среда, 23.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:58

„Парсифал” Паје Јовановића пред посетиоцима наредних 10 дана

четвртак, 06.06.2019. у 20:00
(Фото Танјуг)

Слика „Пасифал” Паје Јовановића (1859-1957), која се налази у приватном власништву и до сада је била непозната јавности,  представљена је у Атријуму Народног музеја, где ће посетиоци моћи да је виде наредних 10 дана.

Приватни колекционар обратио се пре годину дана Народном музеју, који чува око 100 дела Паје Јовановића, од чега 75 уља на платну, ради утврђивања аутентичности слике „Парсифал” и рестаурације.

Утврђено је да је настала двадесетих година прошлог века, а музејски саветник Народног музеја и најбољи познавалац Јовановићевог стваралаштва, Петар Петровић, каже да је реч о још једном од његових значајних остварења која излазе из етнографско-историјског и оријенталног жанра.

„Приказује тему која је била присутна у европској уметности у време када је Паја Јовановић живео. Читав 19. век у уметности је пун мотива који залазе у симболизам, а нарочито у митологију. С обзиром да је Паја Јовановић живео на изворишту, у Бечу, сасвим сигурно је био инспирисан сликама које је сретао, јер тема витеза који трага за Светим гралом је многе уметнике инспирисала”, рекао је Петровић Танјугу.

Он верује да је слика „Витез цвећа” француског сликара Жоржа Рошгроса, коју је уметник изложио 1894. у Салону у Паризу и коју је Јовановић видео, могла да му буде инспирација.

Јовановић је 1902. урадио уље на платну на тему Парсифала, које је још непознато овдашњој јавности.

Петровић подсећа да се навршава 160 година од рођења Паје Јовановића, а његова уметност није до данас изгубила на значају, што потврђује и изложено платно „Парсифал” које подстиче на размишљање због своје теме.

„Паја Јовановић је био заинтересован не само за сликарство, него и за оперу и сигурно је гледао 'Парсифала” и он је оставио утисак на њега, посебно сцена у другом чину када Парсифал среће виле и замишљао је како би приказао витеза у потрази за Светим гралом, кога на том путу чекају многа искушења и дилеме”, рекао је Петровић говорећи посетиоцима Музеја о новооткривеној слици великог уметника, преноси Танјуг.

Петровић је истакао да Јовановић приказује Парсифалову борбу са самим собом и додаје да је познато да уметник испитује свој рад, тражи инспирацију и у моменту када инспирација заблиста, настаје уметничко дело.

Директорка Народног музеја Бојана Борић Брешковић истиче да је проналазак било ког уметничког дела посебан доживљај и догађај, а нарочито када пред собом имамо непознато дело уметника који очарава својим стваралаштвом.

„Добро нам је познато да је Паја Јовановић био плодан уметник и вероватно ни сада није крај изненађењима. За сада смо у прилици да видимо једно ново дело Паје Јовановића захваљујући љубазности приватног колекционара и оно ће свакако обогатити познавање укупног стваралаштва Паје Јовановића”, нагласила је Борић Брешковић.


Коментари2
964f6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nada Lasker
Ако погледате аукције великих кућа по свету, видећете да Паја Јовановић функционише врло добро. Погледајте и цене његових дела да бисте се до краја уверили. А уметност није диктатура да би сви морали да сликају као што неко други слика. Уметност је ваљда слобода стварања. А нисам знао да је увреда за некога рећи да слика као Ботичели. Такво ниподаштавање функционише ваљда само у Србији.
Pablo
U doba kada su Pablo Pikaso i ostali moderni slikari počeli karijere Paja Jovanović je slikao u stilu Botićelija i renesanse. Paja Jovanović danas funkcioniše samo još u Srbiji.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља