петак, 13.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:00
ИНТЕРВЈУ: СУБРАМАНЈАМ ЏАИШАНКАР, шеф дипломатије Индије

Економске везе Србије и Индије ће јачати независно од ЕУ

Трговина између наших земаља, тренутно на 200 милиона долара, иде набоље, али је испод свог потенцијала. – Индијски секуларизам није угрожен
Аутор: Владимир Вукасовићнедеља, 10.11.2019. у 08:01
(Фото EPA-EFE/Zsolt Szigetvary)

Индија и Србија су знатно допринеле стварању новог и демократског светског поретка, задајући изазов концепту биполарног света, каже за „Политику” индијски шеф дипломатије Субраманјам Џаишанкар, који данас завршава посету Београду.

Доба несврстаних је за нама, али министар Џаишанкар каже да је сарадња двеју земаља у последњих неколико година подигнута на виши ниво, између осталог и захваљујући размени посета државника на високом нивоу.

Индија, према његовим речима, наставља да подржава Србију у погледу питања Косова, чију једнострано проглашену независност није признала „темељећи то на својим принципијелним уверењима”. Сепаратизам у једном региону, Кашмиру, проблем је који мучи и Индију.

Оно по чему Србија не подсећа на ову земљу јесте индијски успон у најснажније привреде света. Наше владе, напомиње Џаишанкар, јачају оквир за дубљу економску сарадњу.

„Наша билатерална трговина, тренутно на 200 милиона долара, иде набоље, али је испод свог потенцијала. Србија има раст по стопи од 3,5 одсто, што је чини привредом у потрази за могућностима. Индија је себи поставила циљ раста од пет билиона долара у догледној будућности. Има простора за промоцију сарадње у приоритетним областима интереса попут пољопривреде, обраде хране, одбрамбене производње, науке и технологије, информационих технологија, инфраструктуре, туризма и фармацеутске индустрије”, оцењује Џаишанкар за наш лист у интервјуу обављеном преко електронске поште.

Како да Србија нађе пут ка индијском тржишту? Утиче ли на то одлагање трговинског споразума између Индије и ЕУ?

Индијске компаније су уложиле у Србију, нарочито у тракторе, ИТ паркове, обраду хране, алуминијумске панеле, опрему за управљање отпадом. Индија је почела с учешћем на међународном пољопривредном сајму у Новом Саду. Три водеће марке индијских трактора се састављају и производе у Србији. Растући тренд снимања индијских филмова у Србији је такође позитиван. Срећан сам и због тога што је 160 Срба примило стипендије за школовање од индијског програма за техничку и економску сарадњу. Индија је отворена за склапање поштеног и уравнотеженог споразума о трговини са ЕУ. Не мислим да ће исход тога на било који начин утицати на индијско-српске економске везе, које ће саме за себе расти.

Индијске власти су укинуле аутономију Кашмира. Да ли блокада тог региона и отпор који она ствара међу тамошњим муслиманима може постати препрека већим инвестицијама у Кашмир и ослобађању жена од ретроградних традиција, што су наведени мотиви за редефиницију статуса те области?

Територија уније Џаму и Кашмир је интегрални део Индије као резултат потпуно законитог и неопозивог приступања Индији 26. октобра 1947. То је мултиверска и мултиетничка регија са знатном популацијом муслимана, хиндуса, будиста и Сика. Члан 370 је био привремена одредба индијског устава, усвојен 1949. у уставној скупштини, у којој су били представници Џамуа и Кашмира. Привремена одредба је требало да пружи време Џамуу и Кашмиру да се усагласи с остатком нације док се суочавала с јединственом ситуацијом проистеклом из агресије Пакистана. У протеклих 70 година, привремена одредба устава, осмишљена као мост између Џамуа и Кашмира и остатка Индије, постала је препрека. Та одредба резултирала је стварањем личних интереса који су је злоупотребљавали за своје политичке и економске добитке науштрб народа. Цена пословања у Џамуу и Кашмиру вештачки је подигнута, што је обесхрабрило улагања, зауставило економски раст и отежало запошљавање. Национални закони донети на добробит жена, укључујући заштиту од породичног насиља, једнака права на наследство, представљање у локалним телима, као и закони за добробит и заштиту права деце и афирмативне акције за непривилеговане делове друштва, нису се могли применити у Џамуу и Кашмиру због вештачких препрека створених привременом одредбом. Укидање те одредбе и редефиниција статуса региона предузета је с намером да се људима из њега пружи бољи живот.

У погледу Кашмира, Кина је, као и око других питања, подржала Пакистан. Колико та кинеска подршка компликује отопљавање односа између Индије и Пакистана?

Индија и Кина су две највеће и најбрже растуће земље у развоју, с готово трећином светског становништва. Обе се слажу да стабилан и уравнотежен развој билатералних односа неће само користити двема народима него и бити фактор стабилности у тренутно несигурном глобалном окружењу. Природно је да има нерешених питања у билатералним везама два велика суседа, али обе државе су се сложиле да решавају своје разлике не дозвољавајући им да се претворе у спорове. Будућност индијско-кинеских односа зависиће од узајамне осетљивости на суштинске интересе обе стране.

САД иду ка повлачењу из Авганистана упркос надирању исламистичких милитаната у тој држави. С обзиром на значај који Авганистан има за Индију као транспортни коридор, те на проблем исламистичког екстремизма, како гледате на америчко повлачење из Авганистана?

Као сусед са заједничком границом, имамо трајан интерес за мир, безбедност и стабилност у Авганистану. Подржавамо напоре усмерене ка завођењу националног мира и помирења кроз процес који би Авганистанци повели, водили и контролисали. Разумемо да су разне земље, укључујући САД, присутне у Авганистану већ дуже време. Није стога изненађење промена става заснована на националним интересима и приоритетима сваке земље. Изазов за оне међу нама који немају „излазну политику” за Авганистан – а понајвише за саме Авганистанце – јесте изналажење решења које би имало најширу могућу прихваћеност и водило најбољем могућем исходу. Такав исход укључује очување, колико год је то могуће, свих напредака из последње две деценије – очување демократије и плурализма, заштиту права жена, деце и мањина и јачање територијалног интегритета и јединства Авганистана. Одржив и трајан мир у Авганистану изискивао би и гашење терористичких уточишта која постоје ван његових граница. Међународна заједница би морала да настави с подршком влади и народу Авганистана док они преузимају већу одговорност за своју будућност. Земље у региону такође морају да одиграју своје улоге. Што се Индије тиче, установили смо развојно партнерство с Авганистаном засновано на њиховим приоритетима; и остајемо посвећени подршци влади и народу Авганистана док граде мирну, стабилну, просперитетну, плуралистичку и демократску нацију.

Индији приговарају да је, у борби с исламистичким екстремизмом, и сама одбацила секуларизам, да се приклонила хинду национализму и да обесправљује муслимане. Плашите ли се да ће та перцепција подстаћи нове терористичке чинове против Индије?

Не прихватам тврдњу да је поштовање према свим верама у Индији угрожено или да је било који део друштва „потлачен”. Секуларизам је похрањен у индијски устав јер је он у етосу друштва. Нико не спори то да је Индија плуралистичко друштво и плуралистичка политичка заједница; либерална демократија с моделом управљања заснованим на владавини права. Индијски приступ цени већина муслиманских земаља, изузев можда само једне која је тероризам учинила инструментом своје државне политике. И, да, пакистанске вође су неколико пута претиле Индији терористичким нападима. Растуће везе између терористичких група и прекограничних операција, укључујући мреже за финансирање тероризма, и ширење идеологија задојених мржњом преко модерних комуникационих технологија, нису поштеделе ниједну земљу од ове куге. Тероризам је највећа претња не само међународном миру и безбедности него и развоју. Светска заједница не може себи дозволити селективан приступ или двоструке стандарде у борби против те пошасти.

Како купити руско оружје, а не пасти под санкције САД

Индија има одличне односе са САД, али и потешкоће због царинских стопа и куповине руског система С-400. Вашингтон око тога не притиска Индију као ЕУ, Турску и Јапан, па и, што се оружја тиче, Србију. Колико се то може приписати снази Индије, а колико томе што вас САД посматрају као помоћ у потискивању утицаја Кине у Азији?

Односи Индије и САД развили су се у „глобално стратешко партнерство” засновано на заједничким демократским вредностима и растућем подударању интереса у билатералним, регионалним и глобалним питањима. Редовне размене политичких посета на високом нивоу одржавају замах билатералне сарадње док је архитектура дијалога, о многим темама, уз непрекидно ширење размера, успоставила дугорочан оквир за дубљу сарадњу. Подршка широм политичког спектра у обе земље потхрањује наше билатералне везе. Дијаспора – с готово четири милиона индијских Американаца и неколико милиона индијских држављана који живе и раде у САД –учвршћује те везе. Упркос структурним разликама двеју привреда, због којих су природне и разлике у нашим трговинским политикама, наша годишња размена добара и услуга повећава се двоцифреним стопама у последње три године, досегавши 142 милијарде долара 2018, што одражава снагу и издржљивост наших економских веза. Сарадња Индије и САД по природи је глобална, с великим фокусом на очување мира, стабилности и просперитета индопацифричког региона, који је дом обема нацијама. Зато, наши односи са САД независни су од односа с трећим државама и развијају се у складу са сопственом природом.

Изградња 195.000 километара путева

Упркос привредној снази, Индија има још посла на отклањању сиромаштва и социјалне неједнакости. Како процењујете индијску перспективу на том плану?

Нова Индија, према визији премијера Модија, више је од мерљивих ставки економије – раста, инвестиција, трговине, прихода по глави становника – колико год да су оне важне, и као индикатори напретка и као средства за трансформацију живота људи. Њој је циљ стварање истинске разлике у управљању и у животима наших људи. Достигнућа из последњих пет година говоре за себе. Године 2014. премијер Моди је покренуо „Чисту Индију”, кампању за универзални приступ санитаријама. За пет година, изградили смо 96 милиона тоалета, ширећи покривеност становништва њима са мање од 40 одсто становништва на више од 90 процената. Изградили смо 15 милиона приступачних руралних домова и градимо још 20 милиона. Додали смо 195.000 километара руралних путева који повезују 97 одсто свих насеобина у земљи. Обезбедили смо 200 милиона микрокредита, од којих је скоро 75 процената додељено женама. У земљи постоји 360 милиона нових банковних рачуна. Више од 60 милијарди долара је на њих влада уплатила у директним бенефицијама. Милион фармера, малих трговаца и радника сад су повезани на пензију и осигурање. Покренули смо највећу светску шему здравственог осигурања, која ће покрити 500 милиона Индијаца. Индијски успех у финансијској инклузији, којим су створени дигитални идентитети за 1,2 милијарде људи и успостављена најсофистициранија инфраструктура за дигитална плаћања, препозната је у свету. За постизање наших циљева, економски раст је од суштинске важности. Изазови нису једноставни. Лакше је променити законе и правила него умове. Али, и то се догађа. Приближавамо се нашим циљевима елиминисања сиромаштва и социјалне неједнакости.

 


Коментари0
51f0c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља