среда, 20.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 10:02

Пешаци поново шетају Тргом републике

Враћене троле укинуте због обнове трга, као и трамвај 11 од Калемегдана. Обнова Топличиног венца завршена за 340 дана, а коловоз у Карађорђевој реконструисан за 285 дана
Аутор: Дејан Алексићпонедељак, 02.09.2019. у 21:21
Лепше лице централног градског јавног простора (Фото М. Величковић)

Због повратка у школе и завршетка шпица годишњих одмора улице главног града од данас ће бити саобраћајно знатно оптерећеније. Али, важније од уобичајених септембарских гужви јесте то што су после вишемесечних радова за саобраћај напокон отворени Трг републике, Карађорђева и Топличин венац. Трг и Топличин венац пешаци и возила одмах могу да користе, док ће још неко време Карађорђевoм од моста до Париске несметано ићи само возила.

Трг републике

Тачно 375 дана Београђани и туристи нису могли да шетају централним плочником на најпознатијем градском тргу. Али, када се све узме у обзир, житељи престонице би могли да буду и срећни. Јер када су 23. августа 2018. званично почели радови на Тргу републике (када је пешачки део званично ограђен), градски оци су најавили да ће обнова трајати 420 дана, што је значило до краја октобра ове године. Тада је најављено и да ће после обнове овог трга у историју отићи жардињере и друге бетонске баријере, да ће бити поплочан гранитним коцкама другачијим на два места (код остатака Виртембершке капије и некадашње привремене гробнице бораца Црвене армије), али и да ће бити обогаћен дрвећем. Указано је и да ће око њега бити зона успореног саобраћаја, али и да ће пешачки део да буде завршен у првој фази, односно до пролећа.

Асфалтну подлогу на Тргу замениле су беличасто-сивкасте плоче, посађени су дрвореди испред Народног музеја и хотела „Centar no.1”, а уместо некадашњег коловозног асфалта сада је храпава калдрма. Она ће возаче, хтели или не, натерати да успоре у зони Трга. Најважније је ипак то што пешаци централни плочник нису могли да користе више од годину дана.

Неспорно је да је Трг добио ново, модерније одело, али због предугих радова трпели су и пешаци и возачи и јавни превоз који је у овом делу града месецима био у приличном хаосу. Када је реч о њему, после окончања радова путници који користе јавна возила мораће да се навикну на одређене измене, пре свега на нови распоред стајалишта. У Коларчевој код биоскопа Културног центра Београда сада се заустављају аутобуси 24, 26, 37 и 44, а преко пута (код хотела „Centar no.1”) аутобус 26. Ново стајалиште, и то у Македонској преко пута „Стакленца”, имају троле 28 и 41 (мада до пре неколико дана на истим стајалиштима биле су исписане друге линије, што је збунило грађане). Код Платоа Зорана Ђинђића сада се заустављају аутобуси 24, 37 и 44. Ипак, једна од најбитнијих ствари јесте што су коначно на редовне трасе враћене троле укинуте када је пролетос почела друга фаза радова на Тргу. Али, за сада ће трасом троле 28 ићи аутобус (према информацији Секретаријата за јавни превоз – због радова на раскрсници Таковске и Џорџа Вашингтона)

Топличин венац – пешацима парк и околина, возачима Чубрина

Међу три саобраћајнице које су отворене једино је реконструкција Топличиног венца пробила рок. Ово градилиште отворено је 21. септембра 2018. и најава је била да ће овај венац и Парк војводе Вука бити сређени за 280 дана, што је оквирно био јул ове године. Ова обнова трајала је шездесетак дана дуже, а нова пешачка зона у центру је освежена према замислима надлежних, али и према жељама станара овог дела града. Аутомобилима више није дозвољено да из Поп Лукине возе ка Топличином венцу и супротно, али је зато за возаче остао потез Чубрина – Царице Милице, што је био и један од захтева станара.

Карађорђева – шине и коловоз померени, више места за пешаке

Карађорђева улица поново проходна за возаче  (Фото Танјуг/Андрија Вукелић)

Последњи радови, када је реч о ове три обнове, почели су у Карађорђевој, и то у новембру прошле године. Као и за Трг републике, и ту је дат несхватљиво дуг рок – 14 месеци. Прво полувреме завршено је уређењем инсталација, коловоза и трамвајских шина. Коловозни коридор и шине померени су ка реци да би се уз непарни улични низ од Бранковог моста до Париске проширио раније врло узак тротоар. Али, на сређени шири пешачки део чекаће се још неко време. Сређивањем тротоара и кеја мајстори ће се бавити до краја јануара 2020.

Први који би могли да одахну због отварања коловоза у Карађорђевој су, осим возача, и корисници линије 11. Овај трамвај враћен је на редовну трасу од Калемегдана до Блока 45, али не преко Старог савског моста (куда је ишао пре скраћивања линије), него преко Моста на Ади.

Два измењена пројекта, један за сада по плану

Од ове три реконструкције, према првобитном плану, одвија се само обнова Карађорђеве по замисли архитекте Бориса Подреке. Други његов пројекат, за Топличин венац, није имао среће – под притиском житеља овог кварта, који су желели више зеленила, одустало се од тог плана за преуређење Парка војводе Вука. Ни преуређени Трг републике није онакав каквим га је замислио и на архитектонском конкурсу с том идејом победио ауторски тим Зорица Савичић и Зоран Дмитровић. Према њиховој идеји, с преуређеног Трга требало је у потпуности да оде саобраћај и да овај простор буде пешачка зона све до Дома војске. Једна од главних препрека је то што у Дунавској није изграђена нова тролејбуско-аутобуска окретница, предуслов за укидање терминуса на Студентском тргу и Тргу републике.

Потапајући стубићи с камерама и паметне клупе на Тргу републике (Фото С. Гуцијан)

Прво мало, а онда много мајстора

Репортери „Политике” сва три градилишта у центру пратили су од отварања. И видели смо оно што и грађани. У првим месецима радова, пре свега оних на Тргу републике и у Карађорђевој, мајстори су могли да се преброје на прсте две руке. Тек у току пролећа и лета из седмице у седмицу број радника је растао. Главни подстрек, чини се, било је негодовање грађана због све чешћих саобраћајних колапса у центру, нарочито откако су радови почели и на потезу од Рузвелтове ка тврђави.

Сами мајстори заслужују све похвале јер су радили и по зими, а нарочито под врелином сунца. Само захваљујући њима, Трг, Топличин венац и део Карађорђеве завршени су до септембра. Али, извођачи који су добили ове важне послове, као и надлежни у граду, требало је много боље да договоре и организују динамику радова.

Касни потез ка тврђави, креће Савски трг

Док су за обнову Карађорђеве и Трга дати комотни рокови, за потез од Рузвелтове до Тадеуша Кошћушка, где је мајсторисање почело половином јуна, рокови су, испоставило се, били амбициозни. Самоуверено су надлежни најавили да ће улице 27. марта и Краљице Марије бити завршене до краја августа, али тамо је тренутно пуно раскопане земље, недовршених инсталација, трамвајских шина које се још постављају... Први асфалт стигао је тек у делу 27. марта, а градски оци су претходних дана на ту тему давали опречне изјаве. Последња каже да ће од данас за саобраћај коначно бити пуштена деоница од Таковске до Станоја Главаша (само пре три дана надлежни су истакли су да ће прво моћи да се користи потез од Станоја Главаша до Старине Новака, а од половине месеца и део од Таковске до Станоја Главаша). Чини се да је 27. марта добила предност у односу на Краљице Марије јер је најављено отварање Палилулске пијаце.

(Фото С. Гуцијан)

Делови обновљеног коловоза, по новим роковима, на потезу од Рузвелтове до Старине Новака требало би да буду отворени тек у октобру. Оправдање надлежних за кашњење јесте то што су се мајстори суочили са знатно компликованијим стањем инсталација. За сада, возачи на овом потезу могу да рачунају на раскрснице са Старине Новака, Таковском и од данас и оном с Булеваром деспота Стефана (у правцима центар – периферија и обратно).

И док се на овој деоници мајстори боре с изненадним ископинама, мајсторисање би ових дана требало да се захукта на још две саобраћајнице.

Прва је Савски трг, чији је почетак обнове најављиван и одлаган више пута. Ова велика обнова која би, за разлику од претходних, требало да траје мање од 200 дана, не би требало да знатно поремети саобраћај јер ће се прво радити будуће саобраћајне траке по ободу трга.

Друга велика реконструкција тиче се проширења Булевара патријарха Павла од Кошутњака до Пере Велимировића.


Коментари33
b141e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

nikola
prazno, sivo i hladno. propustena je velika sansa. zar je ovo najbolje sto smo mogli?
Dragan
Rođen sam u Beogradu i srećan sam da smo konačno dobili trg kakav Beograd zaslužuje.Ko je nostalgičan za asfaltom o koji se saplićete jer nikad nije bio iz jednog dela, prolazeći između prljavih žardinjera ispisanih često grafitima, za fontanom koja obično ne radi, neka da sebi vremena da se navikne na ritam grada koji se uvek menja.Neki će žaliti za prljavom železničkom stanicom ili za ćevapima i miomirisima sa Slavije, a generacije koje dolaze sećaće se svojih sastanaka baš sa ovakvog trga.
Ja
A sta cemo sa saplitanjem na lose postavljene ploce sirom Beograda? I biciklistickom stazom koja je "presecena" autobuskom stanicom (Ruzveltova). Izmedju kocki postavljenih u poslednje dve godine raste trava. Nijedna novouredjena ulica nema kosine ka ivicnjacima, pa se voda sliva celom sirinom i uvek "promasi" kanalizacione otvore. (Ispred jednog buduceg trznog centra, svi odvodi su zatrpani sutom i sljunkom sa gradilista) .Da li ste videli plato ispred Filozofskog...
Препоручујем 25
Marina Ratkovic
Онај топли трг, са дрвећем, цвећем и дрвеним клупама, где су се млади састајали, седели, где су старији одмарали ноге а остали уживали у лепоти, замењен је безличном, хладном и без душе површином која неодољиво подсећа на паркинг за аутобусе. Неописива а скупа штета.
Dragan
Za one koji nikada do sada nisu bili u Beogradu: 30 (trideset) metara od Trga Republike, na platou izmedju njega i Knez Mihajlove od 1987. godine postoji fontana.
arhitekta
Ne znam kome se obracas. Ja sam u Beogradu rodjen (59 god), tu su mi rodjene dve generacije pre, i dve posle mene. Ali, ovako nesto ne pamtim. Ovo je zalosno sta su sebi dali za pravo da nestrucni ljudi urade od Beograda. Ali, vlast je vlast, radi sta hoce i kome hoce, za svoj duuuuboki dzep. Zalosno je i sto ljudi koji iz nekog razloga moraju da klimaju glavom vlasti, pokusavaju da ubede gradjane da je ovako nesto u redu, lepo, isplativo...
Препоручујем 45
Dorotej
Ovo što su uradili (i pritom "oprali" pare) se "sviđa" samo sns uhlebima i poltronima iz drugih vladajućih stranaka jer takva je direktiva.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља