субота, 06.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 22.06.2019. у 20:00 Тања Вујић
Интервју: Ђинг Вивијан Џан, доцент на Кинеском универзитету у Хонгконгу

Кина жели бољу везу луке Пиреј и Балкана

Грчка лука је међу стратешким капијама за експанзију кинеског извоза у ширем региону Евроазије

„Међународни односи у доба анксиозности” овогодишња је тема Међународне конференције ISA – CEEISA 2019, одржане протекле седмице на београдском Факултету политичких наука, уз учешће око 600 стручњака из читавог света, међу којима су и нека од највећих имена политичких наука данашњице. Доцент Ђинг Вивијан Џан са Кинеског универзитета у Хонгконгу одржала је предавање „Кинеске поморске стратегије: компаративна анализа Грчке и Пакистана”.

Шта дефинише глобалну кинеску поморску стратегију на почетку 21. века?

Економски мотиви су главни покретач глобалне поморске стратегије Кине на почетку 21. века, и то почев од домаћих економских потреба земље. Кина производи веома широку палету производа, извози многе од њих и неопходно јој је да буде присутна у спољном свету како би транспортовала свој извоз на сигуран начин. Две луке, Пиреј у Грчкој и Гвадар у Пакистану, сматрају се кључним стратешким капијама за експанзију кинеског извоза у ширем региону Евроазије и на Индијском океану. На тој пословној стази, Кина ће дејствовати где год да јој се укаже прилика за нови бизнис.

Кинески капитал је у различитим процентима присутан у финансирању 42 луке широм света. Који критеријум данас омогућује да се пословање лука Пиреј и Гвадар упоређују?

Јасно је да се од доласка Си Ђинпинга на власт глобална визија Кине за развој међународних односа заснива на принципу јачања повезаности. Са том базичном премисом, Пекинг се веома широко ангажује на развоју бројних железничких пруга, путева, лука... Уопште узев, инфраструктурних пројеката који копнено-поморске везе и коридоре чини лако доступним како кинеском извозу тако и увозу, почев од сировина и других производа потребних домаћем тржишту. Кина производи веома много и добар део тога не може да апсорбује домаће тржиште. Стога Кина шири економско учешће у светском бизнису и тако што шири мрежу лука у којима је присутна. Тиме истовремено подмирује и потребе домаћег, веома снажног бродарског бизниса. Упоредо са развојем иницијативе „Појас и пут”, Кина се обилато ангажује у инфраструктурним пројектима широм света, на мору, као и на копну, што је случај и у Србији. Кинеско грађевинарство ту има бројна компаративна преимућства, пре свега брзину и ефикасност у радовима. Зато онда не извозити и такав успешан бизнис?

Да ли је Грчка „одскочна даска” Кине за Европу? Ако јесте, да ли је то само у домену бизниса?

Лука Пиреј јесте „улазна тачка” кинеског продора на тржиште Европе. Географски, мислим да то има смисла. Грчка се недавно прикључила још једној иницијативи Кине за боље повезивање са Европом – групацији „17 плус један”. Кина има веома амбициозан план да повеже луку Пиреј са тржиштима централне и источне Европе. Какву би улогу могле онда да играју италијанске луке Трст и Ђенова, с обзиром на то да се Италија недавно прикључила иницијативи „Појас и пут”, зависиће од много фактора. Првенствено од унутрашње ситуације у ЕУ, то јест од процене Брисела колико жели јаче присуство кинеског бизниса на овом тлу. Кина тренутно бележи трговински суфицит према ЕУ. Нисам сигурна да ЕУ тренутно жели хитрији продор кинеског бизниса у Европу.

Каква је улога суседа Грчке и Пакистана у кинеској поморској стратегији?

Кина засигурно тежи томе да суседи „улазних тачака” буду повезани са њеном глобалном поморском стратегијом. Јасно је да се бизнис не зауставља у луци. Ипак, велико је питање како суседи реагују на овакав кинески приступ. Свака земља има своју рачуницу, стога су и одговори веома различити. На пример, Индија је веома невољна према експанзији пословних веза Кине и Пакистана. Са друге стране, питање је којом брзином Кина прижељкује да нова инфраструктурна мрежа постане потпуно оперативна. То вероватно зависи и од визије Си Ђинпинга да Кина у овом веку постане велика глобална сила. То би подразумевало да Кина постане веома видљива и присутна у глобалној арени него у прошлом веку. За сада, извесно је да нусефекат иницијативе „Појас и пут”, као и кинеске поморске стратегије, дејствују у том правцу. Са друге стране, Кина доследно заступа политику немешања у унутрашње ствари других, не нагиње уплитању у локалну политику, то може бити исувише компликовано.

Што се овог дела света тиче, верујем да Кина извесно тежи снажној инфраструктурној вези луке Пиреј и балканског залеђа. То је саставна карика визије нове глобалне повезаности. Кинески бизнис жели дубљи продор у Европу: Балкан је ту једна од кључних рута.

Коментари5
66237
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

hajduk Veljko
Saradnja sa Kinom je istorijska prilika za Srbiju.Najveci svetski investitor zeli distribuciju svoje robe u Evropu.Jedan od puteva trebalo bi prolazi kroz Srbiju.Sve snage trebalo bi uloziti da se to ostvari.Pored toga, Kina je jedan od retkih prijatelja koje Srbija ima u ova smutna vremena.
Savan
Ako je pameti u S.Makedoniji,Srbiji i Madjarskoj,a bez spekulacija u Grckoj iza koje stoji politika EU i Amerike.zelj.koridor 10 kroz Srbiju,biti ce istinski komercijalni pogodak za ove zemlje i najbolji pravac za prekomorski izvoz i uvoz srpske robe.
Petar Prijic
Прозирно!
БИПИ
Toma je kanalom spojio Dunav sa Egejem.
Neko...
Slusaju li to ovi nasi... ako se na vreme ne uhvati taj "voz" opet cemo da gledamo kako svet prolazi pored nas..

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља