уторак, 19.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:51
ИСХРАНА

Оброци током лета и путовања

Уведите медитеранску исхрану коју препоручују многи лекари и нутриционисти
четвртак, 27.06.2019. у 20:00
(Фото Пиксабеј)

Већина нас воли лето. Дуги, топли дани су идеални за одмор, релаксацију и путовања, али не погодују чувању хране, па се с разлогом питамо шта тада да једемо.

Ако нисте одустали од кувања, било да сте решили да летос останете код куће или да отпутујете, у припреми и конзумирању хране водите се једноставношћу и квалитетом. Укусна јела која нису сувише тешка за припремање и конзумирање управо је оно што вам је потребно у овим топлим данима. Нека састојци буду квалитетни и свежи и нећете имати никаквих проблема.

Искористите на најбољи начин све благодати лета јер сада поврћа и воћа има на трпези у обиљу. Најкраће речено, уведите медитеранску исхрану коју препоручују многи лекари и нутриционисти.

У оваквој исхрани свакодневно ћете јести житарице и производе од жита, дакле, сваки дан један оброк тестенине, кромпира или пиринча. Од три до четири пута седмично добро је јести махунарке (легуминозе). У припреми јела користите сок од парадајза, а у припреми салата маслиново уље. Воће и поврће једите свакодневно, баш као и млечне производе, посебно кисело млеко и млади сир. Месо би требало смањити на два оброка недељно, а јаја на три комада недељно. Плаву рибу једите бар једном недељно. Једите полако, са задовољством и добро сажваћите храну. Након оброка бар 15 минута проведите у одмору и опуштању. Не претерујте у алкохолу – довољна је чаша црног вина после вечере.

Летње време би у исхрани требало, дакле, да карактерише умерена употреба меса, млека, сира, редовна употреба рибе, значајан унос сложених угљених хидрата (тесто, кромпир, пиринач), свежег поврћа и воћа (сезонског) и маслиновог уља. Риба је богата омега-3 полинезасићеним масним киселинама, а поврће и воће су значајан извор витамина, минерала и дијеталних влакана. Све наведено има доказано позитиван утицај на здравље, па не чуди што су народи Медитерана здравији од становника континенталног дела Европе.

Оваквом исхраном смањићете ризик од развоја Алцхајмерове болести и рака.

Баш као и код куће, и на путу је потребно испланирати оброке. Ако се ради о краћем путу, онда не морате ништа носити за јело, али на дужим дестинацијама је другачије. У случају да вас пут нанесе ван урбаних подручја где не можете успут да купите храну и пиће, обавезно их понесите. Пре свега понесите воду или освежавајуће напитке јер ћете у путу увек пре ожеднети него огладнети. На пут је најбоље понети храну која је отпорна на високе температуре. Ако се не задржавате, већ једете у ауту, изаберите здраве грицкалице: орахе, лешнике, бадеме или суво или свеже воће. Ако имате путни фрижидер, у њега поред хладног освежења можете ставити и унапред припремљене сендвиче. Термос боца је најбоље решење ако волите топлу кафу или хладно пиће.

За кампере обично је конзервирана храна прва опција, али то не мора увек да буде правило. Ако имате где да наложите ватру, спремите рибу, пилетину и поврће на жару. Плави патлиџан, тиквице и кукуруз само су пример поврћа које можете пећи на роштиљу. Кромпир можете пећи на жару. Киселомлечни производи су као створени за уживање у природи.

За припрему салате све састојке (поврће, сир, уље, со, сирће) држите појединачно, а направите је тек када желите да је једете. Салата која лети на топлоти дуго стоји није најбоља идеја.

Увек је добро на пут понети и печене семенке бадема, лешника. Ако волите производе од интегралних житарица, понесите (или купите негде успут) ланене плочице и интегрална пецива.

Када пакујете поврће и воће, тешко да можете погрешити. Шаргарепа, парадајз, лук, јабуке, грожђе, целер, све што волите нека вам буде надохват руке. Можете понети и мариниране маслине и печурке. Кокице, такође. И наравно, уживајте у одмору!

Јасна Вујичић, нутрициониста

www.nadijeti.com


Коментари2
37324
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Боро
Очекујем да следећи чланак ове врсте, у овој рубрици, будед ИСХРАНА НА ЊИВИ У ТОКУС СЕТВЕ И ЖЕТВЕ, са посебним освртом на КОСИДБУ.Ако сте новина свих наших грађана. Има људи који летње месеци користе за тежак рад, у пољу, а не за шеткање по Аспровалти, али они никог не занимају. Сетимо их се само када поскупи хлеб. Док се ви смислите, ја ћу се сетити тих оброка моје младости и детињства, танка сланина сапуњара, мека ракија шљивовица, сир танак нескидан кајмак преврео, и погача од јуче, умотано.
Ema
I ugojite se od toliko ugljenih hidrata u ishrani

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља