недеља, 25.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:44

Електрични тротинет увелико на улици, али не и у закону

Прописима још није регулисана употреба ових двоточкаша, али начелан став је да превозна средства која се крећу брже од хода пешака не треба да буду на тротоару и у пешачким зонама
Аутор: Дејан Алексићсреда, 05.06.2019. у 21:21
Ако би ва­же­ћим про­пи­си­ма би­ла ре­гу­ли­са­на упо­тре­ба елек­тро­тро­ти­не­та, он­да би тре­ба­ло да се тре­ти­ра као мо­пед, јер има два точ­ка и соп­стве­ни по­гон (Фото EPA-EFE/Fernando Bizerra)

Шетња Кнез Михаиловом улицом једној двадесетогодишњој девојци јуче је могла да преседне. На њу је док је разгледала излоге налетео Београђанин који је управљао електротротинетом. Закочио је тик неколико корака пред њом.

„Кретенко, где гледаш? Ало, бре!”, напао је возач овог све популарнијег двоточкаша девојку која се нашла у чуду.

Док се она прибрала, он је наставио да тутњи пешачком зоном.

Овај мушкарац који умало није повредио девојку није једини који у престоници ужива на моторизованој играчки на два точка. Електротротинет све се чешће може видети на улицама и то пре свега на тротоарима. Али, суграђани који деле пешачке стазе са возачима тротинета све више негодују. Замерају да се осећају нелагодно и несигурно јер то возило не производи јак звук као аутомобил па не знају када може да налети.

Нису сви возачи електротротинета бахати и многи од њих воде рачуна о осталим учесницима у саобраћају. Али управљање овим превозним средством отвара питање – да ли је употреба елетротротинета регулисана законом.

Како сазнајемо, овај тип возила у закон још није ушао.

Сам појам елетротротинета требало би да регулише Закон о безбедности саобраћаја на путевима, а правилник и услове и правила за његову употребу.

Како су нам потврдили стручњаци из ове области, ако би важећим прописима била регулисана употреба електротротинета онда би он требало да се третира као мопед јер има два точка и сопствени погон. У том случају, како наводе стручњаци, електротротинетом возачи не би смели да се крећу пешачким стазама и тротоарима. Осим тога, њихови шофери, попут оних на мопедима, морали би да имају кациге и другу опрему коју таква врста возила захтева, а возило и одговарајућу сигнализацију.

Још један од разлога што електротротинети не би требало да се крећу тротоарима јесте то што они могу да иду брзином од 20 километара на сат, а како наглашавају стручњаци, са пешацима не смеју да се укрштају превозна средства која развијају брзину већу од 10 километара на сат. Како кажу упућени у ову област, постоји начелан став да сва превозна средства која се крећу брже од хода пешака не треба да буду на тротоару, у пешачким зонама и на пешачким стазама.

Уколико се деси саобраћајна незгода, тврде стручњаци, онда постоји основ за одговорност – јер ако електротротинет налети на пешака или на други електротротинет може доћи до озбиљних повреда. Управо због оваквих ситуација шпанске и француске власти су забраниле вожњу овог возила на тротоарима.

Стручњаци ипак упозоравају да употребу електротротинета законски не треба решавати „преко колена” већ би се пре тога ваљало осврнути на искуства држава где су много дуже присутна ова возила. Али, како наглашавају познаваоци, ни у другим земљама Старог континента још није заузет јединствен и коначан став на тему употребе електротротинета.

Немачка је легализовала ову врсту превозу и то тако да електрични тротинети могу да се користе на јавним путевима и бициклистичким стазама. У постојбини „Октобарфеста” прописали су и да овим возилима могу да управљају старији од 14 година.

У Србији којој тек предстоји уређење ове области, они који би себе или своје тинејџере да почасте овим задовољством на два точка треба да знају да најјефтинији електротротинети могу да се пазаре за 7.000-8.000 динара. Луксузнији примерци у нашим продавницама су 500 евра.


Коментари29
f75b1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

BAKA
MilicaJa imam 89 godina ,u kralja Aleksandra ulici trotoarom voze bicikle, motorcikle i ti nazovi vozači ne znaju koliko ko ima godina kako bi se sklonio, a da pritom nedaju nikakav signal.Vozači tih naprava pa i trotineta i bicikla a neki put i motorcikla ne znaju da li če osoba ispred njih stati ili skrenuti desno ili levo.Oni uglavnom veoma brzo napuštaju teren ili jednostavno pobegnu posle pogroma koji naprave.Nigde policije a u Titovo vreme bilo ih je na svakom ćošku
Milorad
Ma odmah uvesti takse, porez, ateste, homologaciju i registraciju. Nema u Srbiji džaba.
Beogradjanin Schwabenländle
А шта је са лиценцом, без тога ништа у Србији није могуће ?
Препоручујем 3
beogradjanka
Vec neko vreme koristim elektricni trotinet, za odlazak do posla, do prijatelja, do prodavnice i uzivam u voznji uglavnom po biciklistickim stazama (gde ih ima) i trotoarima. Izuzetno lako se upravlja i lako se nauci. Ima bahatih ljudi, i bahatih vozaca i kola i bicikla. Nije krivo sredstvo ako se koristi na los nacin. Bilo bi bolje da se strucnjaci pozabave povecanjem broja biciklistickih staza, podrskom elektricnim vozilima i svemu sto smanjuje guzve u saobracaju(koje su sve gore).
Mikica
Naravno da su u zakonu i trebaju da koriste staze za bicikliste i ulice. Prestanite da pravite pometnju.
Ovdasnja
Moj tata je nedavno otišao u penziju, pa je izvukao iz podruma Tomos moped koji ima preko 40 godina, sredio ga i krenuo da ga vozi do pijace i slično. Onda ga je zaustavila policija i pisala mu prijavu jer ne sme više da ga vozi sa važećom dozvolom B kategorije sa kojom ga je vozio decenijama. Ranije je moglo, sad ne može. Takav je zakon. Doneli ga stručnjaci. Zato bih savetovala stručnjake da obrate pažnju i na devojčice na rolerima. Moje najmlađe dete je sigurno brže od 10 kilometara na sat.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља