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:31
ИНТЕРВЈУ: БОЈАН СУЂИЋ, диригент

Мој задатак је да вратим Бемус у жижу јавности

Увек су ми сметали лакоћа и немар са којима се односимо према сопственој историји и традицији
Аутор: Биљана Лијескићпетак, 19.04.2019. у 20:00
(Фото: Небојша Бабић)

Најзначајније признање које је Симфонијски оркестар РТС-а могао да добије јесте позив на Пролећни фестивал у Шангају, најстарији и најпрестижнији у Кини, где смо успешно одржали два концерта 9. и 10. априла. У фантастично акустичној дворани „Оријентал арт центра”, где наступају највећи уметници данашњице и где су исте недеље свирали Берлински симфоничари, представио се и СО РТС, и то, по свим оценама, на врхунском нивоу, каже за „Политику” Бојан Суђић, београдски диригент и извршни и уметнички директор Музичке продукције РТС-а, испуњен лепим утисцима после гостовања у Кини.

У Шангају је Симфонијски оркестар РТС-а добио прегршт комплимената и извели смо три биса пред публиком

Маестро у досадашњој каријери, иако је тек прешао педесету, поносно стоји иза извођења бројних хорских, симфонијских и вокално-инструменталних дела савремених композитора, али и првих снимака композиција српске баштине. До сада је наступао са звездама попут Најџела Кенедија и Максима Венгерова, био je шеф диригент оркестра Опере Народног позоришта, потом резиденцијални диригент Краљевске опере у Стокхолму. Годинама успешно диригује сјајним оркестром „Офунам” у Мексику. Сада је нови уметнички директор Бемуса, а јавност очекује да види какве ће промене унети у фестивалски програм.

Какве сте још утиске понели из Кине?

Домаћини су нам указали изузетно поверење затраживши да поред класичног репертоара првог концерта, где смо изводили Христића, Менделсона и Дворжакову „Симфонију из новог света”, друге вечери интерпретирамо кинеска дела. Уз велики кинески хор и двоје солиста свирали смо композиције шест најугледнијих њихових композитора, од којих је Ксу Шуја и декан Шангајске музичке академије. Добили смо прегршт комплимената од музичких стручњака, а аплауз је био такав да смо извели три „биса” пред публиком. Нама је речено да су се организатори одлучили за наш оркестар иако су још два светска ансамбла била у ужем избору.

Да ли сте задовољни приликама које ансамбли Музичке продукције РТС имају на домаћој уметничкој сцени и како решавате проблеме?

Ансамбли Музичке продукције РТС (раније Радио Београда) већ осам деценија представљају угаоне камене темељце српске музичке културе и без њих велики део нашег музичког наслеђа не би постојао. Имамо Народни оркестар и Народни ансамбл, Дечји хор и Хор „Колибри”, Биг бенд, Хор и Симфонијски оркестар који су основани у временима када се о култури промишљало другачије. Очување традиције и културног идентитета, кроз разумевање духа и потреба новог времена, јесу смернице садашњег деловања. Стога промоција домаћих композитора и извођача, младих уметника, извођење захтевних хорских и вокално-инструменталних дела, популаризација уметничке музике и заштита баштине јесу поља где наши ансамбли имају апсолутни примат у земљи. Али, резултате показујемо и тамо где је конкуренција највећа – у „гвозденом” симфонијском репертоару где на црту стајемо и упоређујемо се са читавим светом. Поред неколико значајних домаћих признања у протеклој години посебно охрабрује и добар пласман нашег диска са најлепшим оркестарским минијатурама који смо урадили са немачком продуцентском кућом и који се веома брзо нашао у „Топ 20” у Немачкој. Ипак, наш проблем су веома ниске плате, вишегодишња забрана запошљавања која је девастирала бројно стање у ансамблима, као и недостатак сопствене сале за Симфонијски оркестар и Хор. Стање би морало да се поправи у најскорије време.

Сада сте уметнички директор Бемуса, чему се надате и какви су планови?

Бемус је обележио јубилеј и памтимо славна времена овог фестивала уметничке музике који је угостио највећа светска имена у првим деценијама постојања. Наш најзначајнији фестивал је пролазио кроз различите кризе, али сам га увек снажно подржавао, можда и због напада и оспоравања који су га пратили из личних интереса појединаца. Увек су ми сметали лакоћа и немар са којима се односимо према сопственој историји и традицији, те жеља да све почиње од „сада” и „мене”. Зато сам и прихватио ову велику одговорност и задатак који доживљавам пре свега као – повратак Бемуса у жижу јавности. Бемус нема снагу да првенствено промовише појединце и ансамбле који нису довољно остварени, већ га својим биографијама и врхунским наступима морају промовисати – најбољи и најпрестижнији. Бемус мора бити на нивоу снажних фестивала у региону и Европи који не привлаче само домаћу већ и страну публику и који представљају значајан фактор угледа земље у свету. Оваква позиција се изграђује годинама и зато је важно имати стабилност и дугорочност у планирању што није била привилегија претходних селектора и одбора којима захваљујем на неугаслом пламену и поред разних пратећих олуја. Колико ћу успети у намери зависи од подршке и жеље свих да имамо европски престижан фестивал уметничке музике. Београд и Србија то заслужују.


Коментари3
678d0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Djordje Petrovic
Direktor Bemusa, sef muzicke produkcije RTS-a , dirigent hora i orkestra Rts, profesor dirigovanja i orkestra na fakultetu FMU... Samo Jedan bi bio dostojan da mu pozavidi.
Maja
U pravu ste nezamenljiv...
Препоручујем 0
još jedan Narcis
Kolega, rečenice koje počinju sa "ja" daju jasnu sliku o vama. Samoreklama preko BEMUS-a, monopol u struci, a za to vreme selektor nije imao vremena da sklopi program i konkuriše na konkursu Ministarstva kulture, zaboravio, pa festival nije dobio ni pare, jer nije bilo zakonske osnove. Videćemo dalje, sigurno će ministar zaboravnom selektoru dati novac, da ga nagradi za nebrigu. Tako je oduvek bilo.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља