петак, 13.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:00

Недостатак сна утиче на гомилање килограма

Повећана тежина може да буде знак неких обољења као што су дијабетес и псоријазa
Аутор: Д. Давидов-Кесарпетак, 26.04.2019. у 15:46
(Фото: Пиксабеј)

Подаци Светске здравствене организације показују да 39 одсто људи у свету има повећану телесну тежину. На водећем месту у Европи су Енглези док наше статистике показују да 54,5 одсто становништва има проблем са вишком килограма. Треба имати у виду да повећана тежина може да буде знак неких обољења као што су смањена активност штитне жлезде и дијабетес, а према новијим сазнањима гојазност је повећана са тежим облицима псоријазе и неким малигнитетима. Због тога је важно донети одлуку о „здравом” мршављењу, а не исцрпљујућим дијетама јер такав начин исхране може да доведе до анемије, авитаминоза као и недостатка одређених минерала и других важних материја у организму.

Лекар и нутрициониста Симона Новаковић, која ради у Лондону, наглашава да су популарне рестриктивне дијете базиране на смањеном уносу калорија или избацивању неке од основних намирница (најчешће угљених хидрата или масти) из исхране. Иако се на овај начин килограми губе лако и брзо, постоји реална опасност да се врате и то у већој мери након спроведене дијете. То је чувени јо-јо ефекат.

Контрола порција
Др Симона Новаковић истиче да је важно да бирамо одговарајући прибор за јело, како бисмо заварали себе и мање хране појели. На пример, треба узети мањи тањир, али и већу виљушку јер је недавна студија показала да они који користе велику виљушку једу 10 одсто мање него што би појели са мањом. Научници тврде да чак и нутриционисти несвесно сипају 31 одсто више сладоледа уколико добију већу чинију за сервирање. Порције се могу контролисати и помоћу руку. На пример, величина шаке одређује порцију угљених хидрата (пиринач, макароне) док величина длана показује колика треба да буде порција меса или рибе.

– Кључ лежи у балансу и у свету су све популарнији програми здравог мршављења, захваљујући којима се килограми губе постепено, усвајају се здрави принципи исхране и живота, побољшава се енергија и здравље, боље се спава и одржава се идеална тежина и по завршетку програма. Важно је да се једе редовно јер бројне студије показују да ћете се уколико прескачете оброке заправо угојити а не смршати. Редовна исхрана помаже да ниво шећера у крви буде добро избалансиран током дана а на тај начин ће и ваша енергија бити уравнотежена. Парче торте или омиљени сладолед такође су дозвољени повремено, јер се ради о дугорочном начину исхране – истиче др Новаковићева.

Поред адекватне исхране многи други фактори могу да утичу на повећање телесне тежине. Један од њих је недостатак сна.

Бројне студије повезују добар и довољно дуг сан са адекватном килажом. Истраживања показују да људи који спавају мање од шест сати током ноћи повећавају апетит и осећај глади за 24 одсто док ће се ризик за гојазност повећати за 55 одсто. Вечера богата изворима триптофана као што су ћуретина или банане може у великој мери да побољша сан. Мале промене у начину живота као што је, на пример, избегавање употребе паметних телефона и компјутера пред спавање могу значајно да побољшају квалитет и дужину спавања а самим тим да потпомогну мршављење. Како би се смањио утицај стреса важно је јести лагано, за столом а не у ходу, без телефона и компјутера. И вежбе попут јоге или медитација могу да помогну. Храна богата витамином Це може да потпомогне рад надбубрежних жлезда, одговорних за реакцију организма на стрес. 


Коментари2
f1d2b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

slavko
Kad več više ne spavaš onda čemu još da jedeš..?
Ivan
Spavajte više i jedite vitamin C: od ovoga nijedan debeljko nije došao na normalnu kilažu. Restriktivne diete se mogu držati samo kratko vreme, posle toga čovek toliko ogladni da bi pojeo sve živo. Voleo bih da vidim dijetu/metodu itd. koja se preporučuje ljudima koja im malo remeti svakodnevni život, pomaže im da dostignu normalnu kilažu, a posle pet godina i dalje imaju normalnu kilažu

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља