четвртак, 21.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:00
ПОРОДИЧНИ ЛЕКАР

Не доручкују само лењи

Први јутарњи оброк не захтева више од 10 минута времена, а корист за здравље је велика
Аутор: Андријана Цветићанинпонедељак, 14.10.2019. у 08:00
(Фото Пиксабеј)

„Доручак је важан. Не мора да се седа за трпезу одмах по устајању, може да се једе сат, два од буђења, након што се мало расанимо, али се никако не сме прескакати први јутарњи оброк.”

Овако гласи савет Ане Тодоровић, нутриционисте и специјалисте јавног здравља.

Она објашњава да се тело на најбољи начин енергијом, која је потребна за читав дан, снабдева управо у јутарњим сатима. Тада организам најбоље „усваја” све нутритивне материје: угљене хидрате, беланчевине, масти, витамине.

Нажалост, одавно је обедовање пре изласка из куће постало ретка појава. Купује се у првој пекари, нешто грицне у превозу. Све је више и оних којима је први оброк тек у поподневним сатима. Тада, не може да се контролише апетит, нити количина унете хране, јер је прескочен доручак.

Као један од кључних разлога зашто се све већи број особа одриче доручка Ана Тодоровић наводи лењост и лошу организованост. Говорећи на недавном панелу о здравим навикама у исхрани, у организацији највећег трговинског ланца, саговорница Магазина је подсетила да се доручак прескаче или, што је још погубније, замењује кафом, чајем и оним што је апсолутно неприхватљиво и најштетније – цигаретама.

Решење је у малим и лаким променама. Довољно је увести мало реда и организације у живот.

– Најбоље је унапред, вече пре, испланирати шта ћете сутра јести. Направи се план, обезбеде намирнице, чак може и да се спреми јутарњи оброк пред спавање и да се на то не потрошити више од десетак минута.

Избор може да буде овсена каша с додацима семенки и воћа које ћете оставити у фрижидеру. Тако може да се припреми и укусан сендвич са здравим хлебом, здравим сирним намазом, кувано јаје, качамак, проја у домаћој радиности, пита са спанаћем од хељдиних кора.

На тај начин се не ремети рутина разбуђивања, а себи обезбеђујемо важан јутарњи оброк.

РЕЧ СТРУЧЊАКА: Ана Тодоровић, нутрициониста

Калоричнији оброк за хладне дане

Ана Тодоровић, нутрициониста и специјалиста јавног здравља
(Фото приватна архива)

Доручак морамо да прилагодимо и годишњем добу. Лагани доручак у виду јабуке или банане није идеалан за зимске дане. Разликује се доручак који нам је потребан када је напољу хладно или топло време.

Поготово сада када следи период у коме је потребно јачати имунитет и обезбедити телу све што му је потребно за терморегулацију. Да не буде хладно и да задовољи енергетске потребе одраслој особи онда неће бити довољна једна воћка – указује Ана Тодоровић, нутрициониста и специјалиста јавног здравља.

Наравно, не би требало претеривати с јачим доручком, какви су се припремали пре више деценија, на нашим просторима. Нешто пржено, велике количине меса и месних прерађевина у хладним данима могу да буду на столу, али само повремено. Јачи доручак није забрањен, али не би га требало примењивати свакодневно. Препорука нутрициониста је да се то једе само онда када ће особа имати интензиван радни дан, с пуно физичке активности током које ће се енергетски расходовати све унето на почетку дана. Такви оброци су имали смисла када су људи радили на њивама, у фабрикама. Сада када смо више у колима, у превозу, седимо у канцеларијама, онда му се губи значај. Јак јутарњи оброк је извор масниће, трансмасти, холестерола, што није препоручљиво да се једе свакодневно, нарочито пржено.

Узор деци

С шољом кафе у руци и цигаром, уз повике да дођу и доручкују – родитељ никада неће постићи да малишан изгради навику да чим устне седа за сто.

Деца уче на основу примера који гледају. Ако родитељи имају навику да доручкују на почетку радног дана, следиће је и деца. Важно је да, још док су у вртићу, малишани не праве прекиде током викенда и следе ритам обеда на који су навикли с вршњацима. Школска деца су ујутру дремљива, мало спорија и тада може да се јави проблем с редовним доручком. Често први оброк имају око 10 сати, када је у ствари време ужине.

– Поражавајуће је што тада најчешће посежу за чипсом, другим нездравим грицкалицама, газираним напицима. Зато је заиста потребно водити рачуна, спремати деци здраве оброке и за школу – сматра нутрициониста Ана Тодоровић.

Здрав мусли

Мусли је оброк од житаричних пахуљица и сушеног и свежег воћа размућених у води, млеку, јогурту. Ако се купују индустријска паковања, требало би водити рачуна о додатим шећерима јер често садрже велике количине шећера: ефекат који производе на организам не разликује се од оног када поједемо слаткиш. Зато је важно или бирати производе с декларацијом и информисати се колико додатог шећера садрже или сами правити мусли од јечмених, овсених пахуљица са семенкама, воћем према личном укусу.


Коментари3
dc269
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Владан
Медицина, па и ови курсисти нутриционисти, је у функцији индустрије хране и индустрије лекова. Наручују се истраживања која величају ове индустрије отрова. Да ли сте прочитали икада да новине пишу ко је наручио фамозна истраживања разних института. Зато вам медицина неће дати одговор на ово питање већ ваш здрав разум. То значи да се окренемо храни која има алкални ефекат у телу, спавамо 8 сати (деца 10-12), рекреативно бавимо спортом, оставимо пушење, алкохол и дрогу и ето здравља.
Божидар
Чудно! Нисам лењ али једном месечно прескочим доручак, онда истог дана прескочим ручак а потом и вечеру. Тог дана прескочим све осим воде. Онда једем следећег дана. Доктора углавном и не познајем! Доктори и болести нису моја тема!
Иван
Аутофагија (процес поновне употребе делова ћелије) се управо стимулише када човек не једе одређено време. Представља једну од тема истраживања у медицини и све се више сазнаје о предностима овог ћелијског процеса. Наравно болест варира од човека до човека, али здраве навике су кључне за свакога.
Препоручујем 10

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља