среда, 17.07.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:53
НИКИ ЛАУДА: ОДЛАЗАК ШАМПИОНА

​До пакла и назад

Био је троструки шампион у Формули 1, возио је авионе и имао авио-компанију, излазио као победник из најтежих животних ситуација, а животно мото му је био „добар можеш бити само у ономе што те радује”
Аутор: Драгољуб Стевановићпонедељак, 10.06.2019. у 13:07
(Фото ЕПА/Wolfram Kasl)

Они који су га најбоље познавали кажу да је Ники Лауда био човек који је навикао да тешкоће претвара у победе. О њему је снимљен филм „Трка живота”, али они који су га боље познавали на то би рекли: „Зар само један филм”.

Андреас Николас Лауда, са легендарним надимком Ники, унук је богатог индустријалца Ханса. Деда је очекивао да ће га унук наследити у пословима, па је, сазнавши за Никијеве планове, све учинио да га у томе омете, али није успео. Лауда је већ са 14 година знао да расклопи и склопи аутомобил, а са 18 је побеђивао на тркама. Мали Ники имао је само један циљ – бити најбољи и најбржи на свету, а за оца имао је одговор: „Добар можеш бити само у ономе што те радује”.

Успони и падови

Није наравно професионална каријера текла глатко, било је успона и падова, почетних проблема, али почетком седамдесетих кренуо је нагли успон после којег је млади Аустријанац постао симбол мајсторства за воланом.

Имао је и типично аустријски приступ: био је и педантни инжењер, чак је и својим умећем унапређивао болиде, а на стази се понашао прецизно, без превеликих импровизација, и са добро дозираним ризиком.

Када је сео за волан „ферарија” била је то добитна комбинација. Већ у другој сезони постао је шампион као двадесет шестогодишњак, а Ферари је после 11 година поново био најбољи тим.

Седамдесете године прошлог века биле су најопасније за возаче Формуле 1. Брзине су се стално повећавале, а болиди нису били сигурни ни издалека као данас. Смрт је вребала иза сваке окуке. Погинуло је неколико узорних возача на стази, па ни сталоженост и мајсторство Лауде нису били довољан гарант да ће трка бити завршена без инцидената.

Када је на сцену ступио Џејмс Хант, велики импровизатор и импулсивни геније Мекларена, Лаудина педантност је у једном моменту заказала. Било је то 1976. године на трци у Нирнбергу коју је Лауда хтео да избегне предосећајући несрећу, али су се организатори оглушили о његове апеле да се повећа број ватрогасаца и трка учини безбеднијом.

У окршају са Хантом и у жељи да обезбеди другу титулу у сезони мали тренутак неопрезности довео је до велике несреће. Изгубио је контролу, ударио у ограду, још један болид се зарио у његов и машина је планула.

Повреде су биле озбиљне, шампион је пао у кому и почела је велика борба за живот.

Нико није веровао да ће се само месец и по дана касније Аустријанац појавити у свом „ферарију” на још опаснијој трци у Монци и заузети четврто место. Шампион је те године ипак постао Хант, али се Лауда 1977. вратио на трон.

Од Формуле 1 привремено се опростио 1979. године, покренуо је своју авио-компанију и посветио се својој другој љубави – авијацији. До последње треће титуле стигао је 1984. године. Због повреде зглоба руке опростио се заувек од тркачких стаза са билансом од три титуле, 25 победа, 24 пол позиције и 54 победничка постоља.

(Фото ЕПА/Harald Schneider)

Пад „боинга”

Лауда је обожавао авионе, повремено је и возио као капетан, имао је и своје компаније које је успешно продао.

У мају 1991. године његов „боинг“ срушио се после полетања у Бангкоку за Беч са 223 путника од којих нико није преживео. Лауда је одмах отпутовао на Тајланд и није се зауставио док није натерао америчку компанију да призна техничку грешку у електричном механизму. Тако је славни возач скинуо са себе кривицу, а уз то и лично је отишао на 23 сахране оних путника који нису идентификовани.

Последњих година поново су дошли шампионски дани старог аса. Именован је за члана управе Ф1 тима Мерцедеса који је доживљавао ренесансу. За четири конструкторске титуле и четири возачке, признање је добио и Лауда.

А онда су наишли дани наплате цехова из прошлости. У августу 2018. урађена му је трансплантација плућа због последица из давне 1976. када су га колеге са стазе једна извукли из болида у великим опекотинама. У јануару је добио и грип, болест се искомпликовала, али то је била нека друга животна трка са другачијим правилима у којој вечити заљубљеник у аутомобиле и авионе није имао шанси.

Волео је и авионе

Ники Лауда рођен је у Бечу 22. фебруара 1949. године, а умро је 20. маја у Цириху. Био је троструки светски шампион Формуле 1. Осим тркама бавио се и предузетништвом, а био је и пилот.

У тркама Формуле 1 учествовао је од 1971. до 1985. године. Освојио је три шампионске титуле: 1975, 1977. и 1984. године. Више шампионских титула од њега имају једино Михаел Шумахер, Хуан Мануел Фанђо, Себастијан Фетел, Луис Хамилтон и Ален Прост.

Био у Београду

Пре педесет година Лауда је долазио у Београд и учествовао у трци Формуле 5 на Ушћу. Тада нико није слутио да се на стази нашао и будући велики шампион, али овог догађаја сећају се старији Београђани. Била је то велика награда Београда која се одржавала од 1967. до 1969, а куриозитет је да је тада двадесет једногодишњи Аустријанац стигао други на циљ.


Коментари1
ed19d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nicki Kachket
Niki Lauda, velika duša, ispred vremena

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /
Остали спортови

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља