среда, 23.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:08

Како је настао бицикл

Аутор: Д. И.понедељак, 02.06.2008. у 22:00

Готово да нема места на нашој планети где се не вози бицикл. Он служи за рекреацију, такмичење, али и као превозно средство до посла, школе, пијаце...

Данас их има најразноврснијих, од класичних до оних спортских са изузетно танким гумама, мењачима и брзинама. Најбржи су бицикли са пуним точковима и равним оквирима, који функционишу као једра на једрењаку. Уз брзо окретање педала, што је главни услов за кретање, возач овог двоточкаша има и помоћ у ветру који гура бицикл напред. Последњих година усавршени су и бицикли за вожњу по неравном, каменитом и брдовитом терену који имају чврст оквир и посебне точкове са испупчењима које спречава клизање по песку или влажном тлу.

Неки историјски подаци указују на чињеницу да су древни Египћани поседовали направу на два точка која је личила на данашњи бицикл. Ипак, творцем првог бицикла сматра се Немац барон фон Дрес. Он је 1817. године осмислио „машину” која се састојала од два точка спојена дрвеном шипком, и назвао је дресина. Ова дресина функционисала је тако што се возач горњим делом тела делимично ослањао на дрвени ослонац за руке, а ногама се одбацивао од земље на једну и другу страну, пошто није имала педале.

Шкотланђанин Макмилан је око 1840. године, искористивши дресину, на задњи точак наместио „колено” које је спојио полугом са педалама. На овој направи Макмилан се возио толико брзо да су га ухапсили због „бесне вожње”. Назив бицикл први пут је употребљен 1865. године када је Француз Лалман причврстио „колено” и педале на предњи точак возила које је подсећало на дресину. Овакав бицикл је назван „труцкало” јер је имао дрвени оквир и гвоздене точкове. Три године касније почели су да се употребљавају метални точкови са шицама и тврдим гумама.

У годинама које су уследиле појавио се бицикл другачијег изгледа – са предњим точком који је био знатно већи од задњег. Оваква направа била је знатно виша од дотадашњег бицикла, и захтевала је праву вештину возача да би се возила. Око 1885. године овај двоточкаш коначно добија изглед какав и данас има.

Бицикл је од тада до данас по изгледу остао скоро исти, али су проналазачи у међувремену много радили на његовој брзини и лакшем управљању. Осим бицикла које данас користимо, постоје и направе са више точкова постављених у низу које могу одједном да возе неколико возача. Тако је у Белгији произведен најдужи бицикл на свету који је имао седишта и педале за 35 особа. Иако је деловао симпатично, било је готово немогуће возити га јер возачи нису могли да ускладе равнотежу.


Коментари1
b2788
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

mirsad dizdarević
Biciklo je fenomenalan pronalazak. Dugo godina bio je gotovo nepromjenjen,da bi se zadnjih desetak godina počelo raditi na njegovom usavršavanju.Sa željeznih ramova prešlo se na duraluminijumske koji su mnogo lakši a ramovi za specijalne bicikle se izradjuju i od lakših materijala.Cijela konstrukcija se svakim danom usavršava zavisno od namjene.Kojim smjerom će otići ovaj razvoj teško je predpostaviti. Lično koristim biciklo kao sredstvo za održavanje kondicije,svakodnevno ako tome nebrani nevrijeme , prelazim po brdovitom terenu 20 km.Godišnje predjem 4-5 hiljada kilometara.S obzirom da sam zagazio u sedmu deceniju ovakav trening blagotvorno djeluje na moje zdravlje.Jednostavno preporučujem kako mladjima još više starijima vozite biciklo.Zdrastvene tegobe koje dolaze vjekom lakše se savladjuju uz biciklo,osječate se bolje i život postaje ljepši.Novac koji investirate u biciklo je novac investiran u zdravlje.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља