уторак, 23.07.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:05

„Велико спремање” Дунава

среда, 19.06.2019. у 10:17
(Фото: С. Т. Петровић)

После великих поплава у сливу Дунава, река смеће доноси до бране ХЕ „Ђердап 1”. Дунавом плутају пластика, дрвена амбалажа, стабла, угинуле животиње. Велике количине овог смећа представљају велики проблем и могу да угрозе рад турбина на највећој европској хидроелектрани. Смеће се таложи и запушава предтурбинске решетке, што смањује проток воде на агрегату, па он ради смањеном снагом. Интересантно је да целокупно смеће из подунавских земаља водене струје наносе на српски део хидроелектране. Ђубре се великим чистилицама дубински или површински извлачи у велике вишетонске корпе. Понекад се у току дана извуче више од 50 тона отпада који се корпама пребацује на депонију.

Када се чисти дубински, челична рука на чистилици се преко сајли утапа до прага агрегата, на дубину већу од четрдесет метара. Тада се на сат-два искључује агрегат од 200 мегавата. То је велики губитак за електропривреду, јер је та снага довољна за један осредњи град у Србији. Код површинског сакупљања смећа, челична рука са чистилице се потапа метар-два у реку. Тада агрегат ради смањеном снагом. Извлачење смећа из Дунава обавља се најчешће ноћу, када је потрошња најмања.

Дешава се да велика стабла и други кабасти отпад направе деформације на решеткама агрегата. Смеће и отпад који прођу кроз предтурбинске решетке улазе директно у турбински простор.

Дунав од загађења треба да чувају све европске земље, јер је ова река жила куцавица целог континента, због чега је установљен и Дан Дунава – 29. јун.

Слободан Т. Петровић,
дипл. инж, Кладово  Смеће које је Дунавом стигло до ХЕ „Ђердап 1”


Коментари8
932f7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sinisa Stojcic
Druge zemlje cuvaju, ovo smo mi bacili. Djubre je nasa slika i prilika. Divna fotografija i odlican tekst
Beogradjanin Schwabenländle
Јуче је у једним немачким новинама са југа био велики чланак о вађењу потопљених бродова 3. Рајха из Дунава код Прахова.
Dr. Ing. Sokol Kostic
Meni malo nije jasno zasto se dozvoljava da sav otpad koji plovi povrsinom dospeva sve do same brane. Moguce je napraviti plutajuce prepreke, ili izmedju dve obale, ili samo na strani jaceg protoka, koje bi zadrzavale i usmeravale taj otpad. Ogromni plovci (buoys) od dugotrajnih plasticnih pena, koji bi nosili takve prepreke, su standardna oprema po svetskim lukama. Mislim da nije veliki tehnicki problem ni razvlacenje mreza koje bi sprecile valjanje velikih objekata prema brani po dnu jezera.
Jovan Petrovic
Svaka cast Aleksandre Mihajlovicu Tako treba da se radi Prosto i jednostavno i efikasno
Zick
da li se predmetno smece reciklira i da li se možda razmišlja o pravljenju mini/maxi fabrike sa tim ciljem kako bi se minimalno nadoknadili troškovi reciklaže. O ekološkoj koristi da ne govorim

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља