петак, 19.07.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 10:08

Може ли закон да омогући одузимање имовине СПЦ

Аутор: Новица Ђурићуторак, 21.05.2019. у 22:55
Манастир Острог (Фото А. Васиљевић)

Од нашег сталног дописника
Подгорица – Влада Душка Марковића усвојила је предлог закона о слободи вероисповести, односно правном положају верских заједница. Реч је о закону који већ годинама изазива лавину реакција, посебно међу свештенством и верницима Митрополије црногорско-приморске (МЦП), културних и јавних радника, али и задовољство код знатно малобројнијих следбеника канонски непризнате организације Црногорска православна црква.

У образложењу закона је наведено: „Сви верски објекти који су били имовина државе Црне Горе пре губитка њене независности и припајања Краљевини Срба, Хрвата и Словенаца 1918. године, а који касније нису на одговарајући правни начин прешли у својину неке верске заједнице, биће препознати као државна имовина.”

Премијер Душко Марковић овако образлаже предлог закона: „Након обнове независности и међународне афирмације Црне Горе, наша је дужност да до краја утемељимо културни и грађански идентитет наше државе. Овај закон је завршни корак на историјском путу еманципације Црне Горе.”

У митрополији су уверења да је премијеров приступ потпуно погрешан и далеко од права и правде, јер је, како кажу, „црква одувек била законити власник, а не држалац своје имовине, а своја права требало би да доказује држава, а не црква”.

Правни експерти митрополије наводе да се у тексту закона користе изрази „држава Црна Гора” и „Црна Гора” иако се „држава до 1918. године није тако звала”.

Из митрополије такође подвлаче да не постоји документ од 1860. године до данас који доказује да је књажевина, а потом краљевина, била власник цркава и џамија. Што се тиче данашњег времена, митрополија, епархије, манастири и црквене установе су се као правни субјекти уписивали у катастарске књиге као и друге фирме и грађани. Правни субјективитет митрополије у Црној Гори исти је као и пре 1918.

Ректор цетињске богословије, протојереј-ставрофор Гојко Перовић је о овом законском решењу упознат из медија и каже да никаквог припремног дијалога није било о ономе што је пре четири године препознато као лоше од свих верских заједница и Венецијанске комисије. „Да ли има смисла да се тога играмо и да црква доказује да је постала власник нечега после 1918? Полази се од погрешне претпоставке да је држава пре 1918. држала у власништву црквену имовину што није тачно и не постоји ниједан релевантан доказ. Питам људе из владе да ли они имају такав доказ, мада знамо одговор унапред”, казао је Перовић.

Ма­на­стир Острог је најпознатија светиња Српске православне цркве у Црној Гори  (Фо­то Н. Ђу­рић)

Предлог закона о слободи вероисповести се из тог разлога тумачи као удар на Митрополију црногорско-приморску и остале епархије СПЦ у Црној Гори и „удар на слободу вере или уверења и на верску историју и културу Црне Горе”.

По оцени Митрополије Предлог закона који је усвојила влада и о ком ће се изјашњавати посланици у црногорском парламенту је „гори од Нацрта закона из 2015. а образложење које су пружили уз документ не кореспондира са историјским чињеницама”.

„Отишли су толико далеко. Немојте се изненадити кад би тај монструм од предлога ступио на снагу, да поставе пореског инспектора поред ћивота Светог Василија Острошког да уписује ко је дао какав прилог и да то броје и пребрајају. То је нешто што не постоји ни у једној цивилизованој држави у свету”, рекао је за „Политику” координатор Правног савета Митрополије црногорско-приморске СПЦ, протојереј ставрофор др Велибор Џомић. Он појашњава да црква има врло уређено, прецизно финансијско пословање које је у функцији мисије цркве а, како је рекао, „примитивизам, који је овде демонстриран, превазилази сваки разум”.

Према оцени аналитичара понашање садашњег црногорског руководства је доказ да је ово први пут у модерној државности да једна држава, као секуларна, исказује „амбицију да постане власник, држалац и корисник, сакралних објеката”.

„Владин предлог закона није усаглашен са међународно правним актима, смерницама ОЕБС-а и Савета Европе, са бројним пресудама Европског суда у Стразбуру. Питање начина остваривања и заштите слободе уверења које је сад прикачено у наслов закона јесте питање коме у закону уопште није посвећена пажња”, каже Џомић. „Предлог овог закона више личи на један идеолошко-партијско-политички памфлет него на један озбиљан предлог закона.”

Оно што је у закону најпроблематичније, осим намере власти да присилом отме имовину цркве, по речима Џомића је промена верске карте Црне Горе.

„Добили смо са врло релевантне адресе признање да није у питању уважавање друштвене реалности, него се напротив – радикалним државним методама, жели се мењати верска слика Црне Горе и то је нешто што јако забрињава”, наводи Џомић.

Канонски непризната ЦПЦ саопштила је да је предлог закона о слободи вероисповести, „добро и праведно решио сва питања која се тичу слободе вероисповести и уверења, укључујући и најважније, имовинско”.

Митрополија већ годинама од надлежних Црне Горе чека одговоре на питања – да ли је држава била и да ли је сада власник имовине Исламске заједнице и Римокатоличке цркве? Ко је био власник црквене имовине других верских заједница на територији која се није налазила у Књажевини и Краљевини Црној Гори, а која се данас налази на територији Црне Горе?


Коментари40
43ebf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

evroskeptik
Deo srpskog naroda koji se , zbog pritiska SAD , odrekao svog srpskog porekla hoće one Srbe u Crnoj Gori koji se ne odriču svog srpskog identiteta na silu da nateraju da ga se odreknu.
Опет повлашћен положај "Д.Р.Т" -ЗАШТО?
Нема сумње да ће СПЦ сачувати своје Српске Манастире и Цркве и Гробља Српска у Црној Гори,тако је то учинила и у Македонији.У осталом држава Црна Гора чини исто што су чинили и Словенци,Хрвати,Бошњаци у БиХ и Македонци и Шћиптари са Српском имовином,врше конфискацију као након др.светског рата што су чинили комунисти,отимају имовину било она грађанска или световна,битно јсте да припада Србима.Али ово је степеник више,ни комунисти нису конфисковали у име државе Српске манастире и Цркве а нису т..
nikola andric
Oduzimanje imovine od drzave nije moguce po evropskim standardima. Ona nije moguca i u imovisno-pravnom smislu posto potrazivanja ne mogu da se oduzmu mada su deo imovine LICA (fizickih i pravnih). Ona vaze samo prema odredjenim licima. Ljudima razlika izmedju IMOVINE i SVOJINE nikako nece u glavu. Svojina je moguca samo na STVARIMA iz stvarnog prava. Potrazivanja vaze prema odredjenim licima pa se ne mogu oduzeti. Svojina na nepokretnim stvarima se moze nacionalizovati u javnom interesu.
Дејан.Р.Тошић
Нема сумње да ће СПЦ сачувати своје Српске Манастире и Цркве и Гробља Српска у Црној Гори,тако је то учинила и у Македонији.У осталом држава Црна Гора чини исто што су чинили и Словенци,Хрвати,Бошњаци у БиХ и Македонци и Шћиптари са Српском имовином,врше конфискацију као након др.светског рата што су чинили комунисти,отимају имовину било она грађанска или световна,битно јсте да припада Србима.Али ово је степеник више,ни комунисти нису конфисковали у име државе Српске манастире и Цркве а нису то могле ни власти у Хрватској и Македонији и у А.П.КиМ,а признаћете,њих заједно има много више од Црно Гораца,па какве онда шансе има и да на силу сама Црна Гора отме Србији Српске Манастире и Цркве у Црној Гори.Никакве шансе ни у теорији ни у пракси.
Амир Чамџић
Веруј то се није урадило ни у БиХ у периоду од 1995 године на овамо. Нико и никада није доносио овакве прописе да би се одузела црквена имовина и пренела на државу.
Препоручујем 10
Banet
A, džamije i katoličke crkve čije su one? Hoće i to Milo da uzme?
Амир Чамџић
Не, неће. Ово се у праву зове "Lex specialis" само за СПЦ. Е сад када су Срби издали своје националне и државне интересе у Црној Гори, мислио се да неће нико дирати у оно због чега се издало, али показало се да хоће и у то.
Препоручујем 1

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља