Краљево – Најава да овог лета може почети градња аутопута Појате–Прељина намеће питање куда ће, преко чије њиве, проћи траса будућег „Моравског коридора”. У згради градске управе у Краљеву на јавни увид изложен је просторни план будућег аутопута. Али тешко је знатижељном без искуства у области грађевинарства да се снађе, да „прочита” све цртеже на екрану. Одржана је и јавна расправа, али је протекла без већег публиковања. Стога смо за разговор на ту тему замолили Горана Вуковића, стручног сарадника за послове саобраћаја у градској дирекцији за урбанизам и изградњу Краљева.
Посебно нас је занимао тај, како се могло чути, најкомплекснији део будућег коридора на подручју општина Врњачке Бање, Краљева, па све до Мрчајеваца. Ту је, према нацрту поменутог просторног плана, предвиђено неколико саобраћајних петљи, веза с индустријским зонама, другим државним путевима...
Један број грађана Врњачке Бање раније је тражио од планера да се тамошња локација денивелисане раскрснице помери јер, како су у петицији навели, пролази тик уз дворишта појединих Врњачана. Иако још имају шансе да се жале већ им је предочено да је „та измена немогућа, пошто би повукла још низ промена, а и свако друго решење у техничком смислу би било лошије”. Предвиђена траса аутопута с коловозима, зауставном траком, разделним острвом и банкинама ширине је око 70 метара. Од Врњачке Бање води даље до петље у селу Врби, где је предвиђена веза с два постојећа државна пута, од Врбе до села Витановца, где се спаја са саобраћајницом према Крагујевцу и другом везом с путем према Крушевцу.
Аутопут, судећи према поменутом нацрту просторног плана, ићи ће паралелно с раније саграђеном обилазницом, па постојећим мостом преко Ибра, затим испод железничке пруге и пута Краљево–Крагујевац до фабричког комплекса „Магнохрома”. Ту је и петља „Камиџора”, баш уз будућу индустријску зону и спортски центар, а наставља се упоредо с раније започетом и планираном северном обилазницом Краљева. Од ове петље ће се најбрже долазити до центра Краљева. У наставку, коридор, не прелазећи преко Западне Мораве, води покрај села Сирче и Грдице. Ту саобраћајница има и заштитну функцију од поплава, јер ће се градити баш уз подигнути бедем у Грдици. Следи петља у селу Адрани, где ће се урадити и веза с Ибарском магистралом.
Занимљиво је да ће на овом потезу, на око четири, пет локација бити „исправљено” корито Западне Мораве, и то код села: Сирче, Опланића, Грдице и Адрана. После петље у Адранима, према Мрчајевцима и Прељини, следи прокоп знатно дужег новог корита Мораве, која је због честих поплава ту мењала ток и меандрирала. Стручњаци тврде да је то јефтиније него градња мостова и сигурније што се тиче опасности од будућих излива реке из корита.
Поред убрзане експропријације земљишта и објеката, за будући аутопут биће од власника по тржишним ценама откупљиване и парцеле где се река сели у ново корито, а старо ће бити заравњано земљаним насипима.
Протеклих дана примедба која се на нацрт просторног плана овде најчешће чула јесте од мештана села Сирче зато што је изостављен мост преко Западне Мораве, који је сада висећи, али је дуго година био најкраћа веза Сирчана с „Магнохромом”, па и центром града.
У сваком случају, Краљевчанима и њиховим комшијама се у догледно време смеши прилика да путују коридором или с новоотвореног аеродрома „Морава” – авионом.