среда, 16.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:28
ИНТЕРВЈУ: Генерал-мајор ДУШКО ЖАРКОВИЋ, командант Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране

„Летећи тенкови” слећу на Аеродром „Морава”

Борбени хеликоптери Ми-35 стижу из Русије до краја године. - У Србији ће због обуке посада „Ербасових” хеликоптера Х-145М боравити немачки пилоти. - Иако смо у модернизовали ракетне системе „куб” и „нева”, неопходна је и набавка нових, са далеко бољим борбеним могућностима
Аутор: Милан Галовићпонедељак, 29.07.2019. у 20:00
Генерал-мајор Душко Жарковић (Фото МЦ „Одбрана”/Јово Мамула)

Ловачка авијација је практично спасена захваљујући опремању авионима „миг 29” из Русије и Белорусије и улагању у њихову модернизацију. Хеликоптерска флота се обнавља набавком хеликоптера као што су „Ербасов” Х-145М, који спада у ред најмодернијих хеликоптера, и моћни Ми-35, кога зову и „летећи тенк” или „летећа топовњача”.

Очекује се набавка још неких система наоружања, а било је неких догађаја који су остали далеко од пажње јавности, као што је увођење авиона „ласта” у оперативну употребу, што је од посебног значаја јер је реч о ваздухоплову домаће производње.

Ловачка авијација и ракетне јединице противваздухопловне одбране успешно су у јуну извеле гађање циљева у ваздушном простору у Бугарској. Више него довољно повода за разговор са генерал-мајором Душком Жарковићем, командантом Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране (РВ и ПВО), што је и његов први интервју медијима изван војног система информисања.

Војска Србије је преузела први „Ербасов” хеликоптер Х-145М произведен у Немачкој. Шта за РВ и ПВО значи тај догађај у обнављању хеликоптерске флоте?

Опремање хеликоптерима Х-145М је веома значајно за РВ и ПВО, а самим тим и за Војску Србије. Реч је о савременом вишенаменском хеликоптеру, који ће знатно повећати способност извођења вертикалног маневра пре свега специјалних јединица, али и способност непосредне ваздухопловне подршке јединицама копнене војске у извођењу операција. Нажалост, све смо више изложени елементарним непогодама где је потребна брза реакција, а у појединим случајевима и једина могућност пружања помоћи угроженом становништву је из ваздушног простора. Због изузетних карактеристика овај хеликоптер ће имати пуну примену у извршавању задатака из треће мисије Војске Србије – помоћ становништву у случају елементарних непогода и природних катастрофа.

Поред ових задатака, а на основу споразума са Директоратом цивилног ваздухопловства РВ и ПВО заједно са МУП-ом обезбеђује непрекидно дежурство дела хеликоптерских снага, 24 сата дневно 365 дана у години, за потребе трагања и спасавања. Ови хеликоптери биће употребљени и за реализацију овог задатака. Опремање наведеним хеликоптером је и технолошки искорак за РВ и ПВО, тако да сад с пуним правом можемо истаћи да идемо у корак са савременим ваздухопловствима и да пратимо трендове у развоју савременог ваздухопловства. Веома је значајно да ће на овај хеликоптер бити интегрисано наоружање произведено у Србији, што је привукло велику пажњу на аеро-митингу у Буржеу, где је приказан хеликоптер и наоружање којим ће бити опремљени „Ербасови” хеликоптери.

Колики је изазов за РВ и ПВО опремање новим ваздухопловима?

Опремање новим ваздухопловима је сложен процес који се реализује у неколико фаза. Прво се обавља детаљна анализа тренутних и потребних способности, на основу чега се врши избор ваздухоплова који ће обезбедити достизање задатих способности. Након избора и потписивања уговора крећу интензивне припреме у јединици која ће бити опремљена новим ваздухопловом. Прво се врши избор пилотског и техничког састава који ће завршити преобуку за нови тип ваздухоплова. Након избора људства, у сарадњи са Војном академијом, организовали смо курсеве страних језика на којима ће се реализовати преобука. Сада већ, а у односу на постигнуте резултате, са сигурношћу могу констатовати да смо извршили избор квалитетног кадра, а определили смо се тежишно за млађи кадар пред којим је перспектива и који ће обезбедити вишегодишњу експлоатацију средстава. Ради потпуног разумевања, наглашавам да је завршетак преобуке само почетни корак у оспособљавању како пилотског, тако и техничког састава, да је то дуготрајан процес, који траје и по неколико година. Да би се обезбедили потребни услови за смештај и одржавање новонабављених ваздухоплова на Аеродрому „Наредник-пилот Михајло Петровић” се завршава хангар, и ово је први објекат који се гради на том аеродрому после НАТО агресије, у којем ће постојати потребни услови за чување и одржавање ових хеликоптера. Истовремено, на Аеродрому „Пуковник-пилот Миленко Павловић” гради се надстрешница за дежурну пару ловачке авијације.

Да ли ће немачки стручњаци долазити у Србију?

Свакако, како је то дефинисано и уговором, постоји гарантни рок за одржавање хеликоптера за време којег ће у Србији боравити немачки стручњаци у циљу отклањања евентуалних неисправности. Део преобуке летачког састава планиран је у нашој земљи, што подразумева боравак немачких пилота у Србији.

Када ће из Русије стићи јуришни хеликоптери Ми-35?

Очекујемо да хеликоптери Ми-35 буду испоручени до краја 2019. године. Управо ових дана екипа наших стручњака реализује део активности на фабричком пријему којим је установљено да се процес опремања реализује планираном динамиком. Летачки и технички састав се налази на преобуци. Ови хеликоптери ће бити у саставу борбене хеликоптерске ескадриле размештене на Аеродрому „Морава” код Краљева. Четири хеликоптера можда бројчано не звучи много, али када се има у виду њихова ватрена могућност, то је знатан допринос у подизању способности јединице за извршавање задатака ваздухопловне ватрене подршке. Поред ових хеликоптера, ми у употреби имамо и борбене хеликоптере „гама” (војни назив за „газелу” – прим. аут), који су се до сада показали веома ефикасним. Наш циљ у будућности је свакако ескадрила савремених борбених хеликоптера.

Годинама се говорило о модернизацији авиона Г-4, сада је тема модернизација „орла“. Када ће ови домаћи авиони у модернизованим верзијама бити у јединицама?

У току је модернизација авиона „орао“, који ће након завршетка исте имати вишеструко боље тактичко-техничке карактеристике и у комбинацији са савременим ваздухопловним убојним средствима  представљати ударну снагу у извођењу дејстава по циљевима на копну. Крајњи циљ је ескадрила опремљена модернизованим авионима „орао“. Авион Г-4 је веома значајан за РВиПВО пре свега са становишта обуке пилота. Овај ваздухоплов поред школске, има и борбену намену, тако да се неће одустати од његове модернизације.

Да ли је у току модернизација авиона „миг 29”?

Процес опремања авионима „миг 29” има три фазе, а управо трећа фаза представља процес модернизације. Прва фаза је у потпуности завршена, друга фаза је тренутно у току, а у последњем кварталу ове године почиње и фаза модернизације. Након завршене модернизације, авиони „миг 29” ће бити на нивоу најсавременијих ваздухоплова у свету, који ће у потпуности обезбедити контролу и заштиту суверенитета ваздушног простора Србије, као и заштиту снага Војске Србије у извођењу операција.

Шта ће бити са авионима типа „миг 21?

У ресурсу још увек имамо део авиона „миг 21”, али и оспособљен и искусан пилотски и технички састав. Сматрамо да у овом тренутку неби било оправдано да „административно“ избацимо из оперативне употребе овај авион који ће свакако истеком ресурса уступити своје место модернизованим авионима „миг 29”. Ако рационално посматрамо ствари морамо узети у обзир чињеницу да се ипак ради о ваздухоплову „друге“ технолошке генерације и да су нерентабилна даља улагања у овај ваздухоплов.

Ракетне јединице недавно су успешно провериле своју обученост на полигону Шабла у Бугарској. И сами сте „ракеташ”, да ли ће ове јединице ПВО ускоро дочекати нека нова средства?

Последње опремање, за то време савременим ракетним системима „куб” и „нева” било је средином осамдесетих година 20. века. Временски период од 30 година је дуг и много се шта променило у технолошком смислу везано за савремене ваздухоплове, ваздухопловна убојна средства, али и за системе за дејство по циљевима у ваздушном простору. Иако смо у међувремену модернизовали постојеће системе, неопходна је и набавка нових, са далеко бољим борбеним могућностима. Један од основних циљева модернизације, али и ремонта ових система, јесте да се продужи њихов век употребе. На гађању у Бугарској видело се да су ови системи и даље ефикасни. Све мете које су планиране да се гађају на полигону су – уништене.

Без обзира на набавку новог ракетног система, „нева“ и „куб“ ће још бити у наоружању?

Један од основних циљева модернизације, али и ремонта ових система јесте да се продужи њихов век употребе. Свесни смо да у је савременом ратовање тежиште дејстава у и из ваздушног простора, а самим тим ови ситеми и даље имају своје место у циљу заштите наше територије и снаага Војске.

Системе „куб“ и „нева“ користимо преко тридесет година, а тајна дуговечности њихове употребе је пре свега у правилно успостваљеном систему одржавања и квалитетном и обученим људима. На гађању у Бугарској видело се да су ови системи и даље ефикасни. Све мете које су планиране да се гађају на полигону су - уништене.

У Бугарској смо имали прво гађање „стрелом 2М”, лаким ракетним системом, после 15 година. Недавно је најављена набавка француског лаког система ПВО „мистрал”. Какав је значај тих система?

Ракетни системи малог домета „стрела 2М” и „шило” показали су се веома ефикасним током НАТО агресије на нашу земљу. Ови системи су лаки за руковање, брзо покретни, ефикасни по циљевима који лете на малим висинама и циљевима мале одразне површине, а првенствено се користе за одбрану мањих, „тачкастих” објеката, као и јединица које поседују знатне маневарске способности.

Сведоци смо да је данас један од тежишних праваца у развоју ваздухопловства на беспилотним летилицама, ваздухопловима мале одразне површине који користе прикривен долет и дејствују са малих висина, што управо и даје на значају овим средствима. Поред ова два ракетна система малог домета наше јединице су опремљене и противавионским топовима калибра 30 и 40 мм. Након опремања јединим од најсавременијих ракетних система „мистрал” и увођењем у оперативну употребу нашег система „пасарс”, чији је развој у завршној фази, биће знатно подигнута способност наших јединица за непосредну противваздухопловну одбрану.

Kада је реч о ратовању у ваздушном простору, све важнију улогу имају беспилотне летилице и дронови. Да ли се РВ и ПВО спрема за употребу беспилотних летилица? Најављена је набавка такве опреме из Кине.

Као што сам већ истакао, перспектива у развоју савремених ваздухопловстава је употреба безпилотних летилица за различите палете задатака, пре свега за извиђање из ваздушног простора али и за задатке непосредне ваздухопловне ватрене подршке. У наредном периоду свакако очекујемо опремање беспилотним летилицама чиме ће РВ и ПВО бити сврстано у ред савремених ваздухопловстава уз значајно подизање способности за извршавање додељених задатака.

Када је реч о одбрани од дронова, да ли ће и то бити надлежност РВ и ПВО?

Није битно ко је надлежан ко је надлежан за одбрану од дронова, битно је да одбрана мора бити свеобухватна и ефикасна. Данас је на сцени масовна употреба дронова у разним областима, али свесни смо да могу бити употребљени у војне или терористичке сврхе. Одбрана од дронова је веома сложена, ради о циљевима малог одраза, лете на малим висинама, изузетно их је тешко радарски открити па је самим тим и тешко је дествовати ватреним средствима. Борба против дронова је за сада углавном базирана на дејство у електромагнетном спектру. 

Због чега је недавно дошло до удеса хеликоптера „газела” код Алексинца?

То је нешто на шта ниједно ваздухопловство није имуно, а тенденција је да се смањи на најмању могућу меру. У овом тренутку још је рано говорити о узроцима. Њих ће утврдити независна комисија коју је формирала Команда 98. ваздухопловне бригаде у складу са прописима којима је ова област у нашем ваздухопловству прецизно регулисана. Оно што сад могу да кажем је да се пилот и техничар осећају добро, да нису имали скоро никаквих повреда, што је најважније. Истичем да сам веома задовољан брзом реакцијом свих служби у транспорту и збрињавању чланова посаде.

 


Коментари15
dffb9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vladimir
"Tenkovi s Moravu"
Sloba
Sve je to jako skromno. General Zarkovic nije spomenuo ono najbitnije: koliko sati naleta nasi piloti imaju na borbenim avionima i helikopterima? To se smatra najvaznijim podatkom u oceni sposobnosti RV i javan je u zapadnim demokratijama. Da se ne lazemo, ovo je dovoljno za "air policing" i mozda za evakuaciju povredjenih iz putnih nesreca. Podseca me pomalo na neka africka vazduhoplovstva, koja imaju po 4-5 starih borbenih aviona 5-6 helikoptera -- i naravno raskosno predsednicki avion.
Pera
Gazela je verovatno unistena nepaznjom pilota dok je letelica bila na zemlji.Neko od posade je verovatno nekotrolisano gurnuo palicu dok je rotor bio u funkciji. Momentalno je doslo do nekontrolisanog prevrtanja helikopteta i njegovog unistenja.Radi se o ljudskoj gresci i losoj obucenosti pilota.
Дарко
Гезела се није преврнула нити је уништена него је претрпела лакша оштећења, није поломљено ни једно стакло. Лакша су оштећене лопатице ротора.
Препоручујем 1
Jimmy
Lep tekst. Valja spomenuti da ce vojska morati za 5-6 godina da pocne potragu za novim avionima, s obzirom da rok upotrebe MiG-ova 29 istice za nekih 10-12 godina.
Nikola Nesic
Sa kakvom avijacijom i brojnim stanjem je JNA ušla u sukob u Hrvatskoj, i sa kakvim je gubitcima prošla? Imajući u vidu da druga strana skoro nije imala reciprocitet, JNA je imala značajne gubitke. Sadašnje stanje analogno tome, bi bilo dovoljno za par meseci ratovanja, sa protivnikom koji nije u NATO, a većima je pristupila u okruženju. Da li je onda logika da odbrana zavisi od donacija i nabavke po par sredstava godišnje ima smisla u NATO okruženju ili jednostavno promeniti strategiju.
slamkamenac
Nikola, ako ces tom logikom isto se moze reci da je NATO imao znacajne gubitke 1999. te , uzimajuci u obzir zastarelost svega sto smo imali i neispravnost. Sada bi NATO imao jos vece gubitke bez obzira na manji broj sredstava zbog njihove modernizacije. Sigurno da Srbija ne moze da se odbrani ako bi NATO dosao u punoj snazi, ali je isto tako dobro znati da bi NATO dvaput razmisljao da iscenira napad zbog politickih razloga kao tada.
Препоручујем 8
rade
@Posto su pun ideja(uglavnom u vezi Alijanse) sto se ne ukljucis aktivno u politiku.Jer ti nikako drugacije neces moci da shvatis da je oko 80% gradjana Srbije protiv te agresorske tvorevine.
Препоручујем 48

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља