четвртак, 21.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:12

Порука или позив као подсетник на заказани преглед

Министарство здравља разматра како да смањи број неиспоштованих термина јер је примећено да највише изосталих буде код специјалиста на дерматовенерологији, грудној хирургији, ендокриној хирургији, хематологији и пулмологији
Аутор: Данијела Давидов-Кесарчетвртак, 22.08.2019. у 22:55
Болест откривена на време лакше се лечи (Фото Д. Јевремовић)

Иако се међу медицинарима месецима говоркало да би можда могло да помогне увођење правила да пацијент који два пута не дође на заказани термин код лекара, а претходно га не откаже или не оправда изостанак, изгуби право на нови термин у наредних годину дана, то у Србији ипак неће бити усвојено. У Министарству здравља за „Политику” кажу да не постоји конкретан предлог шта учинити са онима који затраже преглед па на њега не дођу, поготово не о кажњавању било кога, али да би можда могла да помогне додатна едукација у јавности не би ли се проблем са неодазивањем пацијената решио.

– Тренутно се анализира искоришћеност термина у болницама и домовима здравља. Постоји више начина на које ћемо покушати да приволимо пацијенте да поштују заказане термине за прегледе. Једна је да их здравствени радници позивају дан пред заказани преглед да их подсете на то, а друга је да им шаљу СМС као подсетник – истичу у ресорном министарству.

Највише термина пропадне у Клиничком центру Србије, што и не чуди, јер је реч о највећој здравственој установи у нашој земљи, која заказује највећи број термина, ипак нешто мање него у КЦ Војводине и КЦ Ниш.

У здравственим установама секундарног и терцијарног нивоа здравствене заштите, што значи болницама и клиникама, просечно се не искористи 10 одсто термина за прве прегледе. Најчешће се пацијент једноставно не појави на заказаном прегледу, а да притом о свом недоласку не обавести установу. Специјалности где највише термина за прегледе остане неискоришћено су дерматовенерологија, грудна хирургија, ендокрина хирургија, хематологија и пулмологија.

– Свакодневно апелујемо на људе да се појаве у заказано време у здравственој установи, јер термин који неко не искористи могао је бити додељен другом пацијенту. Да би било што мање оваквих случајева, који нису у интересу ни грађана ни здравствених установа, поред осталог, размишља се и о увођењу такозваних нотификација и СМС сервиса за благовремену потврду доласка на преглед. Евентуални поступци према оним пацијентима који се више пута не појаве на заказан термин се разматрају – додају у Министарству здравља.

Како истиче прим. др Невенка Димитријевић, председница Секције опште медицине Српског лекарског друштва, немогуће је тачно утврдити разлоге због којих се пацијенти нису појавили на заказаном прегледу. Претпоставке су да је можда пацијент, зато што није могао да чека на преглед шест месеци, у међувремену отишао у приватну здравствену установу или је због компликација примљен на лечење у болницу, а некима се заиста деси да превиде заказани термин.

– Али, ту настаје нови проблем, када дођу код лекара опште медицине да траже нови термин, а не могу да га добију у скорије време, јер ти датуми прегледа „оду” врло брзо. Са специјалистима је стање такво какво јесте, али ретки су случајеви да се пацијент не појави на заказаном прегледу код лекара опште медицине у дому здравља. Ми немамо празан ход, јер током смене морамо да примимо и оне који нису заказали, а због нечега су дошли код лекара. У болницама нема примања пацијената мимо заказаних термина – каже др Димитријевић.

Према Закону о здравственој заштити, пацијентима у дому здравља мора да се закаже преглед у наредних месец дана. У супротном, ако установа не може да омогући преглед у том року, мора да изда потврду пацијенту да то не може да учини и да му изда потврду, како би он могао да наплати трошкове прегледа који ће да обави код приватника. Ово правило не важи за прегледе за које постоје листе чекања, као што су снимања на скенеру и магнетној резонанци, уградња вештачког кука и колена и операција катаракте.


Коментари8
2d942
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

gordana
Ne pominjete da zdravstvene ustanove nikad ne obaveste pacijenta da zakazanog dana dr, iz bilo kog razloga, nece biti prisutan. Krajnje nepostovanje bolesnih ljudi, njihovog vremena i novca.
Djordje Jovanović
U sam sistem treba ugraditi validnost zakazivanja. Više puta sam se odazvao u zakazanom terminu, uglavnom desetak minuta ranije, da bih završio čekajući po sat ili dva da budem primljen. U jednom slučaju čak do kraja radnog vremena. Najgore je bar kod nas hroničnih bolesnika odluka da nismo toliko "hitni" i da ili zakažemo ponovo ili da čekamo ukoliko se neki termin uprazni.
zivka zivic
imate informacioni sistem za zakazivanje pregleda kod lekara specijaliste. prosto je neverovatno da prilikom dizajniranja ovog sistema nije se doslo i do potrebe da se za zvaki zakazan pregled posalje dan uoci SMS poruka. dogradite sistem ovom aplikacijom jer to privatne ordinacije imaju. naravno kada se pregledi zakazuju za 6 meseci da se stvari u medjuvremenu promene i da termini "vise" a nemoze neko drugi da dodje do njih.
Пантелија
Тако је Живка, потпуно се слажем са Вама. Данас чак и приватни ветеринари шаљу СМС покуке којима подсећају власнике на редовну годишњу вакцинацију кућних љубимаца. Доградња софтверског система коју препоручујете ће омогућити и добру "уградњу" појединаца а то је основни проблем великих државних система коју многи доживљавају као "Алајбегову сламу".
Препоручујем 12
Aleksandra
Lupe termin da bude za mesec dana, zato nije ni cudo sto nogi ne ispostuju da se pojave u zakazano vreme. Dobra je ideja da se posalje poruka, ali bilo bi bolje da se zdravstvo organizuje i ne tera pacijente sa hitnim problemima da budu na listi cekanja...
električar
"Ово правило не важи за прегледе за које постоје листе чекања, као што су снимања на скенеру и магнетној резонанци, уградња вештачког кука и колена и операција катаракте." U Smederevu, uz veliku "borbu na šalterima" možete nekako da zakažete samo "prvi pregled" kod specijaliste. Ali, kad on zatraži da uradite potrebne analize, imate ogroman problem da to sve uradite. Kad najzad pokušate da te analize odnesete specijalisti, ili kasnije krenete da zakažete kontrolu, nikakvo pravilo ne važi. Užas !

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља