недеља, 26.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:02

Пружни прелази под надзором

Људи верују аутоматици, а она као и сва техника кад-тад може да закаже. На овој деоници пруге од 28 прелаза, 15 има полубранике. И док се рампа не спусти нико не стаје ни на знак „стоп”
Аутор: Горан Волфсреда, 27.11.2019. у 20:00
Центар за видео-надзор пружних прелаза у Топчидеру (Фото Г. Волф)

Део барске пруге од Ваљева до Ресника покривен је на свакој тачки где се путеви укрштају са пругом – видео-надзором. Све се снима и сваки могући инцидент на 28 оваквих укрштања остаје забележен. Оно што прво може да се примети – возачи не стају пред пругом ако рампа није спуштена тамо где је има, игноришу знак „стоп”, „андрејин крст”… Возачи сопствену главу не поштују, а возови су после дуго времена кренули и озбиљним брзинама од 100 километара на сат. Те грдосије тешко је зауставити.

– Људи верују аутоматици, а она као и сва техника кад-тад може да закаже. На овој деоници пруге од 28 прелаза, 15 има полубранике. И док се рампа не спусти, нико не стаје – потврђује нам наш први утисак Милош Бабовић, који ради на овом новом систему надзора, а који смо у станици Топчидер јуче посетили.

Железнице су очито после трагедије у Доњем Међурову када је у аутобусу „Ниш експреса”, на који је налетео воз, погинуло осморо и повређено 28 путника, много већу пажњу посветиле безбедности, поготову на местима где се укрштају пут и пруга. Приликом реконструкције ове пруге дуге 78 километара провучен је оптички кабл, који са још 24 километра иде до центра београдског железничког чвора. То је омогућило да предузеће „Инфраструктура железнице Србије” и уведе видео-надзор. До 2018. године свега три прелаза су била покривена камерама, а сада их има 44.

– Сва укрштања пруге и пута сада су боље обезбеђена. Где је то могуће постављају се рампе, али то није могуће на сваком месту. Воз практично својим проласком пре укрштања пруге и пута наилази на сензор, он даје сигнал и рампа се спушта, или диже по проласку воза. Свуда је постављена и сигнализација, знак „стоп”, где је могуће трепћуће светло, па и звучни сигнал. Железница у свему даје услугу одржавања, а путни прелази су у надлежности управљача пута, било да је реч о „Путевима Србије” било о локалним самоуправама – кажу нам у овом контролном центру.

Изузетно је важно у свему напоменути да је у истом Доњем Међурову одмах после трагедије постављена аутоматска рампа, али и железничар који је злу не требало рампу спуштао и дизао, па и видео-надзор. Само за првих пар дана снимљено је десетак тешких прекршаја. Возачи су заобилази спуштене полубранике, нико није стајао на знак „стоп”. А свему томе претходили су протести грађана.

И сада, како чујемо, има оних који живе дуж ове пруге и прелазе је својим аутомобилима, распитују се да ли се чувају снимци и где, да ли се шаљу полицији. То смо ми.

А чувају се у овом центру у Топчидеру најмање 30 дана. У случају несрећа, инцидената, они се као доказ приликом судских поступака прилажу. Па шта на основу њих закључе државни органи.

А сними се стварно свашта. Ваља се сетити и да је „Политика” објавила када је један од лопова стао на прелаз у Младеновцу, пресвукао се у радно одело, попео на бандеру и украо камеру. Није, мученик, знао да има и друга камера којом је и снимљен.

У Србији има укупно 2.120 места на којима се укрштају пруге и путеви. Али како су неке пруге ван функције, неке се реконструишу, укупно је 1.600 пружних прелаза активно. Када се ускоро заврши реконструкција пруге Јајинци – Мала Крсна још 30 прелаза биће покривено видео-надзором. И све ће то бити део једног великог железничког система који има своја тврда правила. Сви подаци сливаће се у три центра у Макишу, Пожеги и Нишу, где се контролише кретање возова по пругама. И све има циљ максималну безбедност превоза и путника и робе и оних који својим аутомобилима, бициклама, камионима, па и пешице прелазе преко пруге. У сарадњи са Светском банком и Европском банком за обнову и развој, „Инфраструктура железница Србије” ће у следећој години још 100 прелаза покрити видео-надзором. То користи и самој железници, јер у реалном времену одмах се уочава ако постоји неки проблем или технички недостатак, па се шаљу екипе да то поправе.

И још једна занимљивост из овог центра у Топчидеру где је спрат испод видео-надзора и центар за контролу саобраћаја. Лопови су се толико извештили да су способни и да украду контактну мрежу. Дакле да скину жице кроз које пролази 25 киловолти. То значи да ће бити буквално спржен не само онај ко дотакне жицу већ и онај ко се нађе на мање од метар удаљености. То су, сазнајемо, софистицирани стручни лопови који знају како да премосте или искључе ову јаку струју. Иначе, жртве ових егзибиција су најчешће мигранти који покушавају и на крововима вагона да побегну на запад, клинци који праве селфије…


Коментари1
5e931
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Милорад
Треба додати лежеће плицајце како би се смањиле брзине

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља