понедељак, 21.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 30.05.2008. у 22:00 Јасна Петровић

Пречи буџет од инфлације

Гориво се на пумпама у Србији од јуче продаје по новим, знатно вишим ценама. Упросеку за око 7,5 динара по литру, после чега је бензин увелико „прешишао” стотку и точи се за 108,13 динара. Иако се очекивало да ће држава корекцијом акциза и пореза за неки динар смањити захватања у цени горива, влада је одлуком да гориво поскупи за цео износ послала поруку да су јојпуњење и стабилност буџета далеко важнијии од тогаколика ће бити инфлација и од новчаника грађана.

Калкулације су показале, потврдило је Министарство финансија, да ће ово поскупљење горива у занемарљивом проценту утицати на раст цена на мало свега за 0,68 одсто, а да би смањење акциза од око шест динара смањило прилив у буџет за целих 10 милијарди. Међутим, не треба губити из вида чињеницу да је само током маја гориво у Србији поскупело за више од 10 динара и да ће се тои директно и индиректно тек одразити на инфлацију.

Пошто је, дакле, влада јасно рекла да неће да ризикује и прави дефицит у буџету, према најавама Предрага Бубала, министра трговине и услуга, озбиљно размишља да преиспита може ли да „штрпне” нешто на другој страни. У овом случају од НИС-а и то кроз смањење цене рафинеријске прераде.

Трошкови рафинеријске прераде у малопродајној цени горива учествују са свега три одсто, што практично значи да од 108,13 динара, колико кошта литар бензина, НИС-у иде 3,24 динара! Имајући то у виду, потврђују у овој компанији, простора за смањење нема, јер би у супротном озбиљно било доведено у питање њено пословање.

Произвођачку цену, коју ће техничка влада такође ставити под лупу одређује држава, и то пошто од малопродајне цене одбије акцизе и порезе.У овом часу нова произвођачка цена бензина износи 50,73 динара, док за дизеле у зависности од врсте иде од 55,72 до 63,35 динара. Она се увећава за износ акцизе и трошкова промета од пет динара, па се на тај збир обрачунава порез на додату вредност (ПДВ) од 18 процената. Акциза на произвођачку цену бензина износи 35,91 динар, а на дизеле 19,1. На наведену основицу ПДВ за бензине износи 16,49 а за дизеле, у зависности од врсте, од 14,69 до 15,74 динара.

Када се све то сабере, долази се до малопродајне цене горива.

У Србији се годишње преради четири милиона тона нафте. Подаци говоре да се скоро трећина буџета пуни од државних дажбина на гориво. Иван Николић, сарадник Билтена макроекономске анализе и трендови, каже за „Политику” да ће последње поскупљење горива у великој мери погурати инфлацију, која ће највероватније до краја године бити двоцифрена. Он сматра да је држава сада могла да смањи захватања у цени горива, јер је, закључно са априлом, имала суфицит у буџету од око 6,8 милијарди, а вишка пара је било и током прошле године.

Тешко је очекивати, каже он, да ће оваквим растом цена инфлација у другој половини године посустати. Да се држава сада одрекла својих захватањау цени деривата, послала би добру поруку јавности – да је спремна да заузда инфлацију. Међутим, она то није учинила, каже Николић. Разлог више да држава заштити буџет грађана је и што је приход по основу ПДВ-асада знатно виши, па одрицање баремод дела акциза не би драстично угрозило државну касу.

У Србији се прерађује уралска нафта, чији је просечна цена у мајубила око 116,42 долара, док је америчка нафта нешто скупља, око 121,30 долара за барел. Иако је нешто лошијег квалитета, уралска нафта готово у стопу прати раст цена америчке нафте. Будућида је технологија у домаћим рафинеријама застарела и прилагођена управо преради руске нафте, она се код нас једино увози.

Најаве да би доласком новог власника „Гаспромњефта” на чело НИС-а могло доћи до формирања нешто конкурентнијих цена на пумпама, зато што овај гигант има своје резерве нафте, остају само у домену шарене лаже. Јер, управо је Дмитриј Малишев, челни човек „Гаспромњефта”, потврдио да руска компанија долази у Србију да тржишно послује.

Коментари1
450e8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Aleksandar
Sva ta poskupljenja su možda i razumljiva za neki evropski standard ali mi smo gospodo daleko od toga. Jeste da sada imamo benzin na pumpama ali vrlo je lako da se ponovo vratimo na ulice. Ajmo sada akcize goriva na stranu, kolike su akcize na GAS kod nas a kolike su u evropi? Zašto to niko i nigde ne spominje. E tu je najveća pljačka vozača !

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља