среда, 27.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 15.06.2019. у 21:30 Јелена Церовина
ПЕСНИК МАТИЈА БЕЋКОВИЋ ЗА „ПОЛИТИКУ”

Мило прави епархију шкаљарско-кавачку

Они више не смеју никога да прогоне осим Срба, можда тиме испуњавају услове за улазак у ЕУ и ко зна колико још имају поглавља да би били примљени, каже славни књижевник
Мило Ђукановић (Фото ЕПА/Boris Pejovic)

Одлука црногорских власти ће изазвати тешке последице у односима две земље, упозорио је јуче Ивица Дачић, коментаришући Предлог закона о вероисповести, који је недавно усвојила Влада Црне Горе, а којим се предвиђа да сва црквена имовина изграђена до 1918, за коју не постоји доказ о власништву, постане државно власништво. „Зар неко стварно мисли да ће заузети Острог и отети га од СПЦ? Од кога да га отме и узме? Свима саветујем да не иду против светиња, нико није добро прошао ко је ишао против светиња”, поручио је шеф дипломатије, оцењујући као непримерен одговор црногорске владе на молбу Александра Вучића да не угрожавају имовину Српске православне цркве у Црној Гори.

Председник Србије је, подсетимо, молио власти у Црној Гори, уз опаску да не може то да захтева као председник друге државе, да не подрже предложени закон јер би, како је рекао, свако угрожавање имовине српске цркве, на шта је усмерен овај закон, неминовно водило погоршању иначе добрих односа две земље.

Из Подгорице су бурно реаговали на ове Вучићеве речи и, „захваљујући се на саветима председнику Вучићу”, поручили „да је Црна Гора суверена држава која самостално креира свој законодавни оквир водећи рачуна о интересу сваког појединца и заједнице у целини” и да они немају нити ће имати амбиције да утичу на законодавну активност Србије „нити ће дозволити било коме, па ни Србији, да утиче на њене одлуке”. Претходно је црногорски председник Мило Ђукановић оптужио СПЦ да „покушава да опструира европска хтења и амбиције савременог црногорског друштва, трудећи се да тако чува свој верски монопол у Црној Гори”.

Вучић је, каже, изненађен реакцијом Владе Црне Горе јер, истиче, никада није имао проблем када су из Подгорице указивали на положај Црногораца у Србији, нити је имао проблем „када су се брутално мешали у наше унутрашње ствари, у питање територијалног интегритета и суверенитета наше земље, када износе своје ставове о решавању косовског проблема који је наш проблем, а не тиче се њих”. Дачић је још указао да се у овој земљи више од 30 одсто становника изјашњава као Срби, али их схватају као антидржавни елемент.

Српски министар Александар Вулин поручио је да „Влади Црне Горе нико не брани да измисли своју цркву, као што је измислила и окупацију Србије” и да званична Подгорица не може да очекује да ће Србија да ћути док буду отимане светиње Срба. Узвратили су из црногорског Министарства одбране речима да би „министар Вулин морао да зна да и непознавање историје, као и непознавање права, шкоди”. „Да зна историју Црне Горе, знао би да је црногорска аутокефална црква историјска чињеница. У Синтагми из 1855. под редним бројем 9 на попису аутокефалних цркава. У Уставу Књажевине Црне Горе, такође, дефинисана као аутокефална”, поручују, између осталог, из Министарства одбране Црне Горе.

Професор црквеног права на Правном факултету Далибор Ђукић каже како тврдња да је 1920. укинута црногорска црква није тачна. Он је за РТС објаснио да постоји записник са седнице Синода православне цркве у Црној Гори од 16. 12. 1918, непосредно после уједињења Срба, Хрвата и Словенаца у једну државу. „Донета је одлука да се независна српскоправославна света црква у Црној Гори уједини с аутокефалном православном црквом у Краљевини Србији. Нико није укинут ни 1918. ни 1920. Постоји акт регента Александра, којим он прима к знању да су православни епископи из целе СХС изразили жељу да се уједине у једну цркву. То је, дакле, изведено на нивоу цркве, а регент је само примио к знању. Све митрополије и епископије задржале су право субјекта које су имале и пре уједињења. Нису угашене ни 1918, ни 1920”, објаснио је Ђукић.

И његов колега професор Правног факултета Бојан Милисављевић каже да ће Црна Гора прекршити правила и међународног права и правила о верским заједницама уколико одузме имовину Српске православне цркве у тој земљи. „Таква одлука је супротна правилима међународног права. Право на имовину је загарантовано међународним актима”, истиче Милисављевић, преноси Танјуг, додајући да се овим законом крше и правила о верским заједницама и слободама које су гарантоване бројним прописима.

Књижевник Матија Бећковић оцењује за „Политику” да ће Срби у Црној Гори бити једини народ који нема своју цркву. „Они су се одрекли свога имена, писма и вере и нема разлога да се на томе зауставе. Та нова црква у Црној Гори може имати само нову шкаљарско-кавачку епархију”, каже Бећковић. Према његовим речима, Срби у Црној Гори немају шта да бране ако не одбране своју цркву. „Јуда је назван благајник издаје. Тих благајника се намножило. Оних 30 сребрењака је порасло на астрономске цифре. Сад се, у ствари, тестира да ли Срба у Црној Гори уопште има”, каже Бећковић.

На питање како коментарише Дачићеве речи да би волео да види онога ко ће узети Острог, он одговара да „нису они први окупатори који насрћу на Острог”. Црна Гора је, подсећа, у своје време бранила Острог, и то немајући чиме другим, пчелама. „Надам се да до свега тога неће доћи, сем уколико Црна Гора не објави рат Србији. Они више не могу да кажу ’не’ и не смеју никога другога да прогоне осим Срба. Можда свим тим одлукама испуњавају услове за улазак у Европску унију. И ко зна колико још имају поглавља да би били примљени”, каже Бећковић.

Александар Раковић, историчар из Института за новију историју, за наш лист каже да ће физичком силом упасти у Острог када им се укаже прилика. „Неће Острог бити први на удару. Вероватно ће најпре заузети Цетињски манастир јер се налази у непријатељском окружењу. Цетињски манастир је и седиште митрополије и Богословије и у њему се налази највећа архивска грађа СПЦ у Црној Гори, која у потпуности потврђује српски идентитет Црне Горе, односно да је то историјска држава српског народа, а не новостворене црногорске нације настале 1945”, објашњава Раковић. Наш саговорник оцењује да је намера црногорских власти да се истера СПЦ из Црне Горе. „Напад на СПЦ ће уследити ове године поводом 800 година аутокефалности СПЦ”, сматра Раковић, оцењујући да ће на јесен усвојити закон, „а када га усвоје, онда ће га применити”. Зато, оцењује, отпор је потребно пружити сада пре него што усвоје закон. Раковић каже и да највише наде у отпор овом закону полаже у владику Јоаникија, епископа будимљанско-никшићког.

Ињац: Цариград, под контролом Вашингтона, помаже „црногорску цркву”

Верски аналитичар Жељко Ињац сматра да је сврха напада на Српску православну цркву у Црној Гори, најавом одузимања њене имовине, као и прича о црногорској аутокефалној цркви, у покушају формирања црногорског идентитета који би био у потпуности независан од српског. „Црна Гора има проблем с формирањем националног идентитета, а идентитет Црне Горе је неодвојив од српског идентитета. Сви знамо да је Српску православну цркву у ЦГ основао Свети Сава и да је ту била стара српска држава и стара српска црква. Чак и људи који се изјашњавају као Црногорци, а припадају СПЦ и поштују Митрополију црногорско-приморску, привржени су својој цркви и знају да је тзв. црногорска православна црква најобичнија верска групација или секта која нема духовне вредности”, каже Ињац, преноси Танјуг.

На формирању тзв. црногорске аутокефалне цркве ради се последњих неколико деценија, додаје Ињац. „Цариградска патријаршија помаже ту причу. Цариград се према македонском питању односи попут украјинског, а видимо и према могућем формирању тзв. црногорске аутокефалне цркве”, напоменуо је он. Према његовим речима, Цариграду у прилог иде криво тумачење правила или канона православне цркве па тако Цариградска патријаршија све цркве на простору бивше Југославије покушава да стави под своју контролу, „а како је Цариград под директном контролом Вашингтона, тако се врши и геополитички утицај”.

Коментари38
83415
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Matija Soskic
Vlada Crne Gore sa pravom trazi povratak crkvene imovine koju je Crna Gora izgubila 1918. Srpska pravoslavna crkva u Crnoj Gori godinama deluje protiv vlasti i drzave. Tolerisati Amfilohija bilo bi neodgovorno i nerazumno jer je on taj koji svoj rad bazira na protivdrzavnoj delatnosti.
Славиша Гавриловић
Запела ми је кост у грлу када сам прочитао Вучићеву тврдњу да су односи између Србије и Црне Горе веома добри. Како то? Овај Ђукановићев режим је ничим изазван признао независност наше јужне покрајине, гласао за улазак те творевине у Интерпол, у Унеско, послали су једног официрчића у састав окупационих трупа, Срби нису чак ни национална мањина у Ц. Гори.... Не постоје уопште чињенице које иду у прилог овој Вучићевој изјави.
Бранислав Станојловић
Само Црква (ВЕРНИЦИ ЗАЈЕДНО) могу да доносе одлуке, никако они који не припадају.
Дејан.Р.Тошић
Инертност интелектуалне елите је све друштвене процесе транзиције друштва и СПЦ стопирала.Целокупна политичка елита од 1989.године се једино бави решењем питања Срба у БиХ и Срба у А.П.КиМ.без икакве државне стратегије која би се спроводила у континуитету,без обзира на политичке лидере.Такво не сагледавање узрока је проузроковало последице у демографској катастрофи и научно културној стерилизацији целокупног друштва,чији су погледи са Броду без Једара и Компаса усмерени на чамце за спасавање.
др Милан Лекић
Силазак Светог Духа на апостола Мила - малог човјека, који поштује симболику великих датума, али на чију се ријеч не може ослонити. Наиме, 15. јуна 2010. за Радио ЦГ најавио је "обнављање неправедно укинуте аутокефалне ЦПЦ", и додао да "то није посао државе и да треба бити стрпљив". Два дана касније, 17. јуна 2010., Амфилохије се сложио са Милом и најавио ново име: Цетинско-приморска митрополија. И Амфилохије и Мило добро знају да ЦПЦ никада није била аутокефална. Чему представа?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља