четвртак, 05.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:40
ИСХРАНА

Тврд је орах воћка чудновата

Веома је нутритивно вредан, богат поготово беланчевинама и есенцијалним масним киселинама
четвртак, 14.11.2019. у 20:00
(Фото: Пиксабеј)

Орах је уз лешник, бадем и пистаће најпознатије језграсто воће и незамењива намирница у многим посластицама. Међутим, орах, односно плод ораха, има и много здравију улогу од оне коју су му посластичари наменили.

Само дрво ораха једно је од најцењенијих стабала у биљном свету, било као сировина у дрвној индустрији било као плодоносна биљка.

Ово језграсто воће веома је нутритивно вредно, поготово у погледу беланчевина и есенцијалних масних киселина. Баш као и друго језграсто воће, и орахе је потребно чувати на прави начин. Ако не водите рачуна о томе, они могу брзо да пропадну, било због инсеката било због гљивица, плесни, које производе афлатоксин, чиме орах постаје нејестив, јер је афлатоксин карцероген. Ако се плесан појави у ољуштеним орасима, целу количину треба бацити.

Ораси су највеће језграсто воће, а величина им може варирати од врсте, од величине кликера до величине пинг-понг лоптице. Браонкаста љуска може бити тврђа (дебља) или мекша (тања), а највише су цењене ове друге, јер се таквим орасима лакше скида љуска. У фази док су ораси још увек на дрвету, они су заштићени зеленим, влакнастим омотачем који пуца приликом зрења и љуске (са или без делова зеленог омотача) падају на тло. Оно што нас највише занима јесте управо јестиви део, дакле, без тврде љуске, који изгледом подсећа на мозак. Сав је некако изборан и има танку (јестиву) мембрану која штити унутрашње језгро ораха да не ужегне. Поменута мембрана не треба да се љушти када једете орах јер она садржи обиље антиоксиданаса.

Дрво ораха испушта одређене хемикалије у тло и спречава другу вегетацију да расте испод њега. Зелени омотач око љуске ораха може вам офарбати руке, па ако сакупљате орахе, користите рукавице. Највећи светски произвођач ораха је, наравно, Кина с више од 40 одсто светске производње. Следе, САД, Иран, Турска, Украјина, Мексико, Румунија, Индија и Француска.

Калоријска вредност ораха је 654 кцал / 100 г, што значи да је орах веома калорично воће. Разлог томе треба тражити у саставу који у 100 г садржи: угљених хидрата 13,71 г. (шећера 2,61 г, влакана 6,7 г), масти 65,21 г (засићене 6,13 г, мононезасићене 8,93 г, полинезасићене 47,18 г), беланчевина 15,23 г, воде 4,07 г. Ораси садрже многе минерале: манган, магнезијум, фосфор, гвожђе, цинк, калијум, калцијум. Од витамина, ораси садрже: витамин А, витамин Бе 1, Бе 2, Бе 3, Бе 5, Бе 6, Бе 9, витамин Це, витамин Е, витамин Ка. Ораси садрже многе есенцијалне аминокиселине.

Оно што је очигледно јесте да су ораси пуни здравих, полинезасићених масноћа – 47,2 г од укупно 65,21 г, а нарочито алфа-линолеинске киселине и линолеинске киселине.

Истраживања показују да употреба ораха и ораховог уља смањује стрес, као и да помаже код поправљања интелектуалних и моторичких способности.

Најбоља температура за дуготрајно чување ораха у индустријским условима је између -3 и 0 степени Целзијуса и при малој влажности, док се у кућним препоручује испод 25 степени Целзијуса и у сувом простору. Температура преко 30 степени Целзијуса и влажност преко 70 одсто врло брзо ће утицати на кварење ораха. Афлатоксин почиње да се формира када влажност пређе 75 процената.

Ако у исхрани користите пуно засићених масти и не желите то да промените, уврстите и орахе у тај исти оброк, јер ћете побољшати однос нездравих према здравим масноћама и тако смањити вероватноћу за појаву артериосклерозе.

У поређењу с бадемима, кикирикијем и лешницима, ораси садрже највише антиоксиданаса. Можете их јести свеже или сувопечене, али било како било, не претерујте. Ораси јесу пуни здравих масти, али оне, нажалост, садрже калорије. Будите умерени.

Јасна Вујичић, нутрициониста

www.nadijeti.com


Коментари0
a76c9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља