понедељак, 11.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:15

„Плава локомотивa” чека обнову

Парна локомотива која је дуж југословенских железница вукла Титов „Плави воз” тренуто самује на колосеку који не води нигде
Аутор: Бранка Васиљевићсреда, 25.09.2019. у 12:12
(Фотографије Б. Васиљевић)

Некада је шпартала југословенским пругама вукући „Плави воз” са Титом у њему. Сада „Плава” локомотива самује на колосеку који не води нигде смештеном између некадашње Главне железничке станице и Поште на Савском тргу. На том месту свечано је постављена за јубилеј – стогодишњицу отварања пруге Београд – Ниш. Овај 135. рођендан дочекала је сама без помпе и свећица. Окружена остацима некадашњег железничког чворишта, затвореном Главном станицом, поштом, радозналцима, мигрантима и сумњивцима који се у вечерњим часовима мотају око ње. Трагови времена већ су видљиви на њеном лицу – рђа увелико нагриза њене поре, а деловање корозије се примети чим јој се приближите.

Tрагови времена и рђе 

Али, како сазнајемо, не би требало да остане у том стању јер је предвиђено да буде обновљена.

– „Плава локомотива” која се налази на платоу између некадашње Главне железничке станице Београд и Поште шест, једна је од првих локомотива која је вукла „Плави воз”. Она припада техничкој збирци Железничког музеја. Њена заштита и рестаурација прописане су Законом о заштити културних добара и подлежу строгим музеолошким прописима. Наше предузеће ће планирати средства за рестаурацију музејских експоната, која ће обухватити и ту локомотиву – кажу у „Железницама Србије” а. д.

Надлежни за обављање и извођење радова на Савском тргу заинтересовани су да се један број локомотива из фонда Железничког музеја, међу којима је и „Плава локомотива”, изложе на том простору, али још није тачно дефинисано које ће то локомотиве бити.

„Политика” је недавно писала да постоје планови да се после обнове зграде Главне железничке станице део некадашњих колосека претвори у својеврсни музеј на отвореном где би биле смештене и неке од ових локомотива. Да ли ће ту бити премештена и „плава” још се не зна.

Парна локомотива нормалног колосека, серије ЈДЖ 11-022, била је на челу „Плавог воза” од 1947. до 1957. године. Југословенске железнице поседовале су укупно 63 овакве локомотиве, а за потребе „Плавог воза” користило се само шест.

Произведена је у фабрици „Маваг”, у Будимпешти, 1947. године. Припада групи брзовозних парних локомотива и достизала је брзину 90 километара на час. Дужина парњаче са тендером је 21,039 метара. Од 1947. до 1978. године прешла је 1.627.087 километара.

Као спомен-обележје, на месту где се данас налази, ова локомотива постављена је 1984. године поводом троструког јубилеја – Стогодишњице пруге Београд–Ниш, тридесетогодишњице радничког самоуправљања ЈЖ и Дана железничара. Парњачу са спомен-плочом свечано је открио Милорад Гроздановић, један од машиновођа „Плавог воза”.


Коментари8
1fd88
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Јелисавчић Слободан
Незнам дали сте приметили податке о овој локомотиви који се налазе на паноу поред локомотиве. Ова плава грдосија је имала снагу од 1.000 коњских снага, а дугачка је 22 метра и тешка неколико десетине тона. Сада татини синови возе луксузне аутомобиле од по 500-600 коњских снага, спакованих у 5 метара дужине и око 2 тоне тежине, а у њима се вози по један "коњ", да не кажем магарац.
Yugocinik
Sta ce gradu koji nema, niti ce vise ikad' i imati, Glavnu zeleznicku stanicu za putnicke vozove bilo kakva lokomotiva?
феликс1956
@Kuda...Ал' ти је виц-к'о лоптин шпиц...
Kuda?
Prikačite kuću cveća i pošaljite u Hrvatsku!
Милош Миленковић
Уштедите паре, - више вреди у старо гвожђе!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља