уторак, 17.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

Јавни бицикли од идућег пролећа

За обичан око 60, а електрични 80 динара по сату, уз могућност годишње чланарине
Аутор: Дејан Алексићпонедељак, 01.07.2019. у 14:40
Хоће ли бити испуњена обећања возачима двоточкаша (Фото Д. Јевремовић)

Дуго обећаваним и најављиваним јавним бициклима који ће се изнајмљивати на станицама у више делова града први Београђани и туристи могли би да се провозају од пролећа идуће године. Ако рок по ко зна који пут не буде опет померен.

Да би јавни бицикли почели да шпартају и српском престоницом неопходно је да град изабере приватног оператера, да се оснује заједничко предузеће, набави опрема, среди 150 станица и да се на њима постави 900 до 1.000 обичних и електробицикала.

Овим пројектом били би обухваћени Стари град, Палилула, Врачар, Савски венац, Нови Београд, Земун, као и Ада Циганлија до које постоји бициклистичка стаза, указује се у Одлуци о усвајању пројекта институционалног јавно-приватног партнерства увођења система јавних бицикала која је усвојена на седници Скупштине града.

Половина бицикала била би на електрични погон због конфигурације рељефа у старом делу гарда и лакшег кретања оних који нису у пуној физичкој кондицији. Сви двоточкаши мораће да буду „смарт бајк” и „есмарт бајк”, што значи да ће свака станица бити опремљена сталцима за паркирање и закључавање бицикала и пуњачима за електробицикле. Возила на овим станицама мораће да буду доступна даноноћно целе године.

Свака станица имаће и софтверски систем за преузимање бицикла. Сат времена изнајмљивања обичног бицикла оквирно ће бити око 60 динара, електродвоточкаша 80, а првих пола сата биће бесплатно да би се ова врста превоза популаризовала. План је да буде уведена и могућност годишње чланарине.

– Овим се активно бавимо више од годину дана. Неколико великих компанија заинтересовано је за ово партнерство. Чим ова одлука ступи на снагу следи поступак избора партнера који би требало да буде окончан после три месеца од расписивања. Ако све буде како треба, прве станице са јавним бициклима имаћемо на пролеће. Постоје два система за јавне бицикле. Један, по коме бицикли са џи-пи-есом могу да се оставе било где, и овај други. Ми смо се одлучили за други јер сви знамо какав је менталитет нашег народа и како би изгледало то остављање било где – казао је заменик градоначелника Горан Весић додајући да пешаци и бициклисти треба да имају предност.

Уговор са приватним оператером би, како је наведено у одлуци, трајао осам година, а укупна вредност пројекта била би 442.632.022 динара без ПДВ-а, односно 3,7 милиона евра. Идеја је да град и приватни оператер у заједничком привредном друштву имају власништво у складу са уложеним и да на основу тога деле и добит.

Град је решио да пројекат потпомогне са три милиона евра из буџета, односно у свакој години по милион. Заинтересовани за оператера, како стоји у предлогу одлуке, као оснивачки улог највише ће моћи да понуди девет милиона евра и тиме би стекао 70 одсто у привредном друштву. За ову опцију надлежни су се, како је додао Весић, одлучили после сугестија заинтересованих могућих партнера који су желели да им се остави више простора за улагање.

Очекује се да цео пројекат у потпуности заживи најкасније три године од почетка спровођења. То значи да, када би следеће године почео да се спроводи, најкасније 2023. све станице и сви бицикли би морали да буду у функцији.

До тада би град требало и да рашири бициклистичку мрежу која, како се истиче у одлуци, тренутно износи 77 километара и то углавном на територији Новог Београда и Земуна.

– Убрзани раст броја возила на уличној градској мрежи доводи до загушења саобраћајница и тротоара, квалитет ваздуха је нарушен, а зелене површине се претварају у паркинг места. У ситуацији отежаног кретања грађана потребно је створити алтернативу, а једна од њих је и систем јавних бицикала који представља апсолутни тренд у свим светским метрополама. Основни циљ овог система је интегрисање бициклистичког саобраћаја у транспортни систем града тако да бицикл може лако постати вид превоза за свакодневно коришћење – прецизирано је у одлуци.

Како се додаје, увођењем овог система постиже се промоција бициклистичког саобраћаја, повећава се квалитет ваздуха и смањују гужве у саобраћају.

Као предност набројано је и то што се за пола сата бициклирања потроши 300 калорија, што помаже и у спречавању гојазности, срчаних болести и дијабетеса и што сат времена вожње уштеди 1,4 килограма угљен-диоксида.

Увођење система јавних бицикала и проширење бициклистичких коридора у престоници најављивано је у више наврата у последње три-четири године. Листови на календарима су се смењивали, али је на терену мало тога урађено.

А и оно што је урађено од бициклистичке инфраструктуре одмах је наишло на критику бициклиста због пропуста на стазама. Када је реч о успостављању станица за јавне бицикле, оно је 2016. најављивано за 2018, а 2017. за 2019. годину. Да бициклисти и даље предност у Београду имају само на папиру и у пројектима, али не и на улицама, потврђује и садашња велика реконструкција улица од Рузвелтове до Зоо врта. Саобраћајнице неће добити ни метар бициклистичког коридора.


Коментари3
b79a5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Boa II
Videla zaba da se konji potkivaju pa i ona podigla nogu. Nije slucajno da u Beogradu taj vid saobracaj nikada nije zaziveo, za razliku od Vojvodine. Brdovit teren, gust i neorganizovan saobracaj, nedostatak biciklistickih traka ili mesanje sa pesacima na silu ... Osim Novog Beograda, priobalja i Ade Ciganlije nepotrebno i opasno. Ali ajde, neko ce da se ovajdi ...
Bosa S
Nije Srbina spremna za ovo. Bice kradje, unistavanja...
Орах
А где ће се возити? У круг, везани ланцем, око места где су паркирани?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља