уторак, 31.03.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 01:24

Најезда насртљивих трговаца

Време је да се држава укључи у решавање проблема „продаје на даљину” и заштити грађане од упорних продаваца, каже Горан Паповић, председник НОПС-а
Аутор: Јелица Антељ, Ивана Албуновићпетак, 28.06.2019. у 19:00
(Фото Пиксабеј)

Продавци нису одустајали од позива док нисам пристао да саслушам причу о њиховом „јединственом производу“. Убеђивали су ме да је реч о подлози за кревет, која се лако монтира и која штити од свих врста зрачења. Говорили су да је иначе врло тешко у слободној продаји набавити овај производ, да је скуп, али да га они нуде по нижој цени и на рате. Пристао сам да дођу и бесплатно измере штетно зрачење у мојој спаваћој соби, почиње причу наш читалац из Чачка који нас је позвао пошто је прочитао причу о насртљивим продавцима који жртве тренутно траже по грчким плажама. Сигуран је, додаје, да је довољно продаваца остало и у Србији, јер готово да нема дана да неко не позове са сличном понудом и подвали јефтин производ по превисокој цени.

Наш читалац прошао је управо тако. Пошто су му измерили наводно зрачење и закључили да баш у спаваћој соби има штетног зрачења, а и „подземних вода, које могу да ремете здрав сан“ испоставило се да је производ који нуде баш то што му је недостајало.

– Рекли су да овај производ, подлога која се на кревет ставља испод душека, кошта 105.000 динара. Уплатио сам капару од 5.000 динара и прву рату од 5.600. Интересантно је да ми је трговац рекао да имам месец дана да се предомислим и да је то рок у коме могу да вратим производ уколико не будем задовољан – наставља причу наш саговорник. Две, три недеље касније сложио се са супругом да ипак ово нема ефекта, учинило се да су производ преплатили, па су одлучили да га врате. Тек тада погледао је уговор који је потписао и ситним словима наведену клаузулу да се купац у случају рекламације одриче капаре и исплаћених рата. Приметио је и да је наведен рок за рекламацију од 14 дана, а не месец колико му је трговац рекао приликом потписивања уговора. Од тог тренутка почиње борба овог купца да раскине уговор о куповини и заустави отплату, која је требало да се обавља у наредне две године.

– Једва сам им ушао у траг. Најпре су ми рекли да је рок за одустанак прошао, а онда када сам запретио инспекцијом, мало су устукнули и почели су да ме убеђују да грешим, инсистирајући на квалитету производа. Позвао сам ПИО фонд и замолио их да ми не одбијају нове рате, јер је започет поступак рекламације, каже наш читалац и додаје да су му у фонду рекли да они то не могу да зауставе, него само онај са киме је уговор потписан. Читалац каже да је вратио производ, после чега су га контактирали из фирме и претили да ће му наплатити трошкове лежарине, јер је „његов производ код њих“. Случај се завршио тако што је трговац уз претње инспекцијом ипак одустао од овог купца, али не и од његових 10.600 динара, на име капаре и прве рате која је већ скинута са рачуна. То је, тврдили су на крају, купац потписао у уговору приликом куповине.

На питање како коментаришу ова случај и који правни савет би дали нашем читаоцу, али и свим другим грађанима који су на овај начин преварени, у Националној организацији потрошача Србије рекли су нам да пре свега саветују опрез. Овај уговор садржи непоштене уговорне одредбе које су кажњиве по Закону о заштити потрошача, а прво што би требало да имају у виду јесте да се никада, приликом, куповине не одричу права које им закон гарантује.

– У овом случају Закон о заштити потрошача каже да у случају раскида уговора о куповини трговац купцу враћа новац, дакле и капару и отплаћене рате, а купац је дужан да сноси само трошкове поштарине приликом враћања производа. У вашем примеру купац се одрекао тог права и омогућио трговцу да заради на његовом незнању – каже Горан Паповић, председник НОПС-а и додаје да сви грађани, који имају проблем, могу да се обрате овој организацији и затраже бесплатну правну помоћ.

По мишљењу НОПС-а проблем који потрошачи тренутно имају са трговцима, који робу продају ван пословних просторија, морао би да се решава и са ПИО фондом, који би требало да преиспита начин потписивања уговора са оваквим фирмама.

– Сваки уговор требао би да се разматра посебно, а не да се дају бланко одобрења за пословање и да се на овај начин разним проблематичним фирмама отварају врата и омогућава да преко административних забрана одбијају рате, без могућности да то неко заустави у сваком тренутку. Не знам да ли Министарство трговине има механизме да стане у крај овој појави, али време је да се држава укључи у ову причу и заштити грађане – каже Паповић и додаје да се поново сусрећемо са штетним последицама недостатка колективне тужбе преко које би се лакше штитио већи број оштећених потрошача.


Коментари12
3c9bc
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Beogradjanin Schwabenländle
@ Role, уколико ме овде у Немачкој зовне телефоном да ми нешто прода могу да га пријавим уреду за котролу телефоније. Ако је већ регистрован платиће ће вероватно казну. Ако неко зазвони на врата, као што је то раније било, могу да га отерам, ако је нсртан да зовнем полицију, што сам већ једном урадио. И сви ти уговори, уколико су скопљени су пред законом ништавни. Свка купљена роба у радњи се може вратити трговцу у року од 7 или 14 дана са признаницом и без навода разлога.
Role
Schwabe, policija ti zbog toga neće doći. Zalupi vrata i problem riješen. Sve ostalo je samo mrtvo slovo na papiru. To jeste tako, ali kome se nešto desi treba imati debele nerve pa da istjera pravdu. Trgovac u radni ne mora robu vratiti jer prodato je prodato, to kaže zakon. Ali vraćaju da bi zadržali kupce (kulanz). Preko interneta je zakonski 14 dana. Nikada ne bih žrtva neke kupovine, ali znam od ljudi i čitajući novine. A ti uvijek popuješ! Sve "najbolje" znaš. Mnogo ti dosadno?!
Препоручујем 1
Misa
Ljudi, ne dajte im pare. Oni samo to zele - vas novac. Vaznije je da budete materijalno obezbedjeni, nego da kupujete svakakve gluposti. Ja sam odlucio da do kraja zivota menjam samo 10 stvari u kuci koje koristim svaki dan i to kad crknu. Cuvajte pare!
Nikola Kiric
Ako je vladi stalo da dovede Srbiju na nivo Zapada, kada se o pravima potrosaca tice, mora da radi na par stvari - Da pojaca organizacije koje stite potrosace, koje nikada potrosacu nece pomoci jer su korumpirane, da nivo korumpiranosti podigne, i pusti vukove u tor, da razgradi cijeli sistem zastite od nasrtljivih trgovaca, koji se sastoji u velikoj mrezi telefonskih linija, na kojima sjede pojedinci koji potrosacu govore da im oni ne mogu pomoci u ovom slucaju itd. itd.
MK
@Role U EU to pitanje je itekako reseno, mozda je tako bilo pre 15 nema toga vise.
Препоручујем 3
Role
Nikolia Kiric, na zapadu isto kao u Srbiji, čak i gore. Ne postoji zakon koji štiti ljude od gluposti. Ako se prevareni žali, dobije odgovor da je sam kriv. Ljudi masovno otkazuju kućne telefone jer svakih par minuta zvoni neki nasrtljivi prodavac. Švajcarska uvela zakon da se mora razgovor snimati kao dokazni materijal, a prodavci montiraju razgovor i ne smije se reći riječ "da", jer inače odmah stigne ugovor. Ako kupac otkaže, prodavac ignoriše, šalje opomene. A tek drugi trikovi i prevare...
Препоручујем 18
Boris
Dok je ovaca, vune na pretek...
Radmila Mišić
Svi koji su završili osnovnu školu, trebalo bi da imaju osnovnog pojma o elektromagnetnom, radioaktivnom i svim ostalim zračenjima.Ko se potrudio da sve to zaboravi, postaje laka meta za prevarante. Drugo, radi zdravlja Kinezi ujutru rade vežbe u parku, Skandinavci skijaju, Nemci planinare itd a Srbi najradije kupe čarobni madrac i dok oni spavaju, madrac im popravlja zdravlje.
savo
Zato se u Kini nije rodio Pupin i Tesla, koji su ležeći u krevetu razmišljali i stvarali velika dela, koja su kasnije pretočili u stvarnost.
Препоручујем 10

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља