субота, 14.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:00

Раскошна пијанистичка техника Јевгенија Кисина

У нашој малој средини, притиснутој разним економским недаћама, имамо привилегију да на подијуму Коларца чујемо највеће звезде светске класичне музичке сцене
Аутор: Снежана Николајевићпонедељак, 18.11.2019. у 15:51
Јевгениј Кисин и Мима Лазаревић на Коларцу (Фото лична архива)

У препуној сали Коларчеве задужбине, са публиком која је окружила и клавир на подијуму, пијаниста Јевгениј Кисин одржао је концерт који ће нам дуго остати у сећању. Као својеврсну антиципацију велике Бетовенове годишњице – 250 година од рођења композитора, обележаваће се целе следеће године – Кисин је одабрао три сонате овог аутора (оп. 13, оп. 31 бр. 2, оп. 53) и Ероика варијације, једно од најзахтевнијих дела пијанистичке литературе.

Описивати Кисинову уметност говорећи о фасцинантној пијанистичкој техници и дубокој и префињеној емотивности и сензибилности, значило би сводити његово уметничко савршенство на уобичајене параметре. У односу према Бетовену најважније је његово понирање у суштину целокупног опуса која подразумева непрестани дијалог и дуализам – контраст који се не успоставља само између тема у сонатном облику или у следу варијација, већ дијалог који је присутан у сваком тренутку и у линеарним и вертикалним линијама Дакле, целу структуру једног Бетовеновог дела Кисин гради кроз дијалог на микроплану, који постиже управо том раскошном и цизелираном пијанистичком техником – оштрим и волуминозним форте звуком, звучним и етеричним пијаном, интелигентном педализацијом, артикулацијом са хиљаду валера, тренутним преласком у разна емотивно стања, а све то да би изградио чврсту и уравнотежену целину, коју је истакнути пијаниста и музиколог Чарлс Розен означио као највећу тековину класике.

Концерт је одржан у оквиру циклуса Коларац – твој свет музике, а иза њега, као и иза циклуса Великани музичке сцене, стоји уредница програма Центра за музику Коларчеве задужбине Мирјана Лазаревић – са истанчаним укусом, великом менаџерском вештином, пријатна, ауторитативна, вредна, па рекли бисмо и храбра да нам, у нашој малој средини, притиснутој разним економским недаћама, пружи привилегију да на подијуму Коларца чујемо највеће звезде светске класичне музичке сцене. Када се догоди да неки велики фудбалски клуб дође на Маракану навелико се пише о актерима који су за то заслужни и који су то приуштили љубитељима фудбала. И треба да буде тако. Али, не треба заборавити особе „из сенке”, које својим марљивим и брижљивим радом на плану културе и својом способношћу пружају такво задовољство љубитељима музике.

Мирјана Лазаревић – свима знана као Мима – завршила је теоретски одсек на Факултету музичке уметности у Београду, била је уредник у Музичкој редакцији Првог програма Радио Београда, а 1997. године дошла је у Центар за музику Коларчеве задужбине, који је основан две деценије раније. Као уредник програма наишла је на пуну подршку за своје идеје и код своје тадашње директорке Вере Стојановић и у малом тиму својих колега (и данас их је свега четворо), који су уочили њене квалитете неопходне за успешно креирање програма.

Није ни најмање лако приволети велике уметничке личности да дођу у једну средину у којој не могу очекивати велики хонорар, Али, заузврат, увек их сачека љубазан и леп пријем организатора и публика која зна да цени високе домете. Тако је Мима Лазаревић успела да кроз два поменута циклуса – први је трајао од 1998. до 2015, а други је ушао у своју пету годину – представи београдској публици Башмета, Володоса, Луганског, Венгерова, Березовског, Рјепина, Галоа, Хворостовског, Мацујева, Рахлина... Дакле, сам светски извођачки врх. Водећи рачуна о драматургији сваког циклуса, о различитим укусима публике, па и о обавези да на њу делује едукативно, она успева да сваки концерт буде својеврстан музички празник. За то је неопходно помно пратити светску музичку сцену, остваривати многобројне контакте, неговати их; важно је имати широко музичко знање и образовање; потребно је стално освежавати знање о музичким гибањима у свету на извођачком плану, о новим интерпретативним трендовима – и када је реч о младим, изузетно перспективним музичарима, или познатим извођачима који код нас још нису стекли популарност и када су то звезде попут Јевгенија Кисина. Мима Лазаревић се труди да сваки уметник понесе најбоље утиске из наше средине, да са њим остане у професионалном, а често и у пријатељском контакту да би и у будућности могла да планира нови сусрет.

Уз ове, у јавности највише експониране, она осмишљава и низ других концерата и циклуса Коларчеве задужбине. Сваке недеље пре подне, у Великој сали, одржава се Коларчев подијум камерне музике, затим се у Музичкој галерији одржавају циклуси Музичка радионица, Сусрети са уметником, Уредник уметник у гостима... У прошлој години је 30.000 посетилаца уживало на око 100 концерата које је спретно и са пуно знања осмислила Мирјана Лазаревић.


Коментари5
b7fac
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Raca Milosavljevic
....Kolarac je odavno vrhunska institucija kulture ... a hvala Bogu da ima ko da to na pravi nacin neguje i odrzava ...
dragan miliceviv
zanimljiv tekst. nije uspela da prenese koliku ljubav je publika podarila Kisinu i sa koliko ljubavi nam je on to uzvratio. Slusao sam sva cetiri njegova koncerta u Beogradu ovo je bio najbolji! privilegovani smo bili svi to vece
Miki Andrejevic
Ovo je tekst o onima koji rade "iza scene", necujni, nevidljivi, uporni, bez kojih ne bi bilo koncerata i zasluzuju jedno veliko HVALA!
Препоручујем 3
вокс попули
прави, културни Београд се рециклира, сам из себе, упркос свему...
vesna jovic
u reciklazi ostade nas manje od hiljadu koji taman stanu u salu Kolarca
Препоручујем 2

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља