четвртак, 14.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:44

Спор „Ербаса” и „Боинга” – предворје нових трговинских ратова

После одлуке СТО да да за право америчком произвођачу авиона, Вашингтон увео нове царине за европске производе
Аутор: Тања Вујићпетак, 04.10.2019. у 22:00
„Боингови” авиони на аеродрому у Чикагу (Фото EPA-EFE/Matt Campbell)

Сједињене Државе и ЕУ ушле су ове седмице у нову, заоштренију фазу трансатлантских трговинских односа, након објаве Вашингтона да ће колико 18. октобра завести нови режим царина на робу увезену из Европе у вредности од око 7,5 милијарди долара. Америчка одлука да најави нове намете Европљанима уследила је након објављивања пресуде арбитражног тела Светске трговинске организације (СТО) у 15 година дугој парници „Боинга” против „Ербаса”. Наиме, колико у среду, арбитража СТО (са седиштем у Женеви), проценила је да САД имају право да ЕУ разрежу нове увозне тарифе (на широку палету роба), зато што је Европа годинама „незаконито дотирала ’Ербас’”.

Колико од 18. октобра, европски авиони на америчком тржишту поскупеће за 10 одсто, док ће истог дана с оне стране Атлантика 25 одсто постати скупљи ирски и шкотски виски, џемпери од кашмира, британска постељина, алатке, свињетина, разноразни сиреви, јогурт, путер, сушено воће. Већина европских производа на удару нових америчких царина пореклом је иначе из четири државе – носилаца производње Ербаса.

„Ово је велика победа за САД”, истакао је амерички председник Доналд Трамп након објављивања одлуке арбитраже СТО.

Европљани истовремено, не крију горчину.

„Америчка одлука је кратковида и контрапродуктивна, донеће штету бизнису и грађанима са обе стране Атлантика, оштетиће ланце снабдевања глобалне авио-индустрије у деликатним временима”, оценила је Сесилија Малмстрем, одлазећи ЕУ комесар за трговину.

Малмстремова при том није прецизирала на шта тачно мисли под  „деликатним временима”.

Иначе, завршна фаза баснословног парничења „Боинга” и „Ербаса” одвија се у тренутку када два глобално доминантна произвођача цивилних авиона управо добијају озбиљног конкурента у кинеском „Комаку” (Кинеска корпорација за производњу комерцијалних авиона). Колико до краја године „Комак” планира да почне с изградњом првих широкотрупних C-919 авиона, који су директна конкуренција „Боинговом” 737 макс-8 и „Ербасу” 320, пренело је Блумберг.

У међувремену, судско прегањање два западна тандема: Вашингтон–Боинг и Брисел–Ербас, далеко је од завршетка.

Наиме, колико 2004. године, иза америчке тужбе Светској трговинској организацији против ЕУ и „Ербаса” (уследила пошто је број наруџбина за авионе из Тулуза премашио број наручених у Чикагу) и Европљани су пресавили табак. Уследила је идентична тужба ЕУ против Америке и „Боинга” пред Светском трговинском организацијом. Вашингтон је свакојако дотирао „Боинг”, тврде већ 15 година Европљани. Будући да су овом спору САД прве поднеле тужбу, прве су и добиле пресуду ове седмице. Пресуда СТО по тужбеном захтеву ЕУ – према званичним проценама – очекује се „негде почетком идуће године”. У ишчекивању те пресуде СТО, Европљани су већ саставили подужи списак америчких роба (у вредности од око 20 милијарди евра) које планирају да додатно царине чим стигле одлука арбитраже из Женеве.

Како ствари сада стоје, та пресуда, по тужби „ЕУ–Ербас” против тима „САД–Боинг”, и није сасвим извесна.

Наиме, колико 10. децембра ове године, трочлано апелационо тело СТО престаће са радом уколико два нова кандидата у међувремену не буду именована и постављена. У међувремену, САД су блокирале покушаје ЕУ да обнови састав апелационог тела СТО, наводи портал „Јуроактив” из Брисела. По мишљењу Вашингтона, Светска трговинска организација је зрела за озбиљне реформе, међу којима одабир чланова апелационог тела, као и опсег његових овлашћења, представља тек једну од ставки.

Поводом мандата СТО и апелационог тела, Европљани су у међувремену већ на ногама.

„Светска трговинска организација је у критичној ситуацији”, оценио је Виле Скинари, фински министар за развој и трговину након недавне европске дебате у Хелсинкију о тој теми.

Неизвесни исход спора „САД и Боинг” против „ЕУ и Ербаса” отвара нови фронт глобалних трговинских неизвесности.


Коментари7
38343
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Zeljko Adzic
Ovo je povrsinski konflikt koji dokazuje dubinski nakaradni sistem gde velike kompanije svetskog renomea ucenjuju drzave placajuci manje poreze.Liberalni KAPITAL je srusio sve granice koje mu stoje na realizaciji profita...i opet ne valja.Zasto?Pa jednostavno iz razloga sto uplate njihovog poreza drzavama gde im je centrala su simbolicne i ne u duhu zakona...a budzet mora biti popunjen da bi drzava funkcionisala...dakle na ledja srednje klase.Pogledajte uplate poreza Boinga Americi...
Joca Dobric
Nastavak I prosirenje zapadne epidemije -ludog straha - od smanjenja I gubljenja moci snage uticaja kapitala bogatstva ,, raniji lagani simptomi pretvorili su se u ozbiljne more I akutno stanje koje se prosiruje na zapadne saveznike , ocito da pomoci nema ,,
Dragan Pik-lon
Evropa se ponasa kao nezrelo deriste.Prvo je nasela na Americku foru izolovanja(sankcije)Rusiji da bi sad njoj SAD-ve uvele sankcije.To jest poskupljenja taksi na robu od 7,5 milijardi Dolara samo za 18. oktombar.Dok tu imamo i starih taksi,tako da ni sveti Petar ne moze izracunati koliko ce to kostati Evropu.Ako se ovaj trend nastavi Evropa je ta koja ide u izolaciju a ne SAD-ve.To je posledica evropskog konfederativnog sistema koji ne moze da se nosi sa federalnim sisremom u SAD-ma.
Зоран Маторац
Главни задатак сваке владе је да својим највећим компанијама обезбеди посао и тржиште. Власници банака и највећих компанија креирају политику својих представника који се зову "влада". Они одлучују да ли негде треба да се зарати, сруши неки непоћудни председник, растури нека држава... У основи свега је пљачка туђег богатства и освајање трговачких путева. Уништавање конкуренције је само један од појавних облика те политике.
Rade
Erbas je "cedo" EU protekcionizma od koga najvise koristi imaju Francuzi kao uostlom i mnogo cemu drugome. Francuska poljoprivreda je totalno neefikasna i bi bila mrtva da nije zastitnog kisobrana EU (izvrsna Kalifornijska vina i Americke sireve je nemoguce naci u EU bas zbog Francuza). Dodatno Franuska spoljna politika je u mnogome i EU spoljna politika i mnogo toga sto nam je 90-tih doslo iz Evrope je "kuvano" u "Quai d'Orsay" (Francusko ministarsvo unutrasnjih poslova).
Nidza
O čemu pričamo o odličnim sirevima i vinima iz Kalifornije ? Francuska vina i sirevi su bez premca u svetu. Oni su no 1 to bar svako ko je imao prilike da pije “izvrsna” Kalifornijska vina zna vrlo dobro. Ovakvi komentari nemaju veze sa realnošću ...
Препоручујем 13
gari
Da živiš u USA ne bi se nalupavao o "izvrsnim" američkim vinima i sirevima... Da nije Evropskih vina i sireva, ovde u usa, bi se pilo samo kalifornijsko vino i jeo čedar sir !!!! Amerikanci su izmislili "protekcionizam" i "globalizaciju" i sad im se to obilo o glavu, pa misle da će nekim carinama i porezima da se vade iz "bule"!?!? Sve su " autsorsovali" u Indiju, Mexiko, Aziju, Latinsku Ameriku... jer im je jeftinije, kompanije imaju veću dobit...
Препоручујем 23

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља