недеља, 21.07.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:10

Фер конкурсом до повереника за заштиту података

Аутор: Јулија Тетро Прованшесубота, 25.05.2019. у 18:00
(Фото Пиксабеј)

Приватност података је прошле године напрасно постала горућа тема у свету, када је у марту откривено да је британска консултантска фирма „Кембриџ аналитика” неовлашћено употребила информације са профила педесет милиона корисника „Фејсбука” како би помогла америчком председнику Доналду Трампу да победи на изборима. Процењује се, такође, да су, само у току те године, у хакерским нападима на базе података неких од највећих светских компанија „украдене” личне информације више милијарди људи.

Намеће се закључак да би, у 21. веку, у систему сваке државе која тежи демократским идеалима требало да се нађе једно независно тело, у које би јавност могла да има поверења, које би се позабавило све актуелнијим феноменом злоупотребе личних података. У законодавство Србије уведена је институција повереника за информације од јавног значаја и заштиту података о личности. Међутим, на том месту, као и месту заменика челног човека те институције, још од децембра 2018. године нема никога, након што је досадашњем истекао мандат, а избор за новог претходно није расписан.

Изборни поступак, са чијим се покретањем касни скоро пет месеца, критиковале су организације цивилног друштва као неадекватан да осигура независност и интегритет овако важне институције. Док се чека развој ситуације у Србији, на примеру Велике Британије и њихове поверенице за информације можемо да видимо како изгледа један иновативан изборни систем који је независан, фер и транспарентан.

Иако у Великој Британији повереницу за информације формално именује краљица, она ужива статус „независног ауторитета”, те се сама повереница, као ни њени подређени, не сматрају „агентима Круне”. Ово значи да, за разлику од неких других институција, они својим радом не наступају у краљичино име. Такође, не дозвољава се да Њеном величанству у погледу тог именовања препоруку дају чланови парламента, нити било ко други. Изабрана особа на то место долази путем фер и отвореног конкурса, и њен избор мора да буде базиран искључиво на њеним квалификацијама, а не на њеном друштвеном или политичком утицају. Како би се још више повећала самосталност овог тела у односу на власт, прописано је да повереник не може да има више од једног мандата. Чињеница да не постоји могућност да повереник буде реизабран даје му кредибилитет, јер га чини мање подложним притиску од стране других јавних институција или политички високо рангираних личности.

У циљу фер избора прописан је низ мера које обезбеђују да се процес одвија без дискриминације, као и поступак којим се проверава да ли су потенцијални повереници достојни те важне функције. Када Комисија за јавна именовања, посебно тело надлежно за изборе у јавном сектору, спроводи конкурс, она има обавезу да поштује и уважава људске различитости, као и да осигура да квалификације које се захтевају за позицију повереника за информације буду јасно истакнуте, а да се ти захтеви тичу одређених кључних вештина. Кандидати су имају обавезу да пријаве све потенцијалне сукобе интереса, а на Одбору за избор је да утврди да се они у животу и раду воде у складу са Кодексом понашања за чланове одбора јавних тела – у којем су интегритет и несебичност вредности чија се важност посебно истиче.

Кључни аспект процеса именовања повереника за информације, који је јединствен за Уједињено Краљевство и стога посебно интересантан, јесте то што жалбу у погледу изборног поступка може да поднесе било ко. Дакле, кандидати који су се пријавили на конкурс, организације цивилног друштва, али и заинтересовани грађани, у овом систему могу да упуте жалбе директно Комисији за јавна именовања, која ће све узети у обзир и, ако је то потребно, спровести ревизиони поступак. Овакав механизам жалбе успоставља систем поверења између шире јавности и Одбора за избор, што даље доприноси кредибилитету повереника кога та комисија изабере.

Имајући у виду да ће даљим развојем технологије само расти број скандала у којима компаније продају личне податке корисника, или их својим пропустима чине доступним свакоме ко поседује основно хакерско знање, неопходно је изборним системом осигурати да лице одговорно за безбедност тих података буде квалификована особа несумњивог личног интегритета. Недостатак заштите коју пружа независан повереник, какав постоји у Уједињеном Краљевству, грађане чини лаким метама за разне облике преваре, шпијунирања и контроле.

Држава без такве институције не може да се сматра демократском, јер грађани једног демократског друштва не би требало да живе у страху од тога да ли би, и на који све начин, њихови подаци могли да буду злоупотребљени.

Адвокатица из Канаде на волонтерском раду у Комитету правника за људска права – ЈУКОМ

 

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листа


Коментари0
324bc
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Погледи /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља