У једнима као у расхладној витрини, у другима као у пећници. А грађани, као на лотоу – не знају шта ће од тога да им се заломи. Овако, откако је кренуо први врели талас у престоници, изгледа путовање аутобусима јавног градског превоза. Најмање је чини се оних у којима је систем за расхлађивање усклађен са спољном температуром.
Ни ледени нити аутобуси у којима клима не ради не пријају грађанима откако је напољу упекло. Али, лакше би им било, како кажу, да је и ледара него што по јунској врелини и спарини морају додатно да се кувају у градском превозу.
Притужбе на ову тему непрестано се нижу од половине претходне седмице. Отада до данас само нашој редакцији јавило се мноштво грађана са идентичним питањем: „Шта је са климама у аутобусима, зашто не раде?”
– У петак сам мењала три превоза на путу до куће. Било је око пет по подне и велика врућина. Када сам ушла у ГСП-ов аутобус, зглобни „соларис” – додатни топлотни удар. Возило, које је притом релативно ново, било је препуно путника, а од климе ништа. Онда сам неколико станица даље прешла у приватни 48. И тамо је био пакао. Тек када сам прешла у трећи аутобус било је климе, али је у њему било прехладно – пожалила се суграђанка Јована Драгић.
Непријатна искуства из превоза последњих дана Београђани су поделили и мејловима. У једном од њих читалац се запитао „да ли се ГСП иживљава над путницима тиме што штеди гориво или користе неисправна возила?”, у другом је путник навео како је чуо да је возачима забрањено да пале климе због штедње горива, а трећи је у електронском писму указао како је и он чуо да климе нису укључене јер нема неких каишева за њих и да је расписан тендер, као и да ће их бити за два и по месеца.
– Путници су почели да негодују и вређају возаче, али када виде да се и они зноје и да не може ништа да учини, смире се. Претходних дана је чак било возача који су путницима рекли да их слободно сликају и да окаче на мреже или пошаљу медијима, да њихови надлежни, како су додали, виде под којим условима возе путнике – истакла је суграђанка Сара Јанковић.
У ГСП „Београд” за наш лист наводе да већина аутобуса и готово сви тролејбуси у возном парку највећег градског превозника имају клима-уређаје.
– Иако су клима-уређаји сервисирани и припремљени за летњу сезону, на једном броју возила долази до честих кварова и отказивања рада клима, које нисмо тренутно у могућности да поправимо. Када је реч о трамвајима, расхладне системе поседује само 30 КАФ трамваја, док у осталим нема клима и није их могуће уградити јер не постоје технички услови. Нажалост, и у возилима где клима-уређаји добро функционишу, путници упркос апелима, отварају прозоре и шибере па унутрашњост возила не може да се расхлади – кажу у ГСП-у.
Укључивање расхладних система, како додају, регулисано је Одлуком о линијском превозу у Београду. Према том документу, „у летњем периоду возила морају бити проветрена, односно када је спољна температура изнад 25 степени морају бити расхлађена, уколико поседују систем за расхлађивање”. Информација о укључивању се шаље свим возилима из Оперативно-контролног центра, подсећају из ГСП-а.
И у Конзорцијуму приватних превозника тврде да чим спољна температура достигне 25 степени, возачи добијају поруку и знају да треба да се укључи клима, поготову што је, како указују, у самом возилу често и топлије него напољу.
– На нивоу нашег конзорцијума, возачима никада није сугерисано да због штедње не пале климу. Ако су климе исправне, оне раде све време док је спољна температура виша од 25 степени – истиче наш саговорник из конзорцијума.
Разлога за то што је у делу возила путницима претопло је, како додају, више.
– Ако су отворени прозори, ако је возило препуно путника или ако се отежано креће због гужви, ефекат рада климе не може да се осети како би требало – указују у конзорцијуму.
Ово последње посебан је проблем. Јер, како објашњавају, цео аутобус је један систем и када се он тешко пробија кроз гужву или због неких радова, наизменично покретање и заустављање и убрзавање и успоравање возила у кратким интервалима утиче на мотор и друге делове „организма”, па и на рад климе. У таквим околностима, сугеришу из Конзорцијума, ни клима не може да ради као када се аутобус несметано креће.
За возаче флашице воде
Будући да су поред путника и возачи, који осам сати проводе у возилу, највише погођени високим температурама, ГСП чини максималне напоре да обезбеди функционисање климатизације у што већем броју возила, уверавају из овог предузећа. Када температура прелази 30 степени, у погонима и на окретницама возачима и саобраћајном особљу на терену деле се и флашице воде.
Стварају ли гужве погрешну слику
Како кажу у Конзорцијуму приватних превозника, разумеју негодовање путника због крцатих возила. Али, истичу, ред вожње се поштује што се њих тиче.
– Колико год звучало невероватно, поштује се више од 98 одсто, на делу линија и више од 99 одсто. Јер, да не поштујемо, сносили бисмо пенале. Али, да, путницима делује да возила изостају. Проблем се јавља када више аутобуса упадне у гужву, када им сваки час у траку упадају аутомобили. Онда дође до тога да се на траси сустигну три-четири возила са исте линије – објашњавају у конзорцијуму.