четвртак, 05.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:53

Ниче пристан у Земуну

Крај радова до нове наутичке сезоне која обично почиње у марту
Аутор: Бранка Васиљевићпонедељак, 18.11.2019. у 13:53
Будуће међународно путничко пристаниште (Фото Р. Крстинић)

Поглед на Дунав са Кеја ослобођења у близини ресторана „Венеција” је другачији. Простор некадашњег паркинга је ограђен, а иза њега се виде шипови који израњају из воде. На овом месту ниче будуће међународно путничко пристаниште у Земуну.

Радови су почели у јуну и требало је да буду завршени за 120 дана, посао још није приведен крају. Како су рекли у Агенцији за управљање лукама, очекује се да пристан буде завршен до марта и почетка нове наутичке сезоне.

– На кашњење је утицало неколико разлога. Пројектом изградње међународног путничког пристаништа у Земуну предвиђено је испитивање акваторије како би се утврдило да ли на том простору има неексплодираних убојитих средстава, и њихово уклањање. Ово изузетно важно испитивање по питању безбедности било је веома захтевно и трајало је више од три месеца, односно до краја јула ове године. Припремни радови су били условљени управо овим испитивањем, али су се појавиле још неке непредвиђене околности. На месту где ниче пристан наишло се на скривену плочу старе обалоутврде и потопљене објекте који су онемогућавали побијање шипова – објашњавају у Агенцији.

Тренутно су у току припремни радови, а после побијања шипова планирано је расписивање јавног позива за избор лучког оператера.

Када буде све завршено, овде ће моћи да пристају сви типови крузера који плове и пристају на другим путничким пристаништима у Србији.

– Изградњом и отварањем међународног пристаништа у Земуну повећаће се ниво пружања лучких услуга, број крузера који пристају у престоници, а наша земља се приближити европским лидерима у наутичком туризму. Према нашим подацима, путнички саобраћај је у порасту од 2015. године. На крају овогодишње  сезоне очекује се рекордних 1.500 пристајања крузера. Само ће у Београду бити више од 90.000 туриста, што нас приближава броју од 100.000 укрцаних и искрцаних путника у главном граду – напомињу у Агенцији и истичу да о позитивним трендовима раста у путничком саобраћају најбоље говоре подаци. У  трећем кварталу 2019. године у односу на исти период 2018. забележено је повећање броја пристајања путничких бродова од 29,11 одсто, док је број укрцаних и искрцаних путника већи за 26,06 одсто.

Будуће пристаниште имаће више од 20 шипова, мост дужине 50 метара, велики понтон од 50 метара, који ће се качити на два велика долфина (долфин чине четири увезана шипа). Поред тога, предвиђено је и да неколико понтона буде причвршћено на шипове, тако да могу да се крећу у складу са водостајем. Пројектом није предвиђено снабдевање бродова погонским горивом.

– Пристан је изведен у складу са свим важећим прописима које пристаништа морају да испуне. Шипови се побијају на дубину од више од десет метара да би издржали силу потиска леда, а укрцавање и искрцавање путника одвијаће се преко централног челичног понтона. На платоу пристана планирано је постављање канцеларија контејнерског типа за управу царине и полиције – кажу у Агенцији.

Изградња пристана у овом делу Земуна наишла је и на отпор суграђана. Иницијатива „Сачувајмо Гардош и Земун” тврдила је да су послови на изградњи пристана кренули без пријаве почетка радова, што је иначе процедура. Они су поставили и питање надлежнима да ли је пре изградње урађена процена утицаја пристаништа на животну средину, ако се у обзир узме да се гради у градској средини, у близини школе, стамбених објеката и заштићеног природног добра Велико ратно острво.

Како су објаснили у Агенцији за управљање лукама, за радове на међународном путничком пристаништу у Земуну прибављене су све неопходне дозволе пред сваку од фаза изградње. Израда Студије о процени утицаја на животну средину пројекта изградње међународног путничког пристаништа у Земуну одвија се у складу са законским процедурама.

Укупна вредност изградње пристаништа у Земуну износи 114.202.247,28 динара. Агенција за управљање лукама, као суфинансијер, издвојила је 40 милиона динара , док је остатак средстава обезбедило Министарство туризма, трговине и телекомуникација.

Шест пристаништа у Србији

Агенција за управљање лукама отворила је у Србији шест путничких пристаништа за саобраћај. То су: Београд, Нови Сад, Доњи Милановац, Смедерево, Голубац и Кладово. Лучко подручје утврђено је још у Сремским Карловцима. Планирано је да се пре почетка наутичке сезоне 2020. спроведе избор лучких оператера и у рад пусте међународна путничка пристаништа у Земуну, Великом Градишту – локација Рам и Кањижи.

– Оваква статистика несумњиво указује на туристички потенцијал речног саобраћаја и сталну потребу за новим улагањима у путничка пристаништа на рекама у Србији. Како би се у потпуности искористиле могућности које нуди развој путничког речног саобраћаја, ми смо спровели пројекат „Пробуди Дунав” да би се међународна путничка пристаништа на северу и истоку наше земље приближила иностраним туристима који Србију обилазе са река – истакли су у Агенцији.


Коментари5
45eb4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milorad
Niće, niče, prodjem tuda svaki dan, bude više dana da nema ni jednog radnika na gradilištu.
Налезе Добан
Треба се еколошки описменити, па схватити да издувни гасови од великих речно – морских бродова погодују развоју риба и живог света у реци. Приметили сте ваљда како рибице зевају и жељно удишу, упркос томе што европски стандарди још нису завршени за ту област. …..Иначе, слажем се да купалиште „Лидо“ треба затворити, такође и најужи центар Земуна треба затворити као нееколошко стециште издувних гасова. И Мини ХЕ треба затворити, ох наравно…..
Старао сам Педро дувана
"да ли је пре изградње урађена процена утицаја пристаништа на животну средину" Питање је недовољно прецизно. Овде се, ради о загађењу воде и ваздуха од издувних гасова дизелских агрегата огромних речних путничких бродова, који имају неколико хиљада коњских снага, а евро-стандарди за њих уопште не важе, нити су предвиђени. Осим аеро-загађења најужег центра Земуна, требало је мислити и о загађењу воде, тако да би, нпр. купалиште "Лидо", које се налази 800-900 метара низводно, требало затворити.
Dragoljub
Prošao brod tuda ili stao pa produžio, zagađenje je isto
Препоручујем 5
Novak
ma da, jos kad kinezi naprave luku kod pupinovog mosta…. milina, nece ostati nista u vodi a ni na obalamo

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља