субота, 07.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:00

Дунавски пирати краду гориво, угаљ, челик, ђубриво, жито

Годишње у луку у Смедереву уплови око 900 страних бродова с око 7.000 бродара, а додатно пристане око 500 бродова у транзиту
Аутор: Оливера Милошевићуторак, 29.10.2019. у 22:55
Новинарка „Политике” са смедеревском речном полицијом у обиласку тока Дунава код Смедерева, познатом по масовним пљачкама с баржи и страних бродова (Фото О. Милошевић)

Смедерево – Ток Дунава код Смедерева, који се протеже од 1.125. до 1.104. километра, важи за црну тачку на међународном пловном путу када је у питању речни криминал. Дунавски пирати годинама овуда харају, а краде се све што вреди за даљу трговину, најчешће гориво, угаљ, челик, вештачко ђубриво, кукуруз и жито. Незванично, вредност прокријумчарене робе неретко буде у милионским износима. Ово и не чуди, ако знамо да је смедеревска лука једна од највећих утоварно-истоварних лука на Дунаву. Према званичним подацима Полицијске управе Смедерево, овде годишње уплови око 900 страних бродова с око 7.000 бродара, а додатно пристане око 500 бродова у транзиту.

– Најчешће се краде с усидрених пловила, у којима у том тренутку нема посаде и нису обезбеђена, а најкритичније тачке су рибарска насеља Орешац и Металор и ушће Велике Мораве у Дунав – кажу за „Политику” у ПУ Смедерево.

Када је реч о крађама с баржи ова година остаће упамћена по пиратском „десанту” на бугарски конвој шлепера „Петар Караминчев” у фебруару у Старој луци, када су за четири ноћи украли чак 40 тона робе. Само током једне ноћи успели су да искрцају тридесетак тона житарица, а у наредна три упада још десетак хиљада килограма. Сумња се да је реч о добро организованој и опремљеној речној банди која је, како тврде неки искусни бродари, највероватније имала и апарате за усисавање пшенице. У јулу прошле године у акцији сузбијања кријумчарења на Дунаву, у приобаљу Смедерева откривено је и одузето шест нерегистрованих танкера, запремине између 10.000 и 15.000 литара, направљених за превоз разне нелегалне робе.

Према званичним полицијским подацима од почетка 2018. и током 2019. године на току Дунава код Смедерева евидентирано је девет крађа и четири тешке крађе, а од почетка ове године процесуиране су четири особе.

Упркос вишегодишњем криминалу, речна полиција у Смедереву постоји тек од 2015. године, а ове године формирано је посебно полицијско одељење „Дунав” са седиштем на туристичком пристану. Неколико полицајаца надзире 21 километар речног тока 24 сата, и то с једним чамцем. Други, који је донирао још амерички Ју Ес стил, одавно је у квару. Ови полицајци познају сваки метар Дунава као сопствени џеп, од ушћа Велике Мораве па све до Гроцке. Знају ћуди ове велике реке и лети и зими, када минус стегне.

У лов на дунавске пирате са смедеревском речном полицијом, кренула је и ауторка овог текста. Кротећи таласе заједно са члановима дежурне патроле на челу с Киш Иштваном, сазнајемо да њихово редовно присуство на води колико – толико ремети пирате, јер статистика показује да од 2015. на Дунаву код Смедерева опада број крађа. Краде се махом с усидрених баржи, а овдашња полиција нема евидентираних случајева пљачке током пловидбе, иако су се у јавности неретко појављивале приче да су на мети и бродови у покрету. Према тврдњама Бранислава Вајде, капетана унутрашње пловидбе, 28. априла речни крузер под његовом командом у акваторију Смедерева напали су гусари, који, наводи он, по правилу брзим чамцима прилазе с крме, најчешће између два моста, а наспрам сидришта, због сметњи које се јављају на радару.

„На само 60 километара од Београда, у срцу Европе у 21. веку имамо гусаре на Дунаву, који, нажалост, нису туристичка атракција, него наша сурова реалност”, написао је Вајда за сајт „Удружења професионалних лађара Србије”.

Речни полицајци, иако наоружани, нису сасвим без страха од пљачкаша који, верује се, без оружја не крећу у крађу. Да умеју да буду и агресивни потврђује случај из 2018, када су заповедника једног страног брода претукли и закључали у кабину. Наши домаћини у последње две године нису пирате затицали на делу, а у том случају надлежни су да их ухапсе, одузму робу и пловило.

Догађало се да се током истраге извршиоци изјашњавају да су у договору с посадом брода откупили робу, за коју су се касније бродари изјаснили да је украдена. Посада једног румунског брода добила је отказ, јер су продавали робу с брода, а касније пријављивали крађу, каже за „Политику” Саша Николић, портпарол ПУ Смедерево и додаје да су стране посаде саме одговорне за свој товар.

Заједничко патролирање речне полиције и новинара по сунчаном октобарском дану није окончано хватањем дунавских пирата на делу. Њихове акције махом се одвијају ноћу, када Дунав обавије тама, а неретко и магла. Зато дан овим полицајцима на реци често носи нове изазове, јер у њихов посао спадају и друге, не баш тако пријатне ствари. Примера ради, у случају да исплива беживотно тело, њихов задатак је да га привежу за чамац, довезу до обале и предају надлежним органима. Дужни су и да спречавају покушаје самоубиства, што се овде најчешће дешава скакањем с моста који спаја Смедерево и Ковин. Такође, контролишу и пловидбене дозволе и старају се о безбедности на пловном путу дугом 21 километар.

Процедуре као на граници

Иако Смедерево не спада у гранично подручје, оно је пристаниште за међународни речни саобраћај, па су процедуре као на граничним прелазима по одлуци Владе СРЈ из 1996. године. Примера ради, сваки члан стране посаде који жели да сиђе на обалу дужан је да се претходно јави речној полицији јер се контрола кретања и задржавања страних посада и пловила обавља по прописима идентичним као за границе.

Ко су дунавски пирати?

Према тврдњама појединих искусних бродара, реч је углавном о локалним шверцерима који су „занат” претходно калили у шверцу бензина. Истакање нафте с речних бродова испоставило се као уносан бизнис јер је реч о украденој роби која се после продаје испод цене на црном тржишту. Чак и дилови са члановима посаде не коштају их много. Временом, посао се проширио и на другу робу која бродовима доспева у овдашњу луку, а после горива, кажу, најисплативији је посао са житарицама у сезони. У Смедереву кружи прича да су екипе врло организоване, док једни краду други чувају стражу, те неретко знају сваки корак речне полиције.


Коментари4
a80b8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Тебеж плисец, уди Мрдевесеци
Што се тиче речног пиратства илити речне пиратерије, то је нешто сасвим десето од описаног у чланку (погледајте неки речник географских појмова). А ово у Смедереву могло би да буде добар предложак за ТВ серију, попут актуелне личке хумористичко-сатиричне "На граници". ПС: Ако се заиста ради о љутим гусарима (са Дунава), како то да до сада нико није страдао, или макар огреботину зарадио?
vukodlan
Pa koliko je to Smederevo majku mu pa ne mogu da uhvate nikog iz te grupe. Eno Amerikanci uspeli na kraju sveta da uhvate onog Bagdadija a srpska policija ne moze da pronadje par seoskih mangupa.
Dejan
da hoće,pohvatali bi ih za jedan dan,ko da je Dunav okean pa ne mogu da ih uhvate,smeshno.
Препоручујем 21
Radomir
Mogu , nego su to njihovi .
Препоручујем 36

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља