субота, 14.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:35
ПАРТНЕР 2019

„Курјак”, прва српска амфибија

Kоји су то паметњаковићи из војске пре 18 година избацили из употребе лаке извиђачке тенкове који су могли да плове?
петак, 28.06.2019. у 22:30

Шта је показао овогодишњи сајам наоружања и војне технике „Партнер 2019” у Београду? Пре свега, да је Београд постао део света и по сајмовима наоружања, јер шаролики штандови, атрактивни експонати, разноликост приказане војне технике, страни излагачи, пословни људи који обилазе штандове и преговарају, цела лепеза производа српске војне индустрије – све то одаје утисак да се налазите, рецимо, у Паризу, на „Саторију”.

Дакле, шта је било најатрактивније од војних експоната на „Партнеру 2019”? „Ербасов” хеликоптер Х-145, пет за војску Србије и четири за полицију, техничко-технолошки је скок за две генерације у односу на наше хеликоптере „газела”. Завод „Мома Станојловић” добио је сертификате од „Ербаса” за ремонт и одржавање његових хеликоптера. Компанија „Југоимпорт СДПР” приказала је нови ракетни систем „тамнава”, који лансира 96 ракета калибра 122 мм на даљину од 40 км. Ту је и самоходни топ-хаубица „александар”, калибра 155 мм, на новом камиону – уместо „камаза” сада је „ман”. Нови је и систем пуњења на том супермодерном артиљеријском средству. Поред већ класичне и у свету продаване самоходне „норе Б-52”, била је и ракета дугачка 8,25 метара и калибра 400 мм, домета 300 км из балистичког ракетног система „шумадија”.

Компанија „Југоимпорт СДПР”, интегратор војне индустрије Србије, има импозантан изложбени простор на два нивоа у главној хали. „Југоимпорт СДПР” је овде представио и борбена возила пешадије „лазар-3”, једно у верзији са ДУБС-ом са митраљезом од 12,7 мм, а једно са ракетним системом „ралас”. Поред „лазара-3” паркирано је оклопно борбено возило „милош”, наоружано ДУБС митраљезом од 12,7 мм и са шест бацача димних кутија од 82 мм. „Милош” је, заправо, оклопни аутомобил четири пута четири, са независним вешањем, са мотором „каминс” од 300 коњских снага, максималне тежине од 14 тона, максималне брзине од 110 км на сат, са могућношћу преласка вертикалних препрека од 0,6 метара, дуг 5,45 метара и висок 2,3 метра. Клиренс му је 420 мм, а доњи део возила је додатно оклопљен ради противминске заштите нивоа 2а и 2б, односно СТАНАГ 4569. Ниво заштите на чеоном делу возила је три, са осталих страна ниво заштите је два.

Посаду оклопног возила „милош” чини осам војника, има отворену архитектуру наоружања, па може бити опремљен и противоклопним ракетним системом руске производње „корнет”, може да носи ракетни ПВО систем, термовизијске камере и радарски систем за копнено осматрање.

На сајму су приказани и дронови који лове друге дронове и специјални дрон наоружан са четири противоклопне „зоље”.

Велика звезда сајма „Партнер 2019” јесте и полицијско оклопно возило „деспот”, производ „Техничког ремонта Братунац” из Републике Српске. Страни купци већ су поручили 20 „деспота” и 8.500 пиштоља „вампир”, које производи „Технички ремонт Братунац”.

Ипак, технолошки, поред хеликоптера Х-145, најзанимљивији је свакако био пројекат и макета новог оклопног борбеног возила-амфибије „курјак”, компаније „Србоауто” из Остружнице крај Београда. Та породична фирма, три брата и сестра Томић, развила је у кооперацији са чувеном јужноафричком компанијом „АДГ мобилити” модел оклопног возила амфибије 6x6 са балистичком заштитом на свим местима на возилу нивоа СТАНАГ-4, што тренутно нема ниједно оклопно возило Војске Србије, изузев тенка М-84. „Курјак” ће имати топ од 30 мм на даљински управљаној борбеној станици која је жиростабилизована, што наша садашња оклопна возила, осим тенка М-84, немају. Превозиће осам војника, плус командир возила, возач и нишанџија. Имаће независно вешање са хидро-пнеуматским амортизерима, по води ће пловити брзином од најмање осам километара на час. Ту је и систем видео-камера за прегледност од 360 степени, сендвич конструкција пода возила, савлађује бочни нагиб од 30 степени, уздужни нагиб од 70 степени, вертикалну препреку од 0,6 метара, ров ширине 1,5 метара, прилазни угао од 45 степени и одлазни угао од 45 степени. Возило је високо 2,6 метара, дугачко 7,1 метар, широко три метра, максималне тежине од 25 тона.

Захваљујући јужноафричким стручњацима из фирме „АДГ мобилити”, компанија „Србоауто” из Остружнице добија светску технологију балистичке заштите, систем независног вешања и амфибијске способности оклопног борбеног возила. И може да произведе прву предсерију „курјака” за 18 месеци. Ко сада има ниво СТАНАГ-4 балистичке заштите у Србији? Нико, осим тенкова. Које од оклопних возила Војске Србије може да плива? Када додатно оклопимо постојеће БВП М-80, још из времена ЈНА, моћи ће да плива тек мањи број оних БВП М-80 који неће добити додатни оклоп. Колико водотокова има држава Србија, како вршити маневар јединица ако оклопна средства немају амфибијске способности? Који су то паметњаковићи из војске још пре 18 година избацили из употребе лаке извиђачке тенкове ПТ-76 који су могли да пливају? Савремена борбена дејства захтевају високу мобилност, борба се води у покрету, без обзира на водене препреке. Ако имате веће реке, не можете да их пређете са инжињеријским средствима у саставу мешовитих бригада, онда морате да чекате „праву” инжињерију да вам постави мостове и у старту сте хендикепирани.

Са „курјаком” из Остружнице тих проблема нема.


Коментари12
9d8c5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dario Milkovic
Lazar 3 nema los oklop 3+napred i 3 sve druge strane ako se doda oklop onda ima nivo 5 napred i 4 sve druge strane, ima minsku zastitu 3a 3b. Samo treba kupola sa topom 30mm i ATGM rakete. Nama trebaju rakete kao Kornet-E ili Metis M iz belorusije , sta je sa bumbarom. Sto se tice oklopa mi moramo od drugih zemalja da kupimo, Ukrajinci imaju reaktivni oklop koji je bolji od Kontakt 5. Imaju Nozdh i jos jedan, poljaci imaju Erwa. Resetkasti oklop treba da se koristi vise jeftin je i efikasan.
Dragan Babic
Kad Lazo i prof. Milinović kažu nešto to je tako i kraj. Nema dalje rasprave .
Matija Soskic
Gde Srbija namerava sa ovlikom vojskom i naoruzanjem?
Mirko Jovanović
Kurjak ima definitivno bolje osobine od Lazara 3. Značajno je kraći je-manja je meta ,ima 6x6,umesto 8x8 pogona,ima bolji oklop i naoružanje,plus ima i amfibijske sposobnosti.Mogao bi se realizovati u 2 verzije - kao transporter sa 30mm topom i 4 vodjene protivoklopne rakete dometa 9+km i kao laki tenk-amfibija po ugledu na ruski Sprut SDM1,sa kupolom i topom od 125mm i protivoklopnim raketama.Mogao bi i da posluži kao platforma za razvoj domaćeg pasivnog PVO sistema po ugledu na rusku Sosnu R
Petar Jovanovic
Juzno Africka firma ADG je apsolutni lider u oklopnim transporterima licno sam gledao kada su postavili 10 kg plasticnog exploziva ispod jednog njihovog vozila a prethodno su to isto usporedili sa Americkim hamerom hamer se bukvalno raspao u param parcad a ADG je nastavio dalje Nadam se da ce SRB-AUTO ostvariti odlicnu suradnje sa njima
Beogradjanin Schwabenländle
Нешто сте погрешно схватили, HUMMVEE оклопни транспортер, то је теренско возило за превоз војника, као бивши џип, са танким оклопом за кабину и мотор. Отпоран је само до 4 кг пластике и то је опште познато.
Препоручујем 10

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља