субота, 24.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:40

Студија оправданости и генерални пројекат за метро

Радна група обзнанила да ће следеће недеље бити коначно представљени најважнији документи
Аутор: Дејан Алексићсубота, 08.06.2019. у 21:00
Метро - решење за саобраћајне гужве (Фото Д. Јевремовић)

Мали корак ка београдском метроу биће начињен следеће недеље. Тада ће коначно бити представљена студија оправданости са генералним пројектом за београдски метро, коју је израдила француска компанија „Ежис”. Ово је обзнањено на јучерашњој конститутивној седници радне групе за спровођење пројекта изградње престоничког метроа коју је одржала министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић.

Дефинисани су циљеви рада и разматрани плански и правни оквир за спровођење пројекта, али није наведено о којим тачно циљевима и плановима је реч.

Половином ове седмице и заменик градоначелника Горан Весић осврнуо се на метро. Он је још једном нагласио да ће изградња првих километара метроа кренути до краја 2020. године, иако, како је додао, многи не верују да ће се то десити у скоријој будућности.

– Урадили смо готово све припремне радње, остало је да се заврши још неколико пројеката који имају неки свој ток – навео је Весић.

Прошлог лета у сусрет почетку градње метроа Скупштина града гласала је за израду Плана генералне регулације шинских система у Београду, а на јесен је изгласала и оснивање „Београдског метроа и воза” предузећа за изградњу, превоз путника метроом и развој градске железнице. У међувремену је Зорана Михајловић са кинеском компанијом „Пауер Чајна” потписала Меморандум о сарадњи у вези са спровођењем пројекта „Београдски метро”.

Сваки овај корак на путу ка метроу изазивао је и варнице власти и опозиције. Када се гласало о плану шинских система представници већине напоменули су да ће се метро градити фазно и да ће прва линија коштати 1,3 милијарде евра. Опозиција је оценила да нема шансе да градња почне 2020. јер ће само израда плана шинских система трајати 27 месеци, али и да ће време одузети и избор извођача радова. На ову замерку су надлежни у граду узвратили да јесте тачно да ће израда плана за метро трајати 27 месеци, али да ће се он радити по фазама и да се неће чекати да све буде готово па да се тек онда предузимају наредни кораци.

И када је недавно објављено да би Кинези требало да граде метро, поново је дошло до варничења. Некадашњи градоначелник Драган Ђилас замерио је што неће бити расписан тендер за избор извођача на шта је Горан Весић убрзо реплицирао да је управо и у време Ђиласовог управљања градом било у плану да се извођач ангажује без тендера.

Највише полемике што између власти и опозиције, али и у јавности, у претходне две и по године изазива будућа прва линија метроа. Када је најављено да ће она ићи од Макишког поља до Миријева, једна од главних реакција противника такве трасе била је да се будући метро прилагођава потребама контроверзног пројекта „Београд на води”, а не житељима главног града. Надлежни су као аргументе наводили да је Макиш погодан јер има простора и за изградњу депоа за метро, али и зато што ће се у њему градити ново модерно насеље, а осим тога ће се растеретити и саобраћајно оптерећен потез од Сајма до Савског трга. Критичари новоосмишљене прве линије на то већ две године питају ко ће се возити трасом која ће почињати на ливади и која ће пролазити поред „Београд на води” који се тек гради.

За опоненте садашњег плана за метро спорно је и што ће се прва и друга линија, која ће ићи од Земуна до Устаничке, укрштати на Савском тргу, а не на Тргу републике. Градски оци и на ово имају одговор, а он је да ће Савски трг, после преуређења, постати други централни градски трг уз Трг републике.

Док стручњаци, власт и опозиција ратују свако својим аргументима, житељи престонице који свакодневно журе својим послом и даље се гужвају и гурају у нередовном јавном превозу. Тако ће бити бар још три, четири године. Све да градња и крене 2020, најмање три, четири године ће бити потребно да буду завршени и за саобраћај оспособљени први километри метроа који Београђани сањају више од пола века.

Обе линије до Миријева, укупно 43 станице

Према незваничним сазнањима, завршена студија оправданости са генералним пројектом предвидела је да дефинитивна траса будуће прве линије дуге 21,3 километра буде Железник – Миријево, а друге линије дуге 19,2 километра Железничка станица Земун – Миријево. Студија са генералним пројектом, како сазнајемо, предвидела је да на првој линији буде 23 станице, а на другој 20 и да се оне дефинитивно укрштају у предворју „Београда на води”, односно на Савском тргу. Идеја је да се прво гради део од Железника до Карабурме, да већи део трасе буде под земљом, сем у Макишком пољу. Исто тако, према незваничним информацијама, за линију два у плану је градња тунела испод Саве.


Коментари8
94c68
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

geras
ovo je veliki korak za beogradski metro , samo postoji mali problem - planirane ( izmenjene) trase čine da je to korak u nazad .
Beogradjanin Schwabenländle
Београд није ни Атина ни Рим по историским налазиштима, али доста таквих, познатих и сигурно још више непознатих који се налазе пд земљом. За једну такву студију је потребно сигурно, према брзини којом се ради, десет година, и сама та студија ће коштати много новаца. После тога долази истраживање терена и тада ће настати праве муке. Маните се подземне железнице, то је сувише велики залогај, наравно ако се продате Кини, је друга прича.Само тада настаје велика сеоба народа, Чарнојевић поздравља.
dusko jugoslavija
Pre nego sto pocnete da gradite metro,preduzmite nesto sto je moguce.Poostrite mere zbog nezakonitog parkiranja.Povecajte cene parkiranja.Povecajte broj vozila u javnom prevozu,pa onda donesite odluku da li je metro potreban.
Baphomet
Duško, iz koje se to zemlje (koja ima metro) javljaš? Izgleda da nisi nešto upućen u saobraćajnu situaciju i stanje javnog prevoza u Beogradu... Btw, hvala Vam na savetu za povećanjem broja vozila, to bi rešilo sve naše probleme...
Препоручујем 6
vito
А да се мало помогне остали део Србије,прескупи метро у Београду не би ни требао. Села Србије не нестајала и млади би остајали у Србији у својим селима. Тада не било гужве у Београду.
Sladjana
To je uzasno skupa prica,metro, odrzavanje.Ako pretenduju da to bude kao nas GSP sistem u pogledu kasnjenja,higijenskih uslova, molim Vas nemojte ni zapocinjati.Ako nije kako treba, ne treba nikako.To je ta gradjanska pokondirenost, vidjeli Pariz, Moskva,Milano pa hajde i Beograd.Privredu svoju nemamo ili je u rukama malobrojne elite, sta sa minimalcem na metro.Pozabavite se kvalitetom zivota gradjana,zastitiom sredine ovog prenapucenog zagadjenog grada.Pola Srbije prazno .
Драган П.
Београд је највећи град у Европи без метроа. Без обзира какав, метро је Београду хитно потребан. Тако би се, између осталог, смањило и загађење ваздуха које је у појединим деловима града услед саобраћаја огромно (код "Баније", Бранкова). Дајте метро било какав, па макар и нередован!
Препоручујем 14

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /
Међу нама

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља