понедељак, 16.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:51

Од следеће године без папирних упута за преглед

Закон је предвидео укидање писаног упута који компликује рад лекара и одлаже одлазак пацијената код специјалисте, али се за његову примену чека усвајање додатног правилника
Аутор: Данијела Давидов-Кесаруторак, 30.07.2019. у 22:55
(Фото Д. Јевремовић)

Новим Законом о здравственом осигурању, који је усвојен почетком априла, предвиђено је потпуно укидање папирног упута у болницама и домовима здравља, тако да пацијенти због бирократије више неће морати да шетају од лекара до лекара. Међутим, да би се закон спровео у дело, неопходно је усвајање додатног правилника захваљујући којем ће папирни упути отићи у заборав. У Министарству здравља напомињу да је рок за израду правилника 18 месеци од усвајања закона и да се на томе интензивно ради. То заправо значи да је крајњи рок за спровођење прописа – јесен следеће године.

– У наредном периоду очекује се потпуно укидање папирног упута. Електронски упут већ увелико функционише захваљујући систему ИЗИС, који је имплементиран у здравствени систем Србије, али га прати и папирна верзија коју још намеће важећи правилник Републичког фонда за здравствено осигурање. Израдом новог правилника биће укинуто и штампање папирног упута. Тренутно стручне службе Министарства здравља раде раде на правилнику и у наредном периоду се очекује његово усвајање и примена, а самим тим и укидање папирног упута – појашњавају у Министарству здравља.

Папирни упут, за сада, важи шест месеци од дана издавања, а размишља се о томе да се валидност упута продужи на годину дана. То зависи, појашњавају у ресорном министарству, од става струке и њиховог предлога.

У пракси изабрани лекари у домовима здравља најчешће издају папирне рецепте када нису у ситуацији да пацијенту закажу преглед електронским путем. Како истиче прим. др Милица Николић Урошевић, председница Удружења изабраних доктора опште медицине, дешава се да пацијенти са папирним упутом оду у болницу са намером да им се закаже преглед, али их оданде медицинске сестре опет врате у дом здравља.

– Када не можемо да нађемо у компјутерском систему термин за преглед пацијента код специјалисте у клиници, онда му издамо папирни упут на којем не пишемо термин прегледа. У том случају требало би тамо да му закажу преглед у року од месец дана. Онда пацијент опет оде у болницу, где га медицинске сестре са шалтера врате код нас. Ми једино можемо да му онда дамо образац РФЗО-а који колеге на клиници морају да попуне уколико нису у могућности да обаве преглед у законски предвиђеном року, тако да пацијент може да оде код приватника и да му РФЗО рефундира трошкове. Али, у пракси је то тешко оствариво, јер на клиници углавном не желе да попуне образац – истиче др Николић Урошевић и додаје да се често пацијенти враћају у дом здравља да би им онда лекари заказали такозване контролне прегледе, што је дужност лекара у клиникама.

Иако све описано за болесног човека представља поприличан напор и чини се као непотребна шетња по врућини уз саобраћајне гужве, добро звучи вест да ће ту у скоријој будућности бити значајних промена. Подсећамо да је раније било потребно доста времена за одлазак код лекара само због прописивања терапије, али да је сада тај део у потпуности решен јер је од 1. марта у свим здравственим установама у Србији почела примена електронског прописивања лекова. Систем функционише тако да пацијенти долазе код лекара који им пропише лек, а затим без икаквог папирног рецепта одлазе у апотеку, где на основу здравствене картице могу да подигну лек. Избацивањем папира држава штеди до два милиона евра годишње, а не користе се тонери и хартија. Највећа корист је да се лекарима смањио број кратких посета пацијената, оних који долазе искључиво због рецепта, и то до 60 одсто. Видевши добробити са оваквим начином рада, надлежни доста добробити очекују и од укидања папирног упута.


Коментари11
08f0a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Srecko
Sve ovo je besmisleno ako uvek morate otici u dispanzer - pa makar da platite participaciju jer bez nje van nece ispisati recepte (ako pregled nije neophodan) a ne postoji nacin da participaciju platite elektronski...
Bozana
Ovo je prosto odlicno! Iako sistem nije zreo u potpunosti za ovo; Pocetak ovakovog sistema ce naterati da se dese i druga prilagodjavanja. Sa ovom idejom, a i realizacijom ako se doradi sistem do funkcionalnosti ce prvo efektivizirati sistem, ali ce naravno i traziti u narednom koraku da pacijent je prijavljen na adresi stanovanja, zbog slanja izvesnih uputstava za pripremu (za neki pregled npr), a isto tako i elektronsko obracanje zdravs.tsistem (ZS) pacijent obrbuto P-ZS.
Правдин пензионер
А ја молим новинаре да нам објаве име фирме која ради ове "пројекте" за владу републике Србије. Ко је власник те фирме, ко је диретор те фирме за Србију и слично. Да видимо коме се трпају буџетски новци у џеп. И то у систем који не функционише јер имамо здравство на нивоу средњег века.
Slave
то што каже др Николић Урошевић.. пацијент не добија ништа тиме што добија упут без термина, јер када дође у амбуланту тамо су термини и по месец дана унапред заузети. Како да се закаже и прими када је радно време већ опредељено?! Е, оно што нико неће да каже, то је да се капацитети (особље) установа не повећавају него смањују. Објективно испада да се пацијенти морају прелити у приватни сектор али за ове у државним установама је то напросто незамисливо, нису на то спремни.. ментално..
Дека
Kako se to kapaciteti smanjuju, ako se smanjuje broj stanovnika? Jednostavno, većina lekara specijalista po bolnicama sabotira ovakav sistem zakazivanja sa besmislenim ''kontrolnim pregledima''. Bukvalno lekar u KC Srbije može sam da održava svoju ''klijentelu'' sa 200-300 pacijenata koje viđa svaka 3-4 meseca. Pacijenti naravno prezadovoljni, vole da sede po čekaonicama, ćaskaju, čitaju besplatne novine... Ustanovu to ne brine jer lekar ima svoji 20-25 pregleda dvenvno i to je to.
Препоручујем 5
Rade
Spor i nedorečen sistem, bez mnogo volje da se brzo menja nabolje. Zdr.knjižica bez JMBG a IZIS ga traži i lekari ga ručno ukucavaju. Da bi neki lekar mogao da zakaže kontrolu u narednih 6 meseci on mora da ima tačan raspored svojih ambulanti a u većini ustanova imaju samo za naredni mesec . Hitne pomoći, vojne ustanove itd. nisu u IZIS sistemu, kao ni stacionaru bolnica....

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља