недеља, 22.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:20

Ђаци ће на часу радити пројекте

Ђацима других и шестих разреда издавачи наменили 280 штампаних и 145 дигиталних уџбеника, сада су школе и наставници на потезу да бирају
Аутор: Драгана Јокић-Стаменковићчетвртак, 25.07.2019. у 18:00
(Фото И. Милутиновић)

Највећа новина у другом разреду је увођење пројектне наставе, на којој ће ученици правити мање пројекте, на пример, о месту у којем живеПред учитељима и наставницима који ће ђаке у другом и шестом разреду од 1. септембра учити према измењеном плану и програму наћи ће се 195 нових уџбеника које је недавно одобрио Завод за унапређивање образовања и васпитања (ЗУОВ), најавила је за „Политику” Дејана Милијић Субић, заменик директора ове установе. Прецизирала је да је од тога пет уџбеника штампано на језицима националних мањина, а да су, уз ове обавезне школске књиге уврштене у каталог одобрених издања, стручњаци ЗУОВ-а дали „зелено светло” и за још 90 радних листова за оба разреда. Они нису обавезни, али наставници их често користе и траже од родитеља да их купе ђацима. Поред 280 наведених штампаних уџбеника и радних листова за други и шести разред, учитељи и наставници опредељиваће се и између 145 школских књига у дигиталном издању, које су задовољиле једини за сада постављени услов – да су потпуно усклађене са штампаним издањима. Избор папирних и дигиталних издања богатији је од прошлогодишњег који је пратио измене у првом и петом разреду осмолетке са 183 штампана уџбеника и 103 у електронском формату.

Како, међутим, истиче Дејана Милијић Субић, дигитални уџбеници нису уврштени у каталог одобрених школских штива и неће добити класично решење Министарства просвете, па у наставу улазе у оквиру огледа намењеног за дигиталне учионице. У преводу, због кратких рокова израде ова школска дела нису према важећим стандардима прегледали стручњаци ЗУОВ-а, који су једини у држави надлежни да ставе потпис на исправност уџбеника.

– Ако издавачи поднесу министарству захтев да њихово дигитално издање уђе у каталог одобрених уџбеника, тек онда ће нам то дело бити послато на преглед. Постоји једна тачка неспоразума између издавача дигиталних уџбеника и завода, због које им ми изгледамо као застарела средњовековна цензорска кућа. Отворене линкове ка „Јутјубу”, којима издавачи, нарочито шестацима, настоје да учине уџбенике занимљивијим и пријемчивијим ми видимо као потенцијалну опасност да се пред децом нађу непримерени садржаји. Не би било проблема да дигиталне књиге ђаци користе само у учионици, у контролисаним условима, али они могу да их користе и код куће на компјутеру који користи и неко од старијих. Сајтови које су посећивали укућани садрже и интернет колачиће који могу у школске уџбенике убацивати непожељне банере и рекламе и то после пет дана нормалног коришћења садржаја за школу. Једина заштита је присуство старијих: да кад год ђак код куће учи из дигиталног уџбеника поред њега седи одрасла особа и затвара те непримерене садржаје којима дете може бити засуто – препоручује родитељима Дејана Милијић Субић и додаје да је на издавачима и Министарству просвете да тај проблем реше.

Највећа новина која ће обележити други разред осмолетке јесте увођење пројектне наставе – један час недељно. Уз помоћ учитеља који су прошли обуке ђаци ће правити мање пројекте на теме које су блиске њиховом узрасту и кроз које ће учити, на пример, неке детаље у вези са местом у којем живе. „Четири годишња доба у нашем граду” је пример таквог пројекта.

„Принцеза на зрну грашка”, „Девојчица са шибицама” и „Царево ново дело” само су неки од наслова којима ће бити обогаћена лектира у другом основне. Суштина измена у српском језику је што ће бити смањен број књижевних дела за обраду науштрб времена које се оставља за вежбе читања у наставцима.

– Развијањем ране стратегије читања у наставцима на примеру Пушкинове „Бајке о рибару и рибици” ученици другог разреда биће научени да меморишу и разумеју оно што су прочитали на једном часу и припреме се за читање тог дела другог дана. Тиме их усмеравамо на читање обимнијих лектира, где су најзначајнијим ауторима дечје књижевности додата дела у складу са узрастом ученика као што је „Бамби” Феликса Салтена, где могу да праве и паралелу са цртаним филмом – објашњава заменица директора ЗУОВ-а додајући да је уведена и изборност која омогућава учитељу креативност у упознавању ђака са значајним личностима српског језика, књижевности и културе, као што су Доситеј Обрадовић и Никола Тесла.

Како је примећено да основци мешају службе и врсте речи, одлучено је да се други разред посвети искључиво овој другој области, односно именицама, придевима, глаголима, заменицама, док ће савладавање служби речи бити пресељено у трећи разред.

У програму за шести разред укупан бој лектира смањен је са 41 на 31 како би се дела анализирала детаљније, без „претрчавања”. Можда и најзанимљивија промена је у изборном делу лектире који је обогаћен научнопопуларним и информативним текстовима, као што су „Моји изуми” Николе Тесле и „Енциклопедија лоших ђака, бунтовника и осталих генијалаца” групе француских аутора.

– Текстови из допунске лектире служе да наставник изабере три књижевна дела од 15 и она постају обавезна да се у том одељењу обрађују као сва остала дела – истиче Дејана Милијић Субић и додаје да су грађење речи, именичке и придевске заменице, као раније области граматике за пети разред, сада пребачени у шести.

У биологију се уводи нови, холистички приступ изучавању живих бића. Учи се на други начин, а не лекцијски, са циљем да шестак зна да закључује и упоређује научено на крају године.

– Очекујемо да на крају шестог разреда ђак уме да повеже еволутивне промене са наследном варијабилношћу и природном селекцијом. Или да одреди положај непознате врсте на дрвету живота на основу познавања општих катрактеристика. Потпуно ново је да разматра у групи шта је учио и где то може да примени. У делу „Човек и здравље” научиће да збрине површинске повреде коже, укаже прву помоћ у случају убода инсекта, али и да зна да измењено понашање људи доведе у везу са коришћењем психоактивних супстанци – наглашава Милијић Субић.


Коментари5
341be
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

jedna učiteljica
Kako da siroti nastavnici pročitaju sve te udžbenike od kojih najveći deo ne doživi ni drugo izdanje, da se bar isprave greške?
Miško
Umesto odličnih izbornih predmeta: čuvari prirode, narodna tradicija, ..., koji se ukidaju, uvodi se tkz. "Projektna nastava", za koju niko ne zna šta je i kako može da se realizuje. Samo da se uvede nešto novo, pa neka bude i bez razloga.
баба
Чуј ,,280 штампаних и 145 дигиталних уџбеника"!!!??? Па то је ваљда довољно да се баш СВИ овајде од родитеља. Ко све то то дозвољава? И зашто? Па се онда чудимо слабијим резултатима на тестовима и матури! Да ли овако нешто постоји у Француској, Енглеској, САД, Холандији, Аустралији, Бразилу, Индији?
Miloš
Nekad sam razmišljao "uh, samo da završim školu i odoh, dosta mi je i učenika i udžbenika i nastavnika i svega", a sad me obuzima nostalgija kad vidim u šta se sve pretvara naše obrazovanje. Moram priznati jedno, deca će nam svi do jednog biti intelektualci.
Milutin
Naprotiv. Ko je imao priliku da se skoluje, imao je. Nema Vise. Ostaje samo iluzija da ce se nesto nauciti. Sirotinja ce da misli da se obrazovala, ukoliko je pohadjala skole. Osnovu razvoja i napretka zemlje smo unistili. Prvo izrugivanjem onima koji rade u obrazovanju, i njihovim statusom, a na kraju i programima koje ministarstvo od 2000 upropascuje.
Препоручујем 17

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља