среда, 13.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 00:18

Историја и жене које мењају историју

Филмови Петера Бергендија „Трезор” и македонске редитељке Теоне Стругар Митевске „Бог постоји, име му је Петрунија” приказани у такмичарском програму
Аутор: Александра Исаковпетак, 26.07.2019. у 23:00
Петер Бергенди (Фото: А. Исаков)

Суботица – У главном такмичарском програму на Летњој позорници средином фестивалске седмице на Палићу приказани су филмови мађарског редитеља Петера Бергендија „Трезор” и македонске редитељке Теоне Стругар Митевске „Бог постоји, име му је Петрунија”.

Ово је други филм Петера Бергендија на палићком фестивалу, први „Испит” приказан је ван главне селекције, а овога пута необичан, иако историјски тачан, случај да су мађарске власти у превирањима 1956. остале без кључа за трезор у којем се крију персонални досијеи, повод је за његов трилер.

Представљајући свој филм, Бергенди је одмах нагласио да је у питању нискобуџетно остварење, што је необично с обзиром на то да се ради о теми из времена револуције и борбе за слободу чији значај се посебно негују у јавном животу Мађарске.

– У основи ово је филм рађен за мађарску телевизију и из њиховог буџета је рађен филм. Они имају правило да годишње дају новац у висини од 120 милиона форинти по филму, а снима се пет филмова. Одређени су оквири и требало је размишљати у тим оквирима, па је и сценарио и књига снимања рађена у том распону да станемо у такав буџет. Друго је питање што смо имали много локација за снимање, осим тога, оживљавање епохе доста кошта и требало је донети одређене компромисе. Постоји занимљива прича о томе да је један од историјских ликова Ференц Миних, тадашњи министар полиције и касније војске, имао специфичне наочаре. Рекао сам: „Не интересује ме, хоћу да ми набавите такве. Ако их нема у фонду, или се више не производе, направите их.” Реквизитери су отишли и произвели наочаре које су коштале 300.000 форинти (око 100.000 динара) што је веома много при оваквом буџету, мало ми је и позлило што овако расипамо новац, али је добио своје оригиналне наочаре – објашњава редитељ Петер Бергенди.

И његов претходни филм „Испит” бави се овим периодом, додуше 1957. годином. Сада припрема филм о животу Матије Корвина и смешта га у 1471. годину, ради и на филмовима који би требало да се одигравају 1944. у Коложвару, или 1989. у Румунији. За представљање историјских момената бира необичне детаље.

– Овде се заиста ради о две ствари, једно су лични разлози, волим историју и добро је правити историјске филмове. За редитеља велики изазов представља како да оживи неки период, на шта ће обратити пажњу, шта се неизоставно мора представити онако како је било. Друга ствар је да из историје увек можемо да учимо, ми кроз ове филмове нешто можемо да покажемо о прошлости, без обзира на форму. У случају „Испита” и „Трезора” сценариста Норберт Кобли је потпуно у овој теми, то је његов хоби који сам ја искористио. Историјски филм много кошта, због тога сада авантуристички филм о Матији Корвину снимам кроз призму жена које га окружују, жена које прате војнички логор и кроз њихове очи моћи ћемо да испричамо занимљиве приче о том периоду – каже Бергенди.

Македонско остварење „Бог постоји, име му је Петрунија” донело је и расправу којег је рода Бог, за редитељку Теону Стругар Митевску је несумњиво женског. Прича је посвећена младој жени која нарушава традицију у Штипу и плива за богојављенски крст. Не само да плива већ и стиже прва и израња га. Тај неочекивани гест младе жене покренуо је низ реакција, од којих неке маргинализују њен чин, као дело недовољно одговорне особе, а с друге стране, како је испричала редитељка, ове године је поново једна девојка пливала и прва стигла до крста.

Фестивал европског филма на Палићу улази у завршну фазу, данас ће бити познати и победници такмичарског програма, као и селекције „Паралеле и судари”. Пре тога биће одржана и светска премијера домаћег филма „Ајвар” у режији Ана Марије Роси с Наташом Нинковић, Сергејом Трифуновићем и Весном Чипчић у главним улогама.

Љубитељ животиња

Петер Бергенди, осим што је психолог по образовању, велики је љубитељ животиња. Када је сазнао да му је филм уврштен у селекцију Палићког фестивала, каже да се јако обрадовао јер ће имати прилике да посети Зоолошки врт на Палићу. Првог послеподнева када је стигао каже да је два пута отишао у зоолошки врт и потпуно га обишао. „То је не само зоолошки врт већ украсна башта с мноштвом зеленила”, каже.


Коментари0
df242
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља