уторак, 20.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:55

У превозу кључа због неисправних клима

Већина аутобуса и трола ГСП-а има ове уређаје који су сервисирани за летњу сезону, али се кваре и тренутно не могу да се поправе. – Приватни превозници наводе да на рад расхладног система утиче и отежано кретање возила кроз град, честа заустављања, успоравања и убрзавања
Аутор: Дејан Алексићсреда, 19.06.2019. у 09:26
(Фото А. Васиљевић)

У једнима као у расхладној витрини, у другима као у пећници. А грађани, као на лотоу – не знају шта ће од тога да им се заломи. Овако, откако је кренуо први врели талас у престоници, изгледа путовање аутобусима јавног градског превоза. Најмање је чини се оних у којима је систем за расхлађивање усклађен са спољном температуром.

Ни ледени нити аутобуси у којима клима не ради не пријају грађанима откако је напољу упекло. Али, лакше би им било, како кажу, да је и ледара него што по јунској врелини и спарини морају додатно да се кувају у градском превозу.

Притужбе на ову тему непрестано се нижу од половине претходне седмице. Отада до данас само нашој редакцији јавило се мноштво грађана са идентичним питањем: „Шта је са климама у аутобусима, зашто не раде?”

– У петак сам мењала три превоза на путу до куће. Било је око пет по подне и велика врућина. Када сам ушла у ГСП-ов аутобус, зглобни „соларис” – додатни топлотни удар. Возило, које је притом релативно ново, било је препуно путника, а од климе ништа. Онда сам неколико станица даље прешла у приватни 48. И тамо је био пакао. Тек када сам прешла у трећи аутобус било је климе, али је у њему било прехладно – пожалила се суграђанка Јована Драгић.

Непријатна искуства из превоза последњих дана Београђани су поделили и мејловима. У једном од њих читалац се запитао „да ли се ГСП иживљава над путницима тиме што штеди гориво или користе неисправна возила?”, у другом је путник навео како је чуо да је возачима забрањено да пале климе због штедње горива, а трећи је у електронском писму указао како је и он чуо да климе нису укључене јер нема неких каишева за њих и да је расписан тендер, као и да ће их бити за два и по месеца.

– Путници су почели да негодују и вређају возаче, али када виде да се и они зноје и да не може ништа да учини, смире се. Претходних дана је чак било возача који су путницима рекли да их слободно сликају и да окаче на мреже или пошаљу медијима, да њихови надлежни, како су додали, виде под којим условима возе путнике – истакла је суграђанка Сара Јанковић.

У ГСП „Београд” за наш лист наводе да већина аутобуса и готово сви тролејбуси у возном парку највећег градског превозника имају клима-уређаје.

– Иако су клима-уређаји сервисирани и припремљени за летњу сезону, на једном броју возила долази до честих кварова и отказивања рада клима, које нисмо тренутно у могућности да поправимо. Када је реч о трамвајима, расхладне системе поседује само 30 КАФ трамваја, док у осталим нема клима и није их могуће уградити јер не постоје технички услови. Нажалост, и у возилима где клима-уређаји добро функционишу, путници упркос апелима, отварају прозоре и шибере па унутрашњост возила не може да се расхлади – кажу у ГСП-у.

Укључивање расхладних система, како додају, регулисано је Одлуком о линијском превозу у Београду. Према том документу, „у летњем периоду возила морају бити проветрена, односно када је спољна температура изнад 25 степени морају бити расхлађена, уколико поседују систем за расхлађивање”. Информација о укључивању се шаље свим возилима из Оперативно-контролног центра, подсећају из ГСП-а.

И у Конзорцијуму приватних превозника тврде да чим спољна температура достигне 25 степени, возачи добијају поруку и знају да треба да се укључи клима, поготову што је, како указују, у самом возилу често и топлије него напољу.

– На нивоу нашег конзорцијума, возачима никада није сугерисано да због штедње не пале климу. Ако су климе исправне, оне раде све време док је спољна температура виша од 25 степени – истиче наш саговорник из конзорцијума.

Разлога за то што је у делу возила путницима претопло је, како додају, више.

– Ако су отворени прозори, ако је возило препуно путника или ако се отежано креће због гужви, ефекат рада климе не може да се осети како би требало – указују у конзорцијуму.

Ово последње посебан је проблем. Јер, како објашњавају, цео аутобус је један систем и када се он тешко пробија кроз гужву или због неких радова, наизменично покретање и заустављање и убрзавање и успоравање возила у кратким интервалима утиче на мотор и друге делове „организма”, па и на рад климе. У таквим околностима, сугеришу из Конзорцијума, ни клима не може да ради као када се аутобус несметано креће.

За возаче флашице воде

Будући да су поред путника и возачи, који осам сати проводе у возилу, највише погођени високим температурама, ГСП чини максималне напоре да обезбеди функционисање климатизације у што већем броју возила, уверавају из овог предузећа. Када температура прелази 30 степени, у погонима и на окретницама возачима и саобраћајном особљу на терену деле се и флашице воде.

Стварају ли гужве погрешну слику

Како кажу у Конзорцијуму приватних превозника, разумеју негодовање путника због крцатих возила. Али, истичу, ред вожње се поштује што се њих тиче.

– Колико год звучало невероватно, поштује се више од 98 одсто, на делу линија и више од 99 одсто. Јер, да не поштујемо, сносили бисмо пенале. Али, да, путницима делује да возила изостају. Проблем се јавља када више аутобуса упадне у гужву, када им сваки час у траку упадају аутомобили. Онда дође до тога да се на траси сустигну три-четири возила са исте линије – објашњавају у конзорцијуму.


Коментари13
1a962
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Beogradjanin Schwabenländle
Клима уређаји сервисирани за летњу сезону. Ту се налази грешка, возим преко 30 годин кола са климом; клима урешај се укључује и зими, то нема везе са хлађењем него са вађењем влаге из ваздуха. Клима уређаји се прегледају према пропису произвођача возила, у извесним интервалима, без обзира да ли је лето или зима. Уз то је обавезно конторлисање течности која се налази у клима уређају, вероватно да их нико није допунио, кошта. А без тога клима не ради. Све је једноставно када се хоће и зна.
Ljiljana K.
Ne samo da ne rade klime, već je uključeno grejanje! Što duža relacija to se duže roštiljamo. P.S. Pre 15-tak godina sam jedno vreme boravila na severu Afrike. U svim autobusima radi klima.
Markus
Nije da sam matori namćor ili vojnik "partije", ali brate ćitavu srednju školu i studije provedoh u GSP-u bez klime i šta mi fali?
miki mali
Fali, fali... samo ne vidis. Mozemo mi i zapreznim kolima na posao, ako tako gledamo. Islo se tako pre 100 godina pa nista nije ljudima falilo.
Препоручујем 8
tomkarlo
Mogu da se žale samo oni koji plaćaju prevoz. Ostali da ćute.
u svakoj postenoj zemlji
gradonacelnik bi vec podneo ostavku...
bager
U mnogim zemljama gradski prevoz je privatna firma,,koja radi pod kontrolom grada ,
Препоручујем 2

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља