петак, 06.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:29

Половњаци на нишану

Израубована возила из ЕУ стижу годинама масовно у Србију да овде и „умру”, увозници баш фино зарађују, а докле ће, зависи од тога кад ће држава да спусти рампу и уведе ред
Аутор: Озрен Милановићуторак, 12.11.2019. у 22:55
(Фото Р. Крстинић)

Прошле године у Србију су увезена 141.602 половна возила, а продато само 30.731 ново возило. Готово пет према један у корист половњака а брине што је више од половине старијих од 14 година, у преводу с еуро 3 моторима. За увоз „кршева” Срби су 2018. потрошили више од 400 милиона евра. Подаци, незванични, за ову годину, говоре да је број половњака који је ушао преко царинске рампе већ премашио за првих 10 месеци прошлогодишњи биланс.

Због емисије штетних гасова та возила су практично протерана из Европске уније и многи тамошњи дилери су пресрећни када им из Србије стигну купци са шлеперима за транспорт. У пакету, таква возила се тамо продају готово по симболичним ценама а овде продавци остварују на њима екстрапрофите.

Иначе, пре деценију и више, тадашњи министар финансија Млађан Динкић је обелоданио уредбу о увозу половних аутомобила с минимумом стандарда еуро 3. Типови аутомобила с овим стандардом мотора почели су да се производе 2000. године и с производних трака су силазили до 2005, када је уведен еуро 4, који је важио од 2006. до 2009. Ови аутомобили чине око 60 одсто свих регистрованих возила.

Милош Петровић, председник Српске асоцијације увозника нових возила, одавно се залаже да се забрани увоз кршева, не само с еуро 3 већ и с еуро 4 мотором, али да се до коначног решења консултују све заинтересоване стране.

Оно што се сада на тржишту дешава иде наруку онима који говоре да је наша земља депонија кршева из Европе. У међувремену је никла и једна нова професија – продавац половњака, а сваки град и село на ободу или већ где, има плацеве с оградом и кућицом где су изложени пристигли аутомобили... Рачуна се да се око 15.000 људи бави овим послом.

Од почетка Динкићеве уредбе до данас у Србију је ушло и регистровано нешто више од милион таквих половњака. Измењена је слика возног парка Србије, нешто подмлађена али не битно. И периодично, кад се деси неко прекомерно загађење ваздуха, покрене се питања око ригорознијег увоза, Пре неки дан је председник Србије јавно рекао да се припрема „зелени план” а у пакету с тим и забрана коришћења четвороточкаша који загађују.

То значи да возачи у Србији не би имали проблем да и убудуће возе своје аутомобиле с еуро 3 стандардом мотора, али би био забрањен увоз тих половњака у нашу земљу.

Не сме ни да се заборави правилник о техничким прегледима возила, који је ступио на снагу 2018, и који је власницима оставио рок од три године да своје аутомобиле доведу у склад с еко-нормама важећим у тренутку производње, тако да 2021. године ниједно возило које има емисију штетних гасова већу од прописане за то возило неће моћи да буде регистровано.

Питање је да ли ће већина власника возила уложити додатни новац у нове катализаторе, издувне системе, па заиста није јасно шта ће се десити за две године.

Прозван од председника, министар за заштиту животне средине Горан Триван се огласио и рекао да је реално да од 2021. године у Србији на снагу ступи забрана увоза аутомобила с еуро 3 стандардом мотора и да је то једна од мера која је неопходна за смањење загађења ваздуха, као и борбе с опасним отпадом, што стари аутомобили након употребе постају.

Триван наводи да би за почетак био забрањен увоз еуро 3 мотора, а да лично сматра да би било добро размислити и о забрани еуро 4.

„Није реч само о загађењу, већ и о безбедности. Не верујем да ће цена битно утицати на то шта ћемо радити, држава мора да повуче тај потез да бисмо сами себе заштитили”, рекао је министар.

Овакве најаве се нормално увек одразе и на тржише, па је већ уочено да су цене у огласима скочиле за десетак одсто.


Коментари14
ed782
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Зоки
По овом тексту испада да, по неким подацима, 2021. године неће бити регистровано око 1200000 возила, пошто толико не задовољава стандард издувних гасова, што је око 60% регистрованих возила. Да ли мислите да ће се то десити, да ће се држава одрећи такси од регистрација, акциза на гориво?!
evroskeptik
Treba zabraniti uvoz svakog polovnjaka starijeg od 10 godina. Ko nema para da kupi polovnjaka do deset godina starosti, ne mora ni voziti kola. Neka se vozi javnim prevozom. Pretvorili smo se u deponiju Evrope.
slamkamenac
Meni se cini da je ovo uzaludna mera. Ova uredba zapravo znaci da ce Srbija vise novca dati dilerima u EU a manje ce ostati u zemlji, zarad cistoce vazduha. Lepa namera. Ali, po meni, najvaznije je kako se uteruju propisi jer svi ovi standardi su daleko bolji od onog sto ta vozila zapravo rade dok se valjaju ulicama. Dakle umesto profita dilerima novac ce ici na mito tokom tehnickog pregleda da se krsevi propuste i posle 2021. Glavni razlog - sirotinja i beda.
Dr No
Niko nije rekao da uzimate nov auto. Euro 5 je krenuo od 2010 godine. To su 9 godina stari automobili već, a kada se uvede zabrana 2021 biće 11g stari automobili. Sad Srbija služi kao otpad EU. Zar vam je nije stalo da zdravlja vaše dece. pre 30g polovina vas auto je videla samo kod komšije, a sad odjednom bi svi da imaju auto. U mnogim zemljama poput Norveške takse su ogromne, ljudi voze bicikl ili koriste javni prevoz.
Boris
Malo je 500 karaktera za ovo, ali evo: U najvećem delu Srbije, javni prevoz je šala. Voziti bicikl po ulicama i putevima nije ništa drugo do prikrivena želja za samoubistvom. Ne branim ja punoletne automobile kao što je moj, ali to što tvrdite jednostavno nije realno. Srbija je otpad EU zato što je to mesto koje nam je dodeljeno u međunarodnoj podeli. Da je ovoj državi stalo do zdravlja dece, priznala bi kao evro 5 ili 6 svaki auto koji ima ugrađen takav motor, bez obzira na godinu proizvodnje.
Препоручујем 24
Boris
Vozim 14 godina star auto i ne mogu vam opisati tu radost i odusevljenje kad se nesto pokvari pa jurim delove i obilazim majstore. Jednom su me ubedili da treba da kupim nov auto u radnji, pa sam dao 20 000 evra, ali jednostavno to nije to. Prodao sam ga posle tri meseca i kupio tri punoletna. Jer takvi smo mi Srbi. Ne volimo kad je nesto novo, dobro i lepo, nego mora da bude krs s kojim cemo se muciti. Iz istih razloga ne zelimo ni velike plate da ne bismo kupovali nove automobile.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /
Колумна недеље

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља