среда, 20.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:29

Стари савски мост је део историје Београда

уторак, 22.10.2019. у 14:42
(Фото А. Васиљевић)

Ускоро, 20. октобра, навршиће се 75 година од ослобођења Београда. Овај значајан јубилеј треба достојно обележити и сачувати за младе генерације сећање на дане када су јединице Народноослободилачке војске Југославије уз помоћ јединица Црвене армије ослободиле нашу престоницу од окупатора. Међутим, у најави је нешто што ће оскрнавити овај јубилеј. У среду, 9. октобра, „Политика” је на страни 15 објавила текст „Стари савски мост – скулптура или мост”. У тексту се наводи да ће градска власт да распише анкету, како би грађани одлучили да ли ће трамвајски мост да буде пресељен у Блок 70, или да буде монтиран у парку Ушће. Дакле, очигледно је да градска власт страхује од тога да распише референдум на којем би грађани Београда одлучили да ли да Стари савски мост остане на свом месту.

Већ дуже време води се полемика око овог моста. Наводно, саобраћај преко моста ствара велику буку, а то би сметало станарима „Београда на води”. Јављали су се грађевински инжењери, противећи се премештању моста, наводећи могућност смањења буке реконструкцијом, што јесте изводљиво. Али, потајно се прича да је разлог премештања тај што се мост не уклапа у амбијент „Београда на води”. Подсетићу да у далеком Сиднеју постоји један мост у близини велелепне сиднејске опере. Сличан је нашем старом савском мосту, јер је исто „гвожђушина”. Међутим, никоме није пало на памет да уклања тај мост због тога што се својим изгледом не би уклопио у амбијент опере и њене околине. Тај мост је чак и симбол овог аустралијског града.

Стари савски мост су подигли Немци током окупације 1942. године, за своје потребе. Било је разлога да се после ослобођења овај мост сруши, само зато што га је изградио окупатор и да се уместо њега изгради нови. У борбама за ослобођење Београда, 20. октобра 1944. године, Немци су приликом повлачења минирали мост, али га је спасио учитељ Миладин Зарић. Стари учитељ је пресекао детонаторску жицу која је била упаљена и омогућио даљи продор јединицама Народноослободилачке војске Југославије и Црвене армије, како би се окупатор протерао.

Дакле, од окупатора нам остаде мост за наше потребе. Почетком осамдесетих, градска власт се досетила да повеже стари и нови део наше престонице трамвајским шинама. За тај пројекат је послужио баш Стари савски мост. И ево, ове године, када се навршава 75 година од ослобођења Београда, навршило се 35 година како преко овог моста прелазе трамваји.

Дакле, ово би био апел градској власти да у се овој јубиларној години не скрнави херојско дело учитеља Зарића, него да мост остане где јесте и да се уради реконструкција.

Саша Р. Петровић,
Београд


Коментари9
a516d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Siniša Stojčić
Da ga vratimo Nemcima uz zahvalnost
Предраг Давидовић
Постоји могућност да се Стари савски мост уклопи у нови амбијент а да више не служи као трамвајски мост. Ако је бука трамвајских шина проблем,то је решиво.. Мостови се не граде само преко река,него и на друге начине. Зашто се пешаци не би руковали и градили пријатељство на том мосту,ако се случајно сретну..
ranko petrovic
I tako je Saša Petrović otplakao nad starim mostom,pa je malo bio kustos,malo građ.inženjer a malo i arhitekta.Najviše je bio istoričar.Ali ne zna stanje mosta,ne zna pootrebu grada za mnogo širom saobračajnicom,misli da je moguče smanjiti buku privremenog mosta,ne zna stanje temelja,ne zna da su šipovi drveni i saznao je za tog učitelja kad je shvatio da je "in" pljuvati po svemu što se ovih godina radi u Beogradu.Prosto je smešno pričati o rekonstrukciji,to pričaju dva inženjera iz DS.
lale
Samo za komuniste ima znacaj.Gomila gvozdja nema nikakvu istorijsku vrednost.
Марко
Тај мост је градио окупатор у смислу инжењерије, али радна снага су били заробљеници логора на Старом сајмишту који су довођени ту да би радили. Тај мост треба посматрати као целину са Сајмиштем. Приликом изградње 'Београда на води' уништена су и два немачка бункера, Београђанима познатија као 'пирамиде'. Штета, могла је то да буде туристичка атракција, и била би, али у некој другој држави и неком другом граду.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља