среда, 20.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:07

Претече данашњих таксија

понедељак, 21.10.2019. у 12:57
(Фотодокументација „Политике”)

Претходници данашњих таксија били су фијакери. Први фијакери по „европском изгледу” на београдским улицама појавили су се после Српско-турског рата. А да је и тада било Београђана незадовољних њиховим услугама, потврђује писмо извесног Михајла Р. Барјактаревића, од 3. јула 1889. године:

„Управи вароши Београда

Јуче око 6 сати по подне, узео сам фијакер Бр. 59 и сео са још два друга да нас у виноград вози. Фијакер сам узео код Војне академије и возио нас је до иза фабрике монопола дувана, до места где се сада подиже фабрика за ’жигице’. За време вожње која је трајала 4-5 минута, кочијаш је јурио тако да умало није поломио и кола и нас. Када смо дошли до реченог места, уместо да нас вози лево друмом куда смо хтели у виноград, он је једнако јурио даље путем који води Обреновцу. На моје опомене да стане, он је једнако јурио даље путем вичући ’Сад је радикална влада, сад ја возим како ја хоћу а не како господа хоће’. На то ми смо поискакали из кола, а он је стао и тражио нам је за вожњу три динара, што сам му одмах и платио.

Овај фијакериста је био мртав пијан, псовао нас је најпогрднијим речима, одвезао нас куд нисмо хтели и за 4-5 минута по његовом ћефу и вожње три динара наплатио.

Достављајући ову неуредност фијакеристе Управи, част ми је замолити да га на одговор узме и за ово недело законској казни подвргне.”

Управа вароши је дотичног казнила и донела је 1889. године наредбу на вожњу фијакера. Према тим наредбама „фијакеристи су морали да имају уверење о примењивању прописане таксе за вожњу, истакнуте нумере фијакера причвршћене на прописаном месту, као и да у реду, један за другим, стоје на фијакерским станицама и уљудно се обраћају онима који траже вожњу, а никако да их силом вуку у фијакер, посебно да воде рачуна да се не вози великом брзином, нити највећим касом и да се држе десном страном улице – како би се свакојаке несреће избегле”.

Слободан Т. Петровић,
Кладово


Коментари3
f6658
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Боривоје Банковић
Шта ли би гос'н Михајло рекао кад би знао да кочијашки манири и даље живе међу Србима? Да су савремени кочијаши и даље бахати у саобраћају и неваспитани према клијентима и да је влада и сада радикална, мада без беџа, и да их пушта да раде шта им се свиђа...
Siniša Stojčić
Znači, nikakve razlike od današnjih taksista
Stevo
Imali smo dobar zalet, izgleda, ali nismo naucili da letimo.U ovoj zemlji nesto se i promenilo, nema fijakera, ali su primitivizam, sklonost prevari i nevaspitanost najprisutniji zacini u zaprski srbske corbe!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља