недеља, 17.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:13

Пола милиона немачких возача тужи „Фолксваген”

Суд у Брунсвику процениће да ли је и колико произвођач из Волфсбурга „починио штету” продајом милиона возила с лажираним показатељима загађивања и потрошње горива
Аутор: Тања Вујићуторак, 01.10.2019. у 19:30
Ангела Меркел у „Фолксвагеновом” електричном аутомобилу (Фото ЕПА-ЕФЕ/Sasha Steinbach)

Немачки ауто-џин „Фолксваген” из Волфсбурга од јуче је на оптуженичкој клупи пред судом у Брунсвику, четири године од избијања „Дизелгејта”, великог скандала аутомобилске индустрије најпре разоткривеног с оне стране Атлантског океана.

Више од 400.000 власника „Фолксвагенових” возила у Немачкој – предвођених заступницима Удружења потрошача – поднело је заједничку тужбу против фирме која је годинама на домаће тржиште испоручивала аутомобиле и камионете с фризираним екомерним инструментима и лажираним показатељима потрошње горива. Истовремено, још око 100.000 немачких купаца „Фолксвагенових” возила спремило је појединачне тужбе (с јавно непрецизираним одштетним захтевом) против компаније основане у време нацистичког Рајха која данас слови за највећег немачког послодавца (286.000 запослених, уз још око 70.000 радника у погонима у другим земљама). Судски процес у Брунсвику могао би потрајати годинама, проценио је јуче лондонски „Фајненшел тајмс”.

Брука је у септембру 2015. године прво пукла када је америчка Агенција за заштиту животне средине (ЕПА), након заједничке истраге с Калифорнијским ваздухопловним одбором, обнародовала налаз да „Фолксвагенова” возила приликом лабораторијских еко-тестирања приказују и до 40 пута мању емисију штетних гасова него приликом друмске вожње.

Након иницијалног порицања ових налаза, „Фолксваген” је признао да је од 2009. године у возила намењена америчком тржишту уграђивао специјалну софтвер варалицу са задатком да лажира лабораторијска еко-тестирања. Само у 2014. години „Фолксваген” је у САД продао око 336.000 возила с таквим „намештеним алгоритмом”.

„’Фолксваген’ је угрозио здравље јавности, од њих смо очекивали боље”, оценила је у то време Синтија Џајлс, заменик управника ЕПА. Са тог становишта, званични Вашингтон је почетком 2016. године најавио да ће „САД искористити сва правна средства против ’Фолксвагена’ да надокнади штету због кршења америчких закона о чистом ваздуху”. Ова фирма, која је одмах по откривању масовне „еко-преваре” на америчком тржишту у јесен 2015. оставила с стране скромних 6,5 милијарди долара за евентуалне будуће одштетне захтеве, суочила се већ почетком 2016. са могућим захтевима за компензацију у висини од 90 милијарди долара, пренела је агенција Блумберг. Након лета тешких преговора између „Фолксвагена” и америчких власти, надлежни суд у САД наложио је немачкој ауто-фирми да власницима „еко-фризираних” возила укупно исплати 15 милијарди долара одштете, натеравши фирму из Волфсбурга да сваком ко је од 2009. године у САД пазарио њено возило исплати од пет до десет хиљада долара; што због набавке возила која, након што су разоткривена као загађивачи, више не смеју да изађу на америчке друмове, што зато што као половна више не могу да се продају ни будзашто.

У међувремену, „Фолксваген” је признао да је током година „еко-лажу” уградио у око 11 милиона дизел-возила широм света, као и да је само у Европи продао око 800.000 возила (међу њима и бензинаца и дизелаша) која троше више горива него што тврди њихов произвођач. Другим речима, испуштају у атмосферу далеко више угљен-диоксида него што се то да наслутити у „Фолксвагеновим” рекламама. У незапамћеном скандалу, Берлин је прогутао горку пилулу кад се сазнало да је „Фолксваген” годинама масовно варао и код куће.

„Алгоритмска варалица уграђена је у 2,8 милиона ’Фолксвагенових’ возила у Немачкој”, саопштио је с јесени 2015. године Александер Добринт, ондашњи министар транспорта Немачке.

Колико новца треба евентуално да очекују немачки купци „Фолксвагенових” возила због пазара домаће аутомобилске „мачке у џаку”, која, као и фирма, свакодневно само губи вредност, било вожена или паркирана као „шкарт”?

Суд у Брунсвику оценио је јуче да има места судском разматрању масовног тужбеног захтева, али да ће његови подносиоци имати „пуне руке посла да докажу да им је ’Фолксваген’ лично начинио штету”, пренеле су агенције.

Правном заступнику 400.000 тужилаца „Фолксвагена” – Удружењу за заштиту потрошача Немачке и адвокатима фирме из Волфсбурга – судија Михаел Неф поручио је јуче да размотре вансудско поравнање. Такво поравнање је „врло тешко, али је могуће”, нагласио је судија Неф.

Тешко је замислити такво поравнање, одсекли су јуче представници „Фолксвагена” пред судом у Брунсвику.

„Фолксваген” је од избијања „Дизелгејта” изгубио више од 40 одсто вредности, док је на одштетне захтеве широм света већ дао око 30 милијарди евра.


Коментари6
e6406
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

islam hajrudin
Nikad vise VW u moju garazu.Sest sedmica mi auto sedi na ovlascenom VW servisu I ceka da bude vracen u vozno stanje,pod vw garancijom ,a delovi su na tzv."back order". Prvi put cuo za takvo nesto.
Jovan Milic
Afera je otkrivena bas u trenutku kada su nemci odbili da u svojoj zemlji postave americki raketni stit od Irana (citaj Rusije). Slucajna koincidencija u tajmingu?
Dusan
SAD decenijama ne mogu da pariraju proizvođačima automobila u Nemačkoj. Preko Tesle napokon vode u novoj eri automobila i baš u tom trenutku se otkriva da VW vara.
Nemanja
SAD ne mogu zajedno sa Nemcima da pariraju Japancima i Koreancima jer su i jedni i drugi kvalitetom i cenom daleko ispod. Kvalitet im je mnogo losiji od japanskih automobila a cena je visa kada su u pitanju korejska vozila dok je po meni opet kvalitet na strani kosookih. Folksvagen grupacija je sve vise razocarenje i u sve vecim je problemima, dok su Ameri odavno na vestackom disanju sto se tice njihove auto industrije.
Препоручујем 4
лтеле
дошло је тог момента, у садашњости, хоћете ли да се возите сами или нећете, мотори са унутрашњим сагоревањем фосилних горива више немају шта да понуде, алтернативе нема а да је економски исплатива, или да загађујемо и уживамо, или да користимо масовни транспорт, у Србији тога нема. ово су политичке и правне смицалице, циничне, а о правој заштити природе ни говора .
Z Vukotic
Nisu ni japanci sto su nekad bili jer se gomila jeftinijih modela nepravi u Japanu a koreanci su samo slaba kopija Japanaca
Препоручујем 2

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља