субота, 07.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 10:55
МУКЕ С ЈАВНИМ ПРЕВОЗОМ

Млађи возачи одлазе, за воланом пензионери

Шофере старије од 65 година засад запошљавају само приватници. – Закон не предвиђа старосну границу
Аутор: Дејан Алексићпетак, 22.11.2019. у 14:00
Има ли краја одласку возача аутобуса (Фото Д. Алексић)

„Трбухом за крухом” већ дуго одлазе научници, медицински радници, грађевинари, а њиховим путем последњих година креће и све више возача. Због бољих услова рада, а пре свега знатно веће зараде, шофери одлазе у Немачку, Аустрију, Словенију... У земљу „змајчека” отићи ће и Бојана Турчиновић, која је годинама важила за једну од најлепших и најпријатнијих појава престоничког јавног превоза, а пре свега за одличног возача аутобуса. Како се од лепоте и љубазности не живи, и она је, попут многих њених колега који су се претходних година одлучили на овај корак, решила да своје возачко знање и умеће настави да показује тамо где се адекватно цени и плаћа.

Ни надлежни у јавном саобраћају двомилионског Београда не споре да већ дуже постоји проблем с недостатком возачког кадра, али с друге стране оцењују да се са тим не суочавају само Београд и остатак Србије, него и Европа.

– Велика понуда послова за возачки кадар на тржиштима радне снаге Западне Европе утицала је да одређени број возача из Србије посао потражи у тим земљама. Да би се спречио одлив овог кадра, превозници у Београду су значајно повећали зараде па је флуктуација возног особља знатно смањена – уверавају у Секретаријату за јавни превоз.

Путници у јавном превозу се баш и не би сагласили с тим. Они сматрају да европске земље све више добијају квалификоване и квалитетне српске возаче, а да за наше потребе остају или недовољно искусни, они који су пред пензијом или су већ у пензији. Београђани већ дуже коментаришу да је један од главних разлога за нередован јавни превоз управо то што превозници све више кубуре са возачима. У Секретаријату за јавни превоз не мисле тако. Указују да су изостанци и кашњења полазака најчешће везани за квар возила, загушења саобраћаја дуж траса линија, саобраћајне незгоде…

– Превозник је дужан да у случају квара возила у најкраћем року обезбеди резервно. Разлог за могуће изостанке и кашњења полазака су и непрописно паркирана возила која често праве проблеме у саобраћању возила јавног превоза. Диспечери из Оперативно-контролног центра свакодневно прате рад возила јавног превоза и управљају њима у случају поремећаја у раду да би се минимализовало време чекања путника на стајалиштима – наводе у секретаријату.

Тренутно у јавном превозу на територији града, према подацима секретаријата, ГСП „Београд” ангажује 2.804 возача, „Ласта” 530, а приватни превозници 1.655. Али, на питање да ли се зна прецизан податак колико возача тренутно недостаје ГСП-у и приватним превозницима да би број шофера био оптималан, надлежни не дају прецизан одговор. Једино напомињу да су превозници дужни да се у свему придржавају уговора закљученог са Секретаријатом за јавни превоз и свих важећих закона, подзаконских аката и одлука. У преводу, морају да ангажују потребан број возила и возног особља и редовно одржавају све поласке.

У последње време све се више за воланом могу видети возачи који су очигледно пензионисани, али накнадно поново ангажовани. Путници не желе никог да дискриминишу, али им не улива поверење што се за волан из пензије враћају возачи старији од 65 година. Недавно је код Цветкове пијаце аутобус ударио жену на пешачком, а како су убрзо после тога очевици истакли, аутобусом је управљао возач који им је деловао као пензионер. Шта је тачно био узрок те незгоде, да ли лоши рефлекси возача или нешто друго не зна се, али свакоме ко путује градским линијама јасно је да је све више старијих и пензионисаних возача. Ипак, подаци превозника које нам је доставио секретаријат указују да возаче старије од 65 има само Конзорцијум приватних превозника (њих 104), док у редовима ГСП-а и „Ласте” таквих шофера нема.

То што их тренутно нема не значи да их неће и бити ако се тренд одлазака млађих колега настави. Јер, како истичу у Секретаријату за јавни превоз, не постоје законска ограничења за ангажовање возача у пензији. Законом о безбедности саобраћаја на путевима није дефинисана старосна граница за возаче у јавном линијском превозу путника. Самим тим и возачи који су у пензији могу да управљају возилима потпуно равноправно као и возачи у редовном радном односу.

– Кључна је здравствена способност возача која се утврђује лекарским прегледом који може да обави правно лице које испуњава прописане услове. Возачи који управљају моторним возилом, односно скупом возила којима се обавља јавни превоз, морају се подвргнути здравственом прегледу ради утврђивања психофизичке способности у року који не може бити дужи од три године – кажу у секретаријату.

Ако се на здравственом прегледу утврди да кандидат није психофизички способан за возача, здравствена установа одмах, а најкасније у року од 15 дана, треба да обавести о томе јединицу МУП-а на чијем подручју кандидат има пребивалиште.


Коментари14
636ca
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Goja
Koji to lekar moze coveku od 66 i vise godine da napise da je zdrav i sposoban za upravljanje vozilom koje je tesko 20-30 tona i vozi 100 i vise ljudi, mislim da je to suludo i nedopustivo.
Iskustvo
Najveci broj udesa sa teskim posledicama /skoro 80%/ prouzrokuju mladi vozaci a ne stari. I pored ocuvanih refleksa. Japanci zive najduze na svetu jer prakticno nikada ne idu u penziju/ do zadnjeg dana su aktivni kao moja baba koja je kopala po basti doslovno u 100.godini/.
буки
@Бранислав Станојловић Ни та ваша потентност вам неће помоћи када буде требало брзо реаговати у изненадној ситуацији. Желим Вам много среће на путевима Немачке, јер између осталог, треба извести на пут и то најмлађе дете.
Вижи м Дотор
Бесмислено је да Градски секретаријат за саобраћај демантује несташицу возача у ГСП, као и, у нешто мањем обиму, код приватних превозника који учествују у јавном градском превозу. Број линија јавни је податак, као и број полазака, односно фреквенција; на основу тога може да израчуна тачан број потребних возача и возила. Такође, наведено значајно повећање плата возача и тиме смањен одлазак на рад у иностранство јесте најобичније продавање магле, јер се не помињу никави бројчани подаци.
Пишимо ћирилицом
Велика већина возача ГСП-а користи мобилне телефоне док возе. Да ли причају или куцкају поруке, свеједно је, тиме угрожавају безбедност путника у возилима. Једном сам реаговала, возач је био дрчан иако сам га благо питала: "да ли зна да је забрањено да користи моб.тел.док вози?" Пошто је био дрзак, запретила сам му да ћу га пријавити, тада је "атерирао". И сваки пут ћу исто урадити кад будем у прилици. Треба их одвићи од тога, да ли ћемо ми путници или њихови шефови, не знам.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља