четвртак, 14.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:55
ЕКСКЛУЗИВНО: НОВА ДИКА СРПСКОГ СИСТЕМА ОДБРАНЕ

У „праги” као у лимузини

Аутор: Дејан Алексићпонедељак, 02.09.2019. у 22:55
(Фо­тографије­ Небојша Мар­ја­но­вић)

Чувено самоходно противавионско возило „прага ВС35” у наоружање Југословенске народне армије ушло је шездесетих година прошлог века. Колика је корист ове борбене машине у више наврата сведочили су учесници ратова на простору бивше СФРЈ. Само две „праге” биле су довољне да некој нашој јединици очас посла очисте пут за дејство.

У међувремену, поред одличних резултата, уочене су и бројне мањкавости овог возила, па је више од сто „прага” наше војске било на ивици да оде у заборав и старо гвожђе. Уместо тога, прве четири препорођене, ремонтоване и модернизоване „праге” као нова дика српског система одбране наћи ће се у суботу на приказу у Никинцима. Неколико дана уочи тога, ова возила ће бити на пробним гађањима. Пре ове промоције, екипа „Политике” добила је ексклузивно право да завири у хале у Остружници у којима су ове ратне машине ревитализоване у претходних годину дана. Први утисак – то су потпуно нова, модерна ратна возила која на стару „прагу” асоцирају само спољашњим изгледом.

– У претходних 12 месеци бавили смо се модернизацијом шест „прага”. План је да преостале две у оперативну употребу уђу до краја месеца. Оне које су завршене, показале су феноменалне резултате. Систем одбране има 36 „прага” у оперативној употреби и 100 у вишковима. Ову модернизацију радимо да би се та одлука променила, да се тих стотинак не прода будзашто на килограм. Желимо да покажемо да ова возила могу да се оплемене у једној српској фирми, уз помоћ домаћих радника и стручњака и да се онда поново користе – указује Предраг Томић, генерални директор остружничке фирме „Србоауто”, која је добила пројекат модернизације „прага”.

Како додаје, жеља је да се државном и војном врху Србије покаже да ова годинама запостављена возила могу да буду нова снага и узданица српског система одбране.

Да би надлежне убедили у то, у „Србоауту” у минулих годину дана ова возила су раставили све до шасије и онда је сваки део детаљно прегледан. Оно старо, а вредно, попут мотора, мењача и осовине, ремонтовано је и сређено. Све остало је промењено. Уграђени су потпуно нови кочиони и систем електроинсталација, систем гибњева ојачан је тридесетак одсто. Проходност ових возила драстично је повећана, као и носивост. Једно од већих изненађења за нашу екипу био је волан. Уместо старог, с којим су војници муку мучили, уграђен је серво волан.

– Свако ко је раније возио „прагу” морао је да се бори с воланом и точком, а сад ће деловати као да управљате „пасатом”. Ојачан је и систем кочења, с обзиром на то да смо новој „праги” додали и мало нове масе. У ова возила је уграђено и много нових уређаја који су у складу с данашњим стандардима. Нова су и панцирна стакла, а уместо некадашња двоја врата сада је њих четири. Уграђена је и модернија сигнализација и пнеуматици – наводи Томић, додајући да се водило рачуна да се постигне квалитетна модернизација уз оптимална, а не превелика улагања.

– Са свом скупом уграђеном опремом, нова „прага” три пута је јефтинија од сличних нових возила с топом – истиче челник „Србоаута”.

Идеја струњака и других запослених у овој фирми је да се, ако надлежни у држави дају зелено светло, новој „праги” додатно унапреди кабина и комфор у њој.

– У каквом год да су стању тренутно, старе „праге” могу да се врате у живот. Век ових првих шест које смо радили, продужили смо за две деценије. Најмање толико, а можда и више – изричит је Томић.

Удруженим снагама до модернизованог возила

Велику заслугу у модернизацији првих „прага” имају и институције и установе попут Института за нуклеарне науке „Винча”, Војнотехничког института, Машинског факултета...

– Овакви задаци су захтевнији него да производимо ново возило. Морамо све да оголимо и да онда на возилу све решавамо наоружани различитим знањима и искуствима. На пример, за неке делове произвођачи више не постоје и онда мора да се нађе адекватна замена, да она буде квалитетна. А, када се ради с војском зна се каква мора да буде озбиљност – наглашава Томић.

Како би се у томе успело, у овој фирми која запошљава око 150 људи раде разни профили – од мајстора и техничара до инжењера, истраживача и доктора наука, али и пензионисаних припадника војске. „Србоауто” сарађује и са средњим стручним школама. Многи ђаци у овој фирми стичу искуство, а неки су после школе ту нашли и запослење. Идеја је да се сличан облик сарадње успостави и с Машинским факултетом.

И „јапанци” на генералки

Животни век „јапанца” биће продужен седам година

У постројењима остружничке фирме не сређују се само „праге”. Оне су биле најновији изазов за ово предузеће, али пре ње годинама се у овим халама модернизују и камиони, цистерне и друга возила за потребе војске, полиције и ватрогасаца. Нову младост ту добијају и аутобуси за јавни превоз. У време посете екипе „Политике”, радило се на чувеним зглобним аутобусима „јапанцима” који годинама крстаре београдским улицама. Животни век овим аутобусима, после овог сређивања, биће продужен за шест-седам година.

Сређује се и џип амбасадора Мирослава Лазанског

И једно познато возило с београдских улица ових дана се освежава у „Србоауту”. Реч је о чувеном џипу Мирослава Лазанског, дугогодишњег војно-политичког коментатора „Политике” и новоименованог амбасадора Србије у Руској Федерацији. Ово возило претходних година пролазници су повремено могли да виђају испред редакције најстаријег дневног листа на Балкану и сваки пут то би била атракција за суграђане.


Коментари43
31f63
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

vesko
Ako je sve većinom ispravno, mali remonti oružja su najjeftinija varijanta. Praga je i dalje dobra za dejstva na kopnene ciljeve , dronove i helikoptere. Lazar koga pominju tek treba da se ratno dokaže. Usput, čuveni škorpion pištolj-automat je u Češkoj konstruisan pre Prage, ali se u svetu i dalje masovno koristi. No, najbolje bi bilo da imamo para i nabavimo savremenija sredstva.
Vladan Kocic
Nišandžija sam na Pragi, mi nemamo korisnije oružje za urbano ratovanje koje će biti dominantno u XX veku...istinu govore ljudi koji su bili na bojištu i gledali efekte minicije 30mm na čišćenje kuća od zaostalih snajperista koji su nam naneli najveće gubitke a takođe i zaustavljanje masovnih juriša protivnika, doduše ne znam da li se to sme sa ovim oružjem po Ženevskoj konvenciji, ali ko te pita...dakle, tih 160 Praga treba remontovati, to je TOP na slabo oklopljenom vozilu za pratnju pešadije.
Sasa
Pored Remontnig zavoda vojske posao dobija Srboautooo
Пантелија
Симпатично изгледа, али као ПВО је одавно превазиђена. Као пешадијска подршка може, али је могућност преживљавања условљена квалитетом наоружања противника. Најбоље би било да се уступи противдиверзантским јединицама полиције, а повремено може и да се изнајмљује филмским екпама.
Tomislav
Firma je očigledno modernizovala vozilo, ali je protivavionski sistem ostao na nivou od pre drugog svetskog rata, jer ima samo optičko nišanjenje dok su čak i u drugom svetskom ratu protivavionski topovi dobili radarsko nišanjenje. Postavlja se i pitanje istrošenosti topova - Srbija nema kapacitete za proizvodnju topovskih cevi. Članak je dakle pre za rubriku "automobili"; Vojska Srbije pak sa razlogom ove sisteme otpisuje kao zastarele, istrošene, i nerentabilne za modernizaciju.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља