недеља, 15.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:36

Музејски „орлови” - прошлост и будућност војске

Алтернатива модернизацији авиона „oрао” је куповина нових авиона што је вишеструко скупље решење, наводе у Министарству одбране
четвртак, 07.11.2019. у 12:38
„Орао” у Музеју ваздухоплопвства (Фото Драган Јевремовић)

Министарство одбране потврдило је да је одређени број авиона „oрао” из Музеја ваздухопловства „препознат као могућа платформа за модернизацију”, али да ће на свим тим авионима бити претходно обављена детаљна оцена техничког стања ради доношења одлуке о томе да ли је могуће спровести ремонт тих летелица.

„Један од кључних разлога за разматрање обнове ресурса и евентуалне модернизације представља чињеница да су ови авиони последњи произведени са такозваним форсажним моторима и са релативно малим просечним налетом од око 500 сати, у односу на пројектовани ресурс од 3000 сати те да су као такви, на бази стручних анализа, препознати као перспективне платформе”, навело је Министарство одбране у одговору на изјаву војног аналитичара Александра Радића.

Војни аналитичар Александар Радић оценио је да је потпуно апсурдна идеја да се за Војску Србије ремонтују авиони „oрао” који су избачени из употребе 1996. и пуне 23 године стајали на ливади поред Музеја ваздухопловства у Сурчину.


(Фото Драган Јевремовић)

Радић је рекао да је та идеја последица настојања да се по сваку цену наметне програм модернизације авиона „oрао”, иза које стоји помоћник министра одбране за материјалне ресурсе Ненад Милорадовић, али да је реч о пројекту који захтева много новца и технолошког ризика са врло неизвесним резултатом.

Министарство одбране је навело да није јасан мотив аутора текста у којем је изнет негативан став у погледу разматрања могућности враћања у експлоатацију тих авиона, имајући у виду да се чак и много богатије земље не одричу лако својих авиона, већ се, напротив, ангажују сви расположиви истраживачки и производни капацитети како би ваздухоплови што дуже били у летном стању.

Додаје се да се пројекат модернизације авиона „oрао” спроводи у складу са програмским документима која се односе на опремање Војске Србије, на основу исказаних захтева Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране као крајњег корисника, односно дефинисаних тактичко-техничких захтева.


(Фото Министарство одбране)

„Пре доношења одлуке за улазак у овај пројекат авиона „oрао”, као платформе за модернизацију, извршене су детаљне и свеобухватне анализе од свих релевантних институција Министарства одбране и Војске Србије, а које се пре свега односе на оцену перспективности авиона како са аспекта одржавања тако и са аспекта могућности продужења експлоатационог века употребе. 

Позитиван резултат тих анализа је представљао један од кључних аргумената за доношење одлуке о уласку у пројекат модернизације авиона”, додаје се. Такође се наводи да се пројекат одвија у фазама како би се смањио степен технолошког ризика, који је неизбежан у сваком сложенијем пројекту модернизације.

„Посебно истичемо чињеницу да ће сваки појединачни модернизовани авион значајно унапредити постојеће способности нашег Ратног ваздухопловства и ефикасности употребе авиона у савременим и будућим условима борбених дејстава. Такође, не стоји оцена аутора текста да ће оваквом модернизацијом авион „oрао” изгубити могућност двоструких команди. Управо је пројекат модернизације, на захтев РВ и ПВО, тако конципиран да ће поред способности дејства у сложеним условима и ноћу и осавремењавања авионике, авион Орао задржати способност за реализацију обуке пилота”, саопштило је Министарство.


(Фото Министарство одбране)

Додаје се да је у оквиру министарства и војске израђен детаљан pлан обнове ресурса авиона Орао, који се успешно спроводи већ три године, и у којем су прецизно дефинисани технички услови и дијагностичке методе које треба применити на сваком појединачном авиону ради његове оцене стања и доношења одлуке о даљој употреби.

„Спровођењем овог pлана је утростручен број авиона Орао у ресурсу у односу на период од пре три године... Овде се управо и ради о томе да Министарство одбране максималне напоре улаже у јачању капацитета и подизања технолошког нивоа домаће индустрије са циљем да у што је могуће већој мери самостално реализује пројекте модернизације постојећег наоружања којим ће се у коначном унапредити способности наше војске. Алтернатива модернизацији авиона „oрао” је куповина нових авиона што је вишеструко скупље решење”, сматра Министарство одбране.


(Фото Министарство одбране)

Портал Тангосикс пренео је раније, позивајући се на ваздухопловног новинара и публицисту Светозара Јокановића, да је Србија почела ремонт авиона НЈ-22 који су повучени из наоружања и који су више од две деценије стајали испред Музеја ваздухопловства у Сурчину.

Како се наводи, први ће из музеја у Ремонтни завод „Мома Станојловић” у Батајници бити пребачен двоседи „орао” евиденцијског броја 25505 који је повучен из наоружања у јуну 1996. године, од када је стајао на ливади код музеја.

Реч је о летелици која је од 1987. године до повлачења из употребе имала 1.182 лета и у ваздуху провела свега 555 сати, а која је највећи део службе провела у 241. ловачко-бомбардерској авијацијској ескадрили, преноси Бета.


Коментари41
15471
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dušan
Mnogi komentatori očigledno nisu upoznati sa stvarnim stanjem tehničko tehnološkog procesa proizvodnje aviona ORAO kao i njegove modifikacije 1987god. Naime modifikaciom strukture aviona otklonjene su sve slabosti uočene na strukturi terupa, ugradjena je nišanska sprava tipa Topson Francuske proizvodnje kao i neki drugi uredjaji. Usta topa dobili su prokronsku oplatu a bonbo nosači prokronske kape kao zaštita od plamena raketni mot
феликс1956
@Иван;@артиљерац. Поштовање обојици коментатора. Нема потребе за узајамним вређањем и сумњичењем. Ако сте обојица били у ваздухопловству останите високо изнад приземних људских слабости. Музејски експонати у виду расходованих авиона Ј-22 нису вредни толиких речи. Sapienti sap. Са лат. језика-паметноме довољно.
Dragan
Kupoviva visenamenskog Ruskog Aviona Jak-130 bi resilo sve probleme!
Иван
Видно да податке црпите из Википедије. Рекосте да сте инжењер. Онда консултујте неког ко тачно зна шта у Војном вазд. има Израел. Отац ми је хрват а мајка руска јеврејка. У Израел ме је одвео брат од ујака алуф Амикам Норкин, који је млађи од мене. Никад немојте користити Википедију за озбиљне ствари. Рекао сам вам да Израел има од свих авиона на свету барем по три примерка. Грипене је купио 1999 и није се усрећио. Обичне канте, лепо офарбане. Савет: као инжењер, користите проверене изворе.
феликс1956
@Desko. Још горе ствари, него што је тај коментар совјетских ваздухопловаца, дешавале су се када је Ј-22 већ био у оперативној употреби. Приликом пробних летова у ВОЦ-у (Ваздухопловни опитни центар), када су испитивана дејства авионских топова калибра 23 мм, долазило је до одвајања делова, комада авио-лима, са трупа авиона "Орао". А склопови електро и електронске опреме, коју су производиле тадашње фабрике наменске индустрије, то је била "тужна прича"...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља