четвртак, 14.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:44

Саобраћај будућности је више од тротинета на струју

На иницијативе да се домаћи научни и истраживачки потенцијал ангажује на развијању електричних и аутономних возила држава још не одговара подршком високог напона
Аутор: Дарко Пејовићнедеља, 13.10.2019. у 20:00
Електрични минибус „врабац” у пешачкој зони Београда (Фото Н. Марјановић)

Од свих електричних превозних средстава, која последњих деценија освајају планету, Срби су једино масовно прихватили – тротинет. Возила на струју још су далеко од мере просечног џепа Теслиног народа, па таквих четвороточкаша има једва двестотинак у нашој земљи. Ипак, то није разлог да се „правимо мртви” пред овим изданком саобраћаја будућности, који обрће значајан капитал, упошљава велики број радника и мобилише разнородан научни и технички потенцијал. Управо тако су резоновали и оснивачи Националне асоцијације аутономних и електричних возила (НААЕВ), када су пре три године кренули у мисију популарисања „електрификованог” саобраћаја и агитовања какве све научноистраживачке и еколошке добробити он доноси.

– Аутомобилска индустрија је у фази историјског престројавања. Наша земља има капацитет знања да допринесе том процесу, али је нужна финансијска и организациона помоћ државе – каже Иван Вуловић, председник Управног одбора НААЕВ-а, непрофитне организације, која је, осим десетак партнерских високотехнолошких компанија, успела да уговорно интегрише и 12 најзначајнијих техничких факултета и института из Београда, Новог Сада, Ниша и Крагујевца.

Показало се, међутим, да је најтежи корак подстакнути државу да се ухвати у саобраћајно струјно коло. Пре тачно годину дана, НААЕВ и Удружење инжењера електротехнике формулисали су Програм за електромобилност у 10 тачака, а Влади Србије предложили да формира радну групу за развој и употребу електричних возила и пратеће инфраструктуре, као и за доношење законске регулативе у овој области. Иницијатива је начелно прихваћена, али је у реализацији дошло до „пада напона”.

– Изгубили смо годину која је могла да се искористи за прављење акционих планова, студија оправданости и дела техничке документације. Технолошке револуције се данас одигравају брже него икада, па је изгубљена година знатан заостатак. У возу будућности још има места, али она не чекају на нас, морамо да их заузмемо пре других – наглашава Вуловић.

А пример ефикасног садејства државе и научне заједнице нам је надохват руке – у Мађарској. Тамо се, у организацији НААЕВ-а, недавно запутила експедиција од 16 стручњака наших техничких факултета и представника Министарстава саобраћаја и инфраструктуре. Циљ је био Залагерсег, инжењерски „дизниленд” површине 265 хектара, смештен 220 километара југозападно од Будимпеште. Реч је о огромном полигону за тестирање иновација саобраћаја будућности и испитивања могућности 5Г мреже у управљању аутономним, тј. возилима без возача. Пројектима руководи „Зала кластер”, који чине мађарски привредници, индустрија и научници.

– У ову футуристичку оазу Мађарска држава је од 2016. уложила 150 милиона евра, а инвестираће и убудуће. Не само да би одржала конкурентну понуду услуга највећим играчима ауто-индустрије већ и да би унапређивала властите истраживачке потенцијале – наглашава Вуловић, додајући да је посета завршена потписивањем меморандума о разумевању између НААЕВ-а и „Зала кластера”, што је темељ даље билатералне и мултинационалне сарадње.

У НААЕВ-у су уверени да је наша научноистраживачка заједница способна и за више од гостовања у међународним пројектима, али јој је за утакмице на домаћем терену потребан „национални стадион”. У конкретном случају, био би то „5Г истраживачко-развојни и тест центар за аутономна возила и дронове”. Иницијатива за такав подухват предата је почетком јула премијерки Ани Брнабић, а потписници су, осим НААЕВ-а, Академија инжењерских наука и Удружење инжењера електротехнике. Град Ниш је исказао заинтересованост да обезбеди одговарајућу локацију а, како је наведено у образложењу иницијативе, пројекат би у наредних 10 година ангажовао више од 10.000 инжењера и доктора наука. Био би то полигон за тестирање иновативних производа и услуга, с потенцијалом за стратешко повезивање са светским технолошким гигантима. И, што је посебно наглашено, „овим подухватом бисмо демонстрирали одлучност државе и друштва да останемо релевантни на научној сцени Европе и света”.

На одговор из кабинета председнице Владе се још чека. А места у возу будућности се сваким даном попуњавају...

Врабац и електромобилно пролеће

Шта стоји на путу остварења визије НААЕВ-а да на путевима Србије до краја 2022. буде барем 2.500 електричних возила, а у градовима и дуж друмова 250 пуњача за њихове батерије? Главна препона је цена – таква возила су 50 одсто скупља од истих класичних модела. Та препрека би се могла прескочити применом модела какав користи Хрватска, где државне субвенције иду и до 35 одсто цене возила. Развијена мрежа пуњача је такође битна компонента подстицаја за потенцијалне купце, а ту су и друге погодности, попут резервисаних паркинг-места, вожња жутом траком у градовима, могућност уласка у централне градске зоне. Електровозила јавног превоза нарочито су пожељна у градовима који су погођени загађењем. Позитиван пример те врсте је „Врабац сервис”, односно три електрична минибуса који саобраћају у пешачкој зони Београда. Наравно, три врапца не чине електромобилно пролеће...


Коментари13
bfc2b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Selo
drugi zakon termodinamike ko izigra taj je genie...Do tad jos jedan blok Termoelektrane praviti ili nuklearku. I vozajte se onda na struju do mile volje uz sve erkondisn da duva ladno.
тетак
овдје имамо два проблема. да би се могла масовно употребљавати мала електрична средства превоза МОРА се за исте обезбедити физичке одвојене стазе у које је онемогућено улазак моторних возила. У противном имаћемо покољ. Други проблем је што нема повластица за куповину електричних возила. Не само материјалних већ и техничких као што су привилеговани паркинзи у центру и слично...нешто се мора урадити ако се жели популаризовати.
dušan
Prilično smo daleko od Tesle i njegove vizije. Automobil sa višefaznim motorom je moguć ! Radi BEZ BATERIJA ! Napaja se bežično (elekrtomagnetskim radio-talasima ) . Međutim još se nije rodio taj koji zna kako da 'zabrani' besplatno korišćenje talasa .
milan
FIAT se u Kragujevcu polako gasi a mi razmisljamo i zamisljamo elektricne automobile.. Pravili smo mi i helikoptere u Aeroinzinjeringu na Novom Beogradu. Otisli su milioni maraka koje su tvorci utopije o srpskom helikopteru odneli. Treba biti obazriv u prezentaciji naucnih dostignuca, Novac je osnova svih naucnih istrazivanja ali i lopova.
Боривоје Банковић
Аероинжињеринг је био изузетно успешна грађевинска пројектантска фирма чији је директор био Милутин Мркоњић. Средином деведесетих га је преузела "компанија" Браћа Карић и одвела у стечај. За бетонски хеликоптер стварно нисам чуо, али ако ви кажете...
Препоручујем 4
Milan
Danadnji tehnicki razvoj u svim oblastima je toliko brz da se u njemu ne mogu snaci ni strucnjaci.U velikim evropskim gradovima masovno se ukidaju trake za automobile i prave biciklisticke.Mercedes i Audi vec proizvode elektricne rolere,sto ukazuje na to ce ova prevozna sredstva osvojiti pobedu.Predvidja se ,da ce se u gradovima koristiti roleri do 8km,te su i projektovani da idu 25 do 30 km sa jdnim punjenjem.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља