петак, 06.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:47

Мотоцикл за хитне интервенције у гаражи уместо на улицама

Возило којим би се у саобраћајном кркљанцу брзо стизало до пацијента паркирано у Хитној помоћи. – Стручњаци сматрају да би његово коришћење сада био пун погодак, док у Хитној кажу да вожња у нашим саобраћајним условима подразумева ризик и за возача и за лекара
Аутор: Бранка Васиљевићсреда, 10.07.2019. у 23:00
(Фото: В. Јевтић, Асоцијација за безбедност мотоциклиста)

Танка је линија која дели живот од смрти. Понекад je довољна секунда да се животни конац не прекине. За ту танку нит пресудну улогу често игра правовремена помоћ. Најважније, ако се несрећа догоди на путу, јесте долазак Хитне помоћи, а једно од санитетских возила које би у саобраћајном кркљанцу добро дошло је мотоцикл. Београд га има, али је већ неколико година паркиран у гаражи Градског завода за хитну медицинску помоћ.

А колико је брза лекарска помоћ важна пре седам година осетио је и Душко Антељ. Њега је, док је возио мотоцикл на Авалском путу, ударио аутомобил. Од силине удара одлетео je у јарак. Искидане су му лева рука и нога, повређени унутрашњи органи... За неколико тренутака изгубио је око два и по литра крви. Тешко повређеног Антеља пронашли су полицајци који су са Авале ишли ка Београду. Обавестили су Хитну помоћ и до њега се прва пробила лекарска екипа на мотоциклу.

– Сећам се да ми је лекар склонио кацигу са главе, ставио крагну, уклонио заштитну опрему и успео да ми заустави обилно крварење. Од бола и губитка крви сам неколико пута падао у несвест, али се добро сећам лика тог човека. Десетак минута после ове лекарске екипе која ме прва збринула стигло је возило Хитне помоћи. Превезли су ме у Ургентни центар. Борба између живота и смрти трајала је три дана. Завршила се тако што сам остао на овој страни, али могу рећи да сам захваљујући екипи која је до мене стигла на мотору сада жив – прича Антељ.

Мотоцикла који се пре седам година користио управо у оваквим ситуацијама већ неколико година нема на београдским улицама. Уместо да га користе лекари и техничари Хитне помоћи, као што се ради не само у свету већ и у региону, он чами у гаражи ове установе.

– Мотоцикл је набављен 2011. године. Граду га је поклонила тадашња „Галеника”. Реч је о возилу „сузуки 650 вестром” опремљеним са три кутије санитетског материјала и дефибрилатором који се користи у случају да пацијент има срчани удар. Има звучну и светлосну сигнализацију, џи-пи-ес. Уз њега је ишла комплетна заштитна опрема за возача. Носилац пројекта набавке возила био је Комитет за безбедност саобраћаја – каже Владимир Јевтић, из Асоцијације за безбедност мотоциклиста, и истиче да је набавка урађена на основу иностраних искустава. Мотоцикл и целокупна опрема коштали су око 15.000 евра.

– Одабрали смо мотоцикл који је стабилан и добро се прилагођава у ситуацијама када је у граду гужва и када због конфигурације терена веће возило Хитне помоћи не може да дође. Висок је и направљен да одговара возачу. Ми имамо само један мотоцикл за ове намене и с тим бројем смо међу последњима у светској организацији мотоциклиста за хитне интервенције ИМРУ која броји 50 земаља. Пре његовог изласка на улице обуку за вожњу прошла су три возача и то под надзором стручњака из МУП-а. Већ првог дана по изласку на терен лекари су спасли бициклисту повређеног у Блоку 45 – истиче Јевтић и додаје да тај мотоцикл има функцију јер је брз и до пацијената стиже готово двоструко брже него возило Хитне помоћи.

– Његово коришћење био би пун погодак, посебно сада када су гужве и у граду и има доста радова. Није ми јасно зашто стоји у гаражи уместо да се користи за оно за шта је набављен. Код нас не постоји свест о његовом коришћењу и изгледа да руководиоци из Хитне немају слуха за новине. Сматрам да би што пре требало да се стави у функцију и да се набави још санитетских мотоцикала да би се олакшао рад лекарима у Хитној. Екипа на мотоциклу може да стигне до неприступачних терена попут обала река, шума, ауто-пута ... да уради и ситне интервенције, провери неке дојаве, али и да учествује у спасавању живота у тешким несрећама када до пацијента не могу да се пробију кола Хитне помоћи – каже Јевтић.

Како су и Хитној помоћи рекли, мотоцикл се налази у гаражи из неколико разлога.

– Коришћење мотоцикла у граду била је лепа идеја, али се на терену није показао као практично решење. Ово возило захтева да се ангажује двоје људи, возач и лекар, јер ми немамо парамедикусе, односно људе који су посебно обучени да буду истовремено и возачи и здравствени радници. Осим тога, вожња мотоцикла у нашим условима због опште саобраћајне културе подразумева већи ризик, и за возача, а нарочито за лекара који се налази на месту сувозача. Због свега тога смо привремено одустали од коришћења мотоцикла – рекао је др Сергеј Пантић, помоћник директора за медицинску службу у Градском заводу за хитну медицинску помоћ.

Ова служба поседује и чамац, али се и он, како кажу у Хитној помоћи, не користи због практичних разлога

У Великој Британији уобичајено санитетско возило

Мотоцикли за хитне интервенције користе се у Европи још од 1979. године и већ су постали уобичајено санитетско возило. У Великој Британији хитна медицинска помоћ има 60 мотоцикала за хитне интервенције.

У Словенији се ова возила користе још од 1993. године у Љубљани, Марибору и Копру. Санитетски мотоцикл има и Загреб, од прошле године Сарајево, а већ одавно је у употреби у Бугарској, Румунији, Грчкој...


Коментари18
a1f5a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Дејан
Слажем се да је у Београду хаос у саобраћају и да би вожња моторциклом била превелики ризик и за лекара и за возача али хајде онда да се тај мотор прабаци у Нови Сад, Ниш, Крагујевац или неки други град где је такође неопходна брзина Хитне помоћи, а мања је гужва у саобраћају!
Dado
U velikim kliničkim centrima postoje motocikli, ali služe personalu za transport od jednog odjeljenja do drugog. Transport bolesnika se vrši podzemnim kanalom npr. sa odjeljenja na snimanje, na rentgen ili magnetsko, onda je transport jednim otvorenim vozilom i u pratnji dva lica. Ovaj motocikl se upotrebljava npr. u Americi u krugu staračkih naseljima tj. domova gdje je zgrada od zgrade udaljena. Tamo uvijek neki medicinar dežura pa je ovo prevoz. Dosjetio se neko da vam proda kao hitnu.
Svašta na istoku
Živim na Zapadu već 40 godina i ova Prva pomoć mi je potpuno nepoznata. Čemu ona služi? Pod kojim vremenskim uslovima je ovo primjenljivo? Gdje mu je jaka sirena koja signalizira vozačima da se sklone? Kako prevesti povrijeđenog? Ovo je samo neko izmislio da proda siromašnim zemljama i "nadmudri" ih. Postoje standardi za pružanje prve pomoći, a ovo uopšte ne odgovara tome. Kola hitne pomoći su ambulanta na točkovima. Ovo bi trebalo pokloniti društvu za zaštitu životinja i veterinarskoj ustanovi.
dušan
Već sam pisao jedan komentar da u Italiji imamo bicikle i motocikle za prvu pomoć . Ne voze se njima ni pacijenti ni doktori nego specijalno obučeni volonteri crvenog krsta i opremljeni su setom za veštačko disanje , DAE-defibrilatorom i nešto malo sanitetskog materjala za saniranje povreda. Naravno tu je i radio-veza pošto mobilna telefonija može da otkaže...
Препоручујем 4
Beogradjanin Schwabenländle
Ја већ 50 година, у Немачкој иду амбулантна кола посебно праћена возилом са доктором, веома често Порше Кајен или АУДИ Q 7. Доктор/ доктори морају да буду код болесника у року од 10 минута да му укажу прву помоћ, да га стабилизују, у то време су и болнича кола већ стигла, а телефонска служба је у међувремену нашла болницу у близини која може да прими болесника, или да га проследе у неку специјалну болницу. Мотоцикл ? Не постоји!
Препоручујем 8
Маре
Ljudi nećemo da se lažemo, sve može ali nema ko da plati...uostalom sa trenutnim stanjem u zdravstvu, ljudski život kod nas je mnogo manje vredan u odnosu na ostatak evrope...
Samir
Ovo je odlično, vozilo nije praktično i ostavimo ga u garaži a na njega je potrošeno 15.000 evra, i ne služi ničemu. Odgovor na pitanje zašto vozilo nije praktično, je jednostavan većina lekara ima oko 50 godina i nije u formi da motociklom ide po gradu da pruži pomoć pacijentima.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља