среда, 22.05.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:52

Шта доноси долазак немачког авио-гиганта

Број студената производног машинства није сада довољан да подмири потребе великих високотехнолошких компанија које намеравају да своју производњу почну у Србију, сматра Петар Петровић, професор Машинског факултета у Београду
Аутор: Маријана Авакумовићсубота, 11.05.2019. у 22:00
(Фото ЕПА - М.Х.)

Ако нас бије глас да смо земља јефтине радне снаге у коју долазе произвођачи каблова, ауто-делова, чарапа и гума, махом користећи технологију друге индустријске револуције, може ли нас немачки произвођач авио-мотора и глобални светски „играч” у авио-индустрији, „МТУ аеро енџинс”, директно увести у четврту индустријску револуцију?

Мартин Кнап, директор Немачко-српске привредне коморе, не пориче да има инвеститора који у Србију долазе због јефтине радне снаге и ту остају.

– Али, радујемо се и високотехнолошким компанијама попут „Континентала” у Новом Саду, ЦФ-а у Панчеву и најављеног МТУ-а који је апсолутни хај-тек. Србија може да привуче и такве инвеститоре. Они су важни како се будуће генерације не би исељавале из земље – рекао је Кнап на представљању резултата анкете о условима пословања међу немачким привредницима.

Меморандум о разумевању, који је ове седмице у Београду потписан са немачким МТУ-ом, предвиђа да у Србији у првој фази буде изграђена фабрика за ремонт мотора у околини Београда, односно у Пазови или Панчеву, у којој ће бити запослено 400-500 техничара и инжењера. По том плану до 2022. године овај капацитет биће одговарајући за 400.000 сати ремонта годишње. Остали детаљи нису познати. Меморандум је наравно полазна тачка у преговoрима и није обавезујући документ.

Разговори о овој инвестицији тек предстоје. Али, ако заиста овај гигант авио-индустрије дође у Србију за собом ће довести и друге компаније из тог сектора. Михаел Шрајег, члан Управног одбора МТУ, при потписивању меморандума, навео је пример Пољске где су пре десет година отворили фабрику за производњу делова за моторе у граду Ржешов, а данас тамо ради 150 компанија, са преко 20.000 запослених и то у високотехнолошком огранку. Тако да је то према његовој оцени могуће и за Србију.

Петар Петровић, професор Машинског факултета у Београду, оцењује да је најава доласка МТУ без сумње, одлична вест. Очигледно је, каже, да Србија постепено излази из фазе опоравка своје прерађивачке индустрије и улази у фазу њеног технолошког реинжењеринга, односно у фазу промене технолошког профила. И то системским помаком са нискотехнолошких и радно интензивних сектора ка секторима производње са већом додатом вредношћу и квалитетнијим радним местима. Тај трансформациони процес је, како наводи, реално остварив јер Србија има капацитет за паметну реиндустријализацију.

– Међутим, за успех је потребан добар план и агилна реализација. Посебно је битан квалитетан људски ресурс, пре свега јако инжењерство. Србија има моћан образовни систем за продукцију квалитетних инжењера – каже професор Петровић.

Према његовим речима само на Универзитету у Београду, на 11 инжењерских факултета, током 2018. школовано је више од 33.000 инжењера. Оно што у овом тренутку недостаје јесте фокус на одређене области инжењерства, превасходно на производно инжењерство. На Машинском факултету, где постоји Катедра за производно машинство и Центар за нове технологије, на првој и другој години мастер студија у овом тренутку школује се 154 инжењера производног машинства, од чега је 98 новоуписаних.

– Мада је у последње време раст броја студената двоцифрен (51 одсто у односу на прошлу годину, што је врло јак индикатор да се у индустрији Србије ствари убрзано крећу у добром смеру), то сигурно није довољно да подмири потребе великих високотехнолошких компанија, које намеравају да своју производњу преселе у Србију – упозорава професор Машинског факултета.

Он наглашава да се стране инвестиције, посебно оне квалитетне, високотехнолошке и високоакумулативне, најбоље привлаче квалитетним инжењерским ресурсом.

 

Шта је МТУ

Компанија је основана 1934. у Минхену, има око 10.000 запослених и ради у 15 земаља света. Прошле године приходовала је укупно 4,6 милијарди евра, а за ову годину уговорила је послове вредне више од милијарду евра. Њеним акцијама тргује се на светским берзама, а акционарима је ове године (по основу добити за 2018) исплаћена дивиденда од 2,85 евра по деоници. Занимљиво је да је један од акционара, са 30 одсто удела, својевремено био и амерички инвестициони ККР (код нас познат као бивши власник кабловског оператера СББ), који је 2006. године продао своје деонице.

Ова компанија има водећу улогу у пружању услуга одржавања и сервиса за мотор, који се налази у актуелном авиону „ербус А 320”. У војној области МТУ је доминантна компанија када су у питању мотори које користи немачка војна авијација.


Коментари28
b809c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Beogradjanin Schwabenländle
@ Sale svaba, тачно, Баварска је старија од немачког царства. И постојало је још на десетине разно-разних државица и државица градова. А што се кромпира тиче он се увози са Кипра, а јабуке долазе иу области око Боденског језера и са севера немачке, немју потребе да увозе јабуке. Низоземска шаље недељно авион са пилетином ( крилца и батаци ) за Нигерију, зато сада у Нигерији кошта њихово свеже пиле око 5-7 €вра, они отпатци из Низоземске се продају испод цене. А што се тиче хране из Низоземске ја је обилазим, ништа осим сира, све друго је мејд ин творница. Иначе занимљиви осврти читалаца, само се бојим да већина њих не зна о чему се ради.
артиљерац
@ sale svabo Требало би да знам.35 година сам дипломирани ваздухопловни инжењер.
Cicka
Hoce li i oni u Srem ....to bi vec postalo sumnjivo da kojim slucajem jednog dana samo ne izgubimo teritoriju . Mozda se jednoga dana nekako ekonomski bude odvajalo ..gledajuci gde je ciji biznis .
jeremija
Koliko sam shvatio, u toj fabrici će raditi radnici srednjeg nivoa obrazovanosti, na poslovima sklapanja avionskih motora. Ti dijelovi nisu proizvedeni u Srbiji. Zapravo, ništa nije proizvedeno u Srbiji.
vox populi
@sale svabo Ma jasno mi je. Nego, ovdje su ih najavili kao da dolazi NASA, a Srbi da se spreme za odlazak na Mars. Kao prvo, da nauče marsijanski jezik i pismo. Dualno, jasno.
Препоручујем 8
sale svabo
Tu ce se opravljati manji delovi turbine. Zasto? Zato za te poslove je radna snaga jeftinija nego u EU. Nema tu nesto puno sa Hi -Tec. Radi se o turbinama koje su jos u upotrebi CF-6 50 / 80. modeli iz 70.-ih godian. Tako i turbina V-2500 koja se klasira da ide u proslost. Ma da je novijeg modela. MTU se orjentise na nove turbine na trzistu. GE 90 ili PW 1100.
Препоручујем 17
Ivan V
Kompanija osnovana 1934. Ne mogu se oteti utisaku da je ova kompanija pravila motore za štuke koje su bombardovale Beograd 6. aprila 1941. godine ...
sale svabo
@mr. Kakvo je ispiranje mozga? Ovde je u pitanju tehnika, a vasi kometari su vise na politicko - nacionalnoj bazi. Napisite par reci u vezi ove gore navedene teme. Tehnika- vazduhoplovstvo itd. Hajde recite nesto.Reci te mi sa kojim turbinama lete avioni Air Serbia, molim izvolite. Ne zelim da komentare komentare o kukljastim krstovima i od dakle poticu. (meni su poznati) Svabo me zovu zato sto su moji roditelji oni "gastarbajteri iz 70-ih" pa zbog toga "svabo". Nadimak iz detinjstava. A mogao sam i napisati kurat-murat. bzvz. Pozdrav svima, koji koliko toliko imaju iteresa za tehniku a ne za mudrovanje.
Препоручујем 1
mr
@sale svabo, Пошто видим да се потписујете са швабо онда разумем Ваше објашњење, али можда на Вашу жалост ипак сам ја у праву. Можемо тако и рећи да је свастика узета из Индије као симбол мислим среће и хармоније, али су је ови за нијансу променили и више то није била, а знамо да су нацисти били луди за тим источњачким тајнама и слали мисије на Тибет и у Индију. Опет се враћам на већ написано, фамилија К. се неколико пута извињавала за сарадњу са нацистима па нема потребе да их ми овде бранимо. Поред тога пронађите мало како се то фабрика дигла и од којих пара. Било би лепо да је тако, али на ѕалост крупни капитал је увек у тесној вези са политиком. Ценим из Ваших коментара да Ви нисте баш толико наивни, па би било лепо да и нас поштедите благог испирања мозга.
Препоручујем 0
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља