недеља, 22.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:20

Синдикалци „Фијата” забринути за судбину фабрике у Крагујевцу

Италијански „Фијат Крајслер” предложио је француском „Реноу” спајање, уз услов да опстану све постојеће фабрике, што значи да тај брак не би угрозио постојање крагујевачих погона
Аутор: Маријана Авакумовићчетвртак, 30.05.2019. у 22:55
(Фото ЕПА/Srdjan Suki)

Синдикалци „Фијата” из Крагујевца су се, како „Политика” незванично сазнаје, састали у Влади Србије са премијерком Аном Брнабић поводом најављеног плаћеног годишњег одмора од око 90 дана. Представници радника желели су да се информишу да ли ће влада то дозволити и да ли могу да очекују исплату зарада у пуном износу све време трајања тромесечног одсуства с посла. Занимали су их и даља судбина фабрике и планови за ову годину с обзиром на то да је уговор између Владе Србије, која у власништву има удео од око 30 одсто, и италијанског „Фијата”, истекао прошле године. Ново светло на њихову судбину бацило је најављено могуће спајања „Фијата” и „Реноа”, па их је занимало да ли ће Крагујевац бити на мапи тог партнерства, ако до њега уопште дође.

Законом је предвиђено да плаћено одсуство може да траје 45 дана. Послодавац има право да од Министарства рада затражи сагласност за додатне дане плаћеног одсуства, преко законом дозвољених дана, за које се плаћа 65 одсто редовне зараде.

Министарству је за доношење те одлуке потребно и мишљење синдиката, које није обавезујуће, а коначну одлуку доноси министар.

„Фијат Крајслер аутомобили” (ФЦА) објавио је на свом сајту да би њихова понуда за спајање са француским „Пежоом” прошла без затварања иједне фабрике, а могуће смањење броја радних места се не помиње. То би могла да буде охрабрујућа вест за Србију, која улива наду да ће погон у Крагујевцу наставити да ради.

„Фијат” је почетком ове недеље француском произвођачу аутомобила предложио спајање. У саопштењу ФЦА наводи се да би заједничка компанија годишње производила 8,7 милиона возила и да би дељењем трошкова истраживања, набавке и других активности обе стране штеделе пет милијарди евра годишње.

Удружена компанија била би трећи највећи произвођач аутомобила у свету и била би 50 одсто у власништву акционара ФЦА и 50 одсто у власништву деоничара „Реноа”. Две компаније су у преговорима већ недељама.

Борд директора „Реноа” одмах је по објави понуде одржао специјални састанак ван Париза на коме је главна тема идеја о спајању. Француска влада, која поседује 15 одсто власничког удела у „Реноу”, обазрива је према идеји ФЦА о спајању, наводи АП.

Један француски званичник изјавио је да ће држава прихватити спајање само уколико то има смисла за радна места и француске националне интересе.

Предлог „Фијат Крајслера” представљен је јуче „Нисану”, који је у савезу са француским произвођачем аутомобила, чиме се, како оцењује АП, на листи неизвесности са којима се суочава јапанска компанија нашла још једна велика непознаница.

У Токију је на састанку управног одбора тројног савеза између „Реноа”, „Нисана” и мањег јапанског произвођача аутомобила, „Мицубишија”, учествовао председник „Реноа” Жан-Доминик Сенар, наводи се у информацији.

– Одржана је отворена и транспарентна дискусија о недавном предлогу ФЦА групацији „Рено”. На састанку је такође разговарано и позитивно решено неколико актуелних оперативних питања алијансе – наводи се у саопштењу савеза Рено–Нисан–Мицубиши, без изношења конкретних детаља.

Америчка агенција оцењује да је јасно да предлог „Фијата” компликује ствари у тренутку када „Нисан” има много проблема.

Очекује се да ће профит у фискалној години до марта 2020. пасти на 170 милијарди јена (1,5 милијарди долара), због реструктурирања, раста материјалних трошкова и других расхода.

Донедавно је „Нисан” био профитабилнији од „Реноа”, али је француска компанија, од уласка у „Нисан” пре 20 година, када га је спасила са ивице банкрота, остала доминантан партнер са власничким уделом од 43 одсто у тој јапанској корпорацији.

Борд директора „Реноа” одржаће састанак почетком наредне седмице како би одлучио да ли ће прихватити „Фијатов” предлог. Чак и ако одговор „Реноа” буде позитиван, то не значи да је овај „брак” и склопљен, јер ће консултације са синдикатима, владама, антимонополским телима и другим регулаторима, како се процењује, потрајати бар годину дана, пише АП.

„Фијат” је већ годинама под утицајем стратегије свог дугогодишњег лидера Серђа Маркионеа, који је преминуо прошле године у потрази за стратешким партнерима. После спајања са „Крајслером”, „Фијат” је преговарао са „Пежоом” и „Џенерал моторсом”. Маркионе је тврдио да ауто-индустрија губи две милијарде евра недељно дуплирајући инвестиције које би могла да дели.


Коментари6
04519
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

"Sveta privatna svojina"- bira i lokaciju
@Boba Ali da bi to bilo tako , morate da imate domaće ili i domaću razvojnu banku. One su međutim u ono vreme -zna se i koje, kako i od koga uspešno oterane u stečaj sa alternativom da " ako to tako ne bude - u stečaj ide i sve ostalo što takve banke podržavaju" Nije sve otišlo (osim razvojnih banaka u kompletu ) ali šta je to što je ostalo "na nogama" i posle privatizacija u privredi od preduzeća - znamo i sami .
Боба
Политичка фабрика била и нажалост остала с тим што је некада запошљавала преко 100000 људи у ланцу производње а данас пар хиљада који више не раде него што раде. Тако је то када имате странце уместо домаће производње а странци могу као US Steel да оду преко ноћи. Једини напредак је могућ инвестирањем у домаћу производњу и њено субвенционисање а не милијарде динара за субвенције италијанској проватној фирми која износи профит.
Зоран Маторац
Држава је, од самог почетка производње Фијата 500, требало да нареди да само тај ауто може да се купује за службене потребе у државним предузећима. Осим, наравно, санитетских и других специјализованих возила. Шта ће председнику неке општинице "мерцедес", "пасат" или неки други? Пореској управи, пошти, комуналцима...
Serđo Leone
Ma jok, pišite slobodno i dalje o poslu veka!
miroslav sarcanski
Ovo je prava tema za Premijerku i pravi problem koji treba resavati. Umesto da organizuje sastanak World Minds o nasem trosku i pokusava spasti poljuljani ugled Predsednika.
Пантелија
Тешко да се она ту ишта пита. Као и за све остало.
Препоручујем 24

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља