понедељак, 22.07.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:10

Вињете још нису за нас

За оне који повремено користе ауто-пут или за возаче у транзиту, овај систем знатно је скупљи, кажу у „Путевима Србије”
Аутор: Маријана Авакумовићнедеља, 16.06.2019. у 23:30

Они који су ових дана путовали на одмор у Грчку кажу да је тек изграђени Коридор 10 кроз Србију далеко бољи него ауто-путеви кроз Северну Македонију и Грчку. Да би такав остао неопходно га је одржавати. Будући да за крпљење рупа и поправке путева недостаје око 100 милиона евра оправдано је поскупљење путарина. Коришћење ауто-путева кроз Србију од 1. јула биће више 12 одсто.

Сваки пут када поскупи путарина наметне се питање зашто Србија не уведе вињете, односно систем наплате коришћења ауто-путева са временским ограничењем, као што је учињено у већини земаља у окружењу и што се испоставило као најјевтиније за возаче.

У „Путевима Србије” објашњавају да се наша држава стратешки определила за систем наплате путарине према пређеном километру.

– Овакав начин плаћања путарине се, према важећим прописима ЕУ, сматра најправеднијим системом наплате јер корисник ауто-пута плаћа путарину за пређени број километара (затворени систем наплате путарине) – кажу у овом јавном предузећу задуженом за одржавање путева.

Они подсећају да се овакав систем наплате путарине, према пређеном километру примењује још у 12 европских земаља: Италији, Шпанији, Португалији, Француској, Северној Македонији, БиХ, Грчкој, Хрватској, Турској, Норвешкој, Ирској и Пољској.

– Република Србија за путничка возила има најнижу цену путарине по пређеном километру у односу на остале европске земље примера ради: Србија 0,036 евра, Турска 0,039 евра, Грчка 0,054 евра, Италија 0,05 евра, Хрватска 0,06 евра, Португалија 0,06 евра – наводе у „Путевима Србије”.

Као предност вињета над другим системима наплате путарине често се наводи вожња ауто-путевима без заустављања.

Међутим у овом предузећу подсећају да корисници српских ауто-путева од 2007. године имају могућност употребе електронске наплате путарине, односно бесконтактног плаћања путарине путем ЕНП уређаја. Овај систем плаћања путарине елиминише директно плаћање путарине и омогућава пролазак возила кроз наплатне станице без заустављања.

– Коришћење вињета погодније је за возаче који свакодневно користе ауто-пут, док је за кориснике који то чине повремено или возаче у транзиту, овај систем знатно скупљи и неправеднији. Примера ради, возач који пређе 1.000 километара плаћа исто као и возач који користи 50 километара ауто-пута, што значи да мање плаћа онај возач који више користи ауто-пут. Из тог разлога се затворени систем наплате путарине, где корисник плаћа путарину за онај број километра који заправо и користи, сматра најправеднијим – кажу у „Путевима Србије”.

У овом предузећу процењују да приход који би се остваривао наплатом путарине путем вињета у Србији није довољан за квалитетно одржавање ауто-путева, већ су потребне додатне субвенције државе за ту намену.

Осим тога, већина држава које примењују систем наплате путарине путем вињета додатно наплаћују путарину за теретна возила на магистралним путевима, коришћење тунела, мостова....

– У прилог неисплативости вињета говори и чињеница да свих девет европских земаља, које путарину наплаћују путем вињета (Аустрија, Швајцарска, Словенија, Бугарска, Словачка, Чешка, Мађарска, Румунија, Молдавија), путарину за возила носивости преко 3,5 тона наплаћују по пређеном километру, а чак шест од девет наплаћују додатне таксе за тунеле, мостове и магистралне путеве – кажу у „Путевима Србије”.

 Земље које имају највећи путнички саобраћај у Европи, као што су Шпанија, Француска и Италија, путарину наплаћују по пређеном километру.

Став Европске комисије, односно Европског комитета за транспорт, јесте да се будућност наплате путарине на европским ауто-путевима огледа у успостављању интероперабилног система електронске наплате путарине по пређеном километру.


Коментари26
ccbb9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Marko
Dzabe nama ENP kada na mnogim rampama cekamo. Na iskljucenju za Pozarevac ima cak 3 rampe za iskljucenje,a samo 1 za ukljucenje gde cesto bude ogromna kolona gde svi cekaju i sa ENP i bez ENP uredjaja, dok su rampe za iskljucenje prazne. Pravednije bi bilo da su dve rampe za ukljucenje(jos kada bi 1 bila samo za ENP to bi podstaklo ljude da kupuju ENP uredjaje) i dve za iskljucenje sa autoputa. Kada su velike guzve preko leta i kilometarske kolone stranaca na ulaz u BG iz pravca NS onda i rampa koja je ENP radi kao rampa za kes, a samo ona skroz desno uvucena kratka traka, kojoj ne moze da se pridje radi kao ENP (zaustavna traka na putu oznacena zuto za ENP blokirana automobilima koji cekaju da plate za kes).To moze da se resi sa prosirivanjem i dodavanjem po par naplatnih rampi tamo gde je najkriticnije i gde su najveca zagusenja. U HR je to bolje odradjeno, neka manja mesta imaju mnogo vise ENP rampi (po npr 4 rampe za ENP i 2 za cash) i onda nema guzve u sezoni kada imaju strance
Dane
U jednoj Svajcarskoj je 40e godisnje, za onoliki broj autoputeva.
Ismail
@Vladan. Ordinarna glupost. Vinjeta podrazumeva da neko ko živi u delu Srbije koji uopšte nije pokriven ni kilometrom autoputa, kada jednokratno koristi autoput na deonici od par desetina kilometara, treba da tu jednu vožnju plati kao neko ko svakodnevno vozi relaciju Vranje- Subotica za ceo taj period. Ostatak života neće koristiti autoput, jer u Kkadovu, Loznici, Raškoj, Priboju nema autoputa. Jeftinije mu je da iznajmi avion za tu jednu vožnju.
Vladan
Da li oni zaista misle da je narod glup ? Do kada ce ovi da nas omalovazavaju? Zar bivsi komunisti ne shvataju da ovaj narod ima prava i da su oni sluzbenici odgovorni narodu? Ovaj hoce da nas ubedi da je pravednije platiti 14 evra za 600 km u Srbiji nego na primer 9 evra za 10 dana voznje na svim autoputevima u Austriji?Vinjeta je i jeftinija i pravednija, ali mislim da bi neko pod hitno trebalo da prekontrolise kako se trose sredstva dobijena od putarine. Mislim da je po sredi veliko muljanje
Dogif
"возач који пређе 1.000 километара плаћа исто као и возач који користи 50 километара ауто-пута, што значи да мање плаћа онај возач који више користи ауто-пут" - koja mudro smisljena i visoko logicki srocena recenica!!! Hoce reci da ako dva vozaca plate SVAKI po 20 evra ("plate isto") to znaci da je onaj koji je presao 50 Km platio 20, a onaj koji je presao 1.000 Km je platio... 20 - ali prvih 20 i drugih 20 niiiiije isto. Na srpskom se to zove zbogom pameti...
Ivan Tomic
Ne, zapravo je komentar na mestu jer se ovde smatra da neko kupi vinjetu (od 7 dana recimo) za 20 evra i vozi se 50km a neko istu tu vinjetu od 20 evra iskoristi na 1000 km puta. Problem je sto se ovde uopste ne radi o "pravednosti" nego o prostom odrzavanju predimenzionisanog, neefikasnog i skupog sistema putarine gde postoji mnogo nacina da se novac prelije u dzepove pojedinaca. I niko ne pominje Nemacku gde putarine uopste ne postoje...
Препоручујем 6

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља