понедељак, 09.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:41

Црногорска Влада и СПЦ траже компромис око верске имовине

уторак, 24.09.2019. у 19:01
(Фото Влада Црне Горе)

ПОДГОРИЦА - Црногорски премијер Душко Марковић и митрополит црногорско-приморски Амфилохије разговарали су о верској имовини.

То је био први такав састанак од када је Влада Црне Горе донела Предлог закона о слободи вероисповести који је Српска православна црква (СПЦ) оштро критиковала и који је изазвао напетост и између Подгорице и Београда.

Кабинет Марковића је навео да је на састанку договорено да се настави дијалог пошто је Венецијанска комисија Савета Европе дала препоруке о предлогу тог закона.

Премијер је казао да Влада поштује Митрополију црногорско-приморску и њене вернике, и да је заједнички интерес да се спроведу препоруке Венецијанске комисије, уз највиши степен консензуса, преноси Бета.

Састанку је присуствовао потпредседник Владе за политички систем, унутрашњу и спољну политику Зоран Пажин који ће у наставку тог дијалога предводити Владин стручни тим за рад на спровођењу препорука Венецијанске комисије.

Владин Предлог закона подразумева да све верске заједнице, међу којима је и Српска православна црква, морају доказати да су пре 1918. године биле власнице црквене имовине, иначе ће им она бити одузета.

И црногорске власти и СПЦ као своју победу тумаче мишљење Венецијанске комисије о предлогу црногорског закона о слободи вероисповести, којим се подржава намера Владе у Подгорици да на савремен начин уреди ту област, али се указује да не сме бити „прекњижавања” верске имовине без одлуке суда.

Влада каже да није ни било планирано да се једнострано одузму цркве и манастири којима у Црној Гори газдује СПЦ, док у Митрополији СПЦ тврде да су спречили „отимање имовине што нису радили чак ни Турци, ни Титови комунисти”.

Реакције званичног Београда поводом предлог црногорског закона су посебно биле оштре на најаву председника Мила Ђукановића да ће обновити Црногорску православну цркву „свидело се то некоме или не”.

Он је казао и да очекује да ће васељенски патријарх признати аутокефалну ЦПЦ јер то своје уверење темељи на ставу да су у православном свету цркве у границама државе, али у Црној Гори није тако. Међутим, васељенски патријарх Вартоломеј му је у писму одговорио да признаје само цркву на чијем је челу митрополит Амфилохије и да неће признати ЦПЦ.


Коментари10
9f90c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dusan T
Ovi Malizijci brzo uce od brace Gega - daj da se dogovorimo kako da podelimo tvoju imovinu. Ako je Amfilohije dovoljno vest, trebalo bi pregovore da prebaci na podelu Milove vile. Ja npr. hocu barem jednu sobu sa kupatilom za sebe. Nisam krao sa Milom, ali to je njegova imovina, pa dakle i meni pripada deo.
nikola andric
(Dodatak 4). I Crna Gora mora da uskladi svoje gradjansko pravo sa evropskim kako bi mogla da postane clan EZ. To naravno vazi i za stvarno i obligaciono pravo koji su najvazniji delovi imovinskog prava. To nije posao za amatere nego pravne strucnjake. U prilozima se vidi da komentatori nemaju pojma o cemu raspravljaju.
Blagota
Nikola, bez obzira na to što ste naveli, Crna Gora ima pravo konfiscirati imovinu narodnih neprijatelja, državljana neprijateljskih zemalja kao i političkih i vjerskih organizacija koje negiraju državu Crnu Goru. Vidi npr. UK u 2. sv. ratu.
Препоручујем 0
nikola andric
(nastavak 3). Sasvim drukcije je pitanje ''nacionalizacije nekretinina'' u javnom intersu. Svaka zemlja osigurava to pravo inace izgradjna infrastrukture, itd. ne bi bila moguca. Ali to bez konsensusa izmedju vlasnika i drzave odlucuje sud. Uslov je placanje trisne cene nekretine vlasniku . To bi , naravno, isto tako vazilo i za Crnu Goru . Ta pitanja su prerogativ zakonodavne vlasti a ne posebnih individua kao ovde izmedju Markovica i Mitroplolita koji ne razlikuju izmedju svojine i imovine.
nikola andric
(Nastavak). Kompleksnost poblema se ne moze obraditi u jednom komentaru. Svojina na stvarima je relatiranje lica i stvari tako da se moraju utvrditi identiteti lica i stvari u ''jedan prema jedan'' relaciji. Iz toga proizilazi da dokazivanje svojine nije jednostavno. U tom smislu je relevantno sta ko mora da dokaze. Drzava u ovom slucjau obrce dokazno pravo tako da se od crkvi trazi dokazivanje svojine (ne imovine). Ali crkve mogu da se pozovu na DRZAVINU pa je drzava duzna da dokaze bolje pravo
nikola andric
Treba razlikovati izmedju ''svojine na stvarima'' (pokretnih i nepokretnih) i ''potrazivanja'' koja pretpostavljaju imovinsku relaciju izmedju odredjenih ''lica'' ( fizickih i pravnih). Zajedno predstavljaju IMOVINU. Ali potrazivanja se ne mogu nacionalizovati odnosno prisvojiti od drzave. Ako abstrahiramo od pokretnih stvari onda ostaju samo nekretnine (zemljiste i zgrade) kao problem. Pravno se drzavina tretira kao ''potpuna titula''. Onaj koji pretendira bolje pravo mora to pravo da dokaze .

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља